Bruten hörntand.

Hittade ganska mycket när jag googlade tooth resorbtion horse.
Man lär så länge man lever.
Ja, man gör ju det. Jag blev alldeles förstämd när jag läste om det. Min ena katt hade FORL och jag hade ständig ångest över att det kunde ha spridit sig utan att jag förstod att han hade ont. Om folk som har många djurslag nu ska behöva oroa sig för BÅDE katten, hunden och hästen ... Det är en riktig skitsjukdom. :(

Ja, man gör ju det. Jag blev alldeles förstämd när jag läste om det. Min ena katt hade FORL och jag hade ständig ångest över att det kunde ha spridit sig utan att jag förstod att han hade ont. Om folk som har många djurslag nu ska behöva oroa sig för BÅDE katten, hunden och hästen ... Det är en riktig skitsjukdom. :(
Verkligen. Ett av de värsta fall jag sett var en knappt två år gammal katt där alla tänder redan var påverkade.

Verkligen. Ett av de värsta fall jag sett var en knappt två år gammal katt där alla tänder redan var påverkade.
Usch så trist på en så ung katt!

Många säger ju "det är ingen fara, dra alla tänderna, en katt klarar sig utmärkt utan tänder". Men för mig kändes det inte som ett alternativ, jag klarade inte tanken på vare sig konvalescensen eller en helt tandlös katt.

Usch så trist på en så ung katt!

Många säger ju "det är ingen fara, dra alla tänderna, en katt klarar sig utmärkt utan tänder". Men för mig kändes det inte som ett alternativ, jag klarade inte tanken på vare sig konvalescensen eller en helt tandlös katt.
Jag tycker att avlivning är ett giltigt alternativ. Det är många och smärtsamma behandlingar de ska gå igenom. Även om de klarar sig utmärkt utan tänder.

Är däremot inte ok att inte göra något.
Nej, defintivt inte! Det är alldeles för plågsamt.
Jag förstod att det var FORL när min galet matglada katt kom och hämtade mig för att jag skulle handmata honom med blötmaten. Han brukade vilja bli handmatad om det var mat han inte riktigt gillade. Men de här här gångerna verkade det vara för att det gjorde så ont i munnen när han åt, och han var så hungrig att han måste äta. Det var hjärtskärande. Jag mikrade maten lite och då gick det - så jag insåg att det antagligen var FORL.

Jag hade ingen aning om att det var så vanligt. Min katt hade ett antal tänder i närheten av de utslagna som var en aning skeva och tandköttet var rött. Veterinären pratade om att hon skulle kolla så att det inte var FORL, men jag var inte särskilt orolig eftersom jag trodde att det var ovanligt. Nu var det som tur var ingen fara, så fort svullnaden av tandköttet gått ner så såg allt bra ut.

Jag hade ingen aning om att det var så vanligt. Min katt hade ett antal tänder i närheten av de utslagna som var en aning skeva och tandköttet var rött. Veterinären pratade om att hon skulle kolla så att det inte var FORL, men jag var inte särskilt orolig eftersom jag trodde att det var ovanligt. Nu var det som tur var ingen fara, så fort svullnaden av tandköttet gått ner så såg allt bra ut.
Egentligen behövs röntgen för att avgöra om det finns FORL. Jag stod inte på mig och begärde det när min katt fått sin första tand utdragen, veterinären sa att det inte behövdes eftersom han såg fin ut i munnen. Men det här är några år sedan och idag skulle jag inte nöja mig med det beskedet.

Egentligen behövs röntgen för att avgöra om det finns FORL. Jag stod inte på mig och begärde det när min katt fått sin första tand utdragen, veterinären sa att det inte behövdes eftersom han såg fin ut i munnen. Men det här är några år sedan och idag skulle jag inte nöja mig med det beskedet.

De röntgade hela munnen på katten. Det gick inte att se om det fanns rester kvar av de utslagna tänderna heller, så det behövdes av den anledningen också.
Det var en lite konstig skada överhuvudtaget, smällen träffade på tänderna men läpparna och näsan hade inte en skråma. Veterinären funderade på om någon kunde ha sparkat katten, och ville även röntga för att se så att käkbenet klarat sig.

De röntgade hela munnen på katten. Det gick inte att se om det fanns rester kvar av de utslagna tänderna heller, så det behövdes av den anledningen också.
Det var en lite konstig skada överhuvudtaget, smällen träffade på tänderna men läpparna och näsan hade inte en skråma. Veterinären funderade på om någon kunde ha sparkat katten, och ville även röntga för att se så att käkbenet klarat sig.
Vilken tur! Är katten röntgad är det ju lugnt.

Så otäckt! Vi undrar samma sak, hur vår katt kunnat få en så grov tand som en huggtand knäckt nere vid den grova basen, utan att katten har en skråma någonstans på nosen/läpparna! Men vi letar veterinär i skrivande stund, så vi får förhoppningsvis veta vad det (inte) rör sig om.

Så otäckt! Vi undrar samma sak, hur vår katt kunnat få en så grov tand som en huggtand knäckt nere vid den grova basen, utan att katten har en skråma någonstans på nosen/läpparna! Men vi letar veterinär i skrivande stund, så vi får förhoppningsvis veta vad det (inte) rör sig om.

Jag är rätt säker på att ingen har sparkat katten. Närmaste grannen skulle inte fysiskt klara av att sparka på någonting och de andra grannarna bor 500 m bort, så vitt jag vet utanför kattens revir. Dessutom är katten folkskygg så jag har svårt att tro att någon kunnat komma nära nog att sparka.
Jag skulle gissa på att han klättrat i träd och ramlat ner. Han är klantig.
Men jag förstår veterinären, det ser verkligen ut som om det hade kunnat vara en spark.

Nu har jag i alla fall hittat en klinik med katt-tandläkare, som verkar väldigt bra! Men hon har semester fram till första september så vi får vänta. De sa också att man alltid måste röntga och ta bort ev tandsten före en tandutdragning för att undvika infektion.

Det känns i alla fall bra att få en tid! :-)

Nu har jag i alla fall hittat en klinik med katt-tandläkare, som verkar väldigt bra! Men hon har semester fram till första september så vi får vänta. De sa också att man alltid måste röntga och ta bort ev tandsten före en tandutdragning för att undvika infektion.

Det känns i alla fall bra att få en tid! :-)

Tyckte de att det var okej att vänta så länge?
Vi fick vänta 6 dgr, det tyckte veterinären var i längsta laget och katten fick metacam för säkerhets skull så att det inte skulle bli infekterat.

Tyckte de att det var okej att vänta så länge?
Vi fick vänta 6 dgr, det tyckte veterinären var i längsta laget och katten fick metacam för säkerhets skull så att det inte skulle bli infekterat.
Jag ska kolla med fler kliniker! detta var en Evidensia-klinik som lär vara väldigt bra men jag ska leta vidare. Jag tyckte i alla fall att de gav mig ett klarare och bättre svar än den första kliniken.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 722
Senast: LenaH
·
Hundhälsa Ja jag tror jag skrev någon stans här när vi va till tandläkare med Basse för kanske 6 veckor sedan, anledningen var att Basse då hade...
Svar
4
· Visningar
930
Senast: Is
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 288
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info