Brutet ben

M

mazefree

Hästen min står med brutet ben hemma (självklart har vi varit hos vet. redan). Han verkar väldigt trött och jag undrar hur man får tag på en "vagga" att hänga upp honom i? Alternativt hur ska den se ut om man ska göra en själv..?

Sv: Brutet ben

herre gud:eek: ..
Vad sa vet. Har han fått åka hem med brutet ben å stå i box:confused: :eek: :confused: Aj Aj Aj

Jag antar att du fått rekommendationer från veterinären?

Om hästen skulle stå i vagga hade du säkert fått veta det också.

Vad är det för typ av fraktur? Många frakturer läker precis lika bra utan att avlasta på det sättet.

Om jag inte missminner mig så är vagga något man inte ska improvisera ihop själv för det finns stor risk att hästens inre organ slutar att fungera.

*KL*

Hästar som måste stå i hängmatta brukar inte få göra det hemma utan de står på klinik, hästen får nämligen INTE 'hänga' i vaggan med sin vikt, då kollapsar inre organ. Utan den ska bara ge stöd, men hästen måste fortfarande bära vikt på sina ben.

Så du får nog ge oss mer information. Något jag undrar över är vad vet sagt om att hästen får lägga sig? De ag vet med benbrottshästar med större brott (dvs inte småbrott) så även efter att frakturen fixerats så har de INTE fått lägga sig ner, utan fått ha 'lina i taket' till nackstycket på grimman så de inte kan ta ner huvudet till marknivå och fundera på att lägga sig (låter grymt, men är ibland tyvärr nödvändigt)

Så vad är det för brott? är brottet fixerat? hur isf? vad har veterinären gjort och sagt?

uppdatera oss, vad har nu hänt:confused:

Senast ändrad av en moderator:

hallå:confused:

förlåt om jag tränger mig på så igen men vill ju veta hur det gått för hästen din..

kanske inte så bra förmodar jag..:(

Om du kollar så var detta TS enda inlägg på 2,5 år, h*n kanske tröttnade?

Sista aktivitet på forumet den 8:e

ahaa :smirk: .. vi får väl hålla tummarna att det gått bra..

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
675
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 084
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka