Brunstigt nyseminerat sto

peven

Trådstartare
Har en fråga till er där ute som har varit med lite :)
Jag hämtade hem mitt sto som seminerades på fm på seminstationen o jag hämtade henne några timmar senare.
Hon är seminerad 4 ggr eftersom hon har haft ägg som vandrat o hon är maidensto.

Jag blev så förvånad när hon kom hem o var brunstigare än hon någon gång varit:confused:Sen verkar hon ganska borta i huvudet, lite som i en bubbla.
Brukar dom vara brunstiga ett tag efter seminering eller är det så att det inte har tagit?
 
Har en fråga till er där ute som har varit med lite :)
Jag hämtade hem mitt sto som seminerades på fm på seminstationen o jag hämtade henne några timmar senare.
Hon är seminerad 4 ggr eftersom hon har haft ägg som vandrat o hon är maidensto.

Jag blev så förvånad när hon kom hem o var brunstigare än hon någon gång varit:confused:Sen verkar hon ganska borta i huvudet, lite som i en bubbla.
Brukar dom vara brunstiga ett tag efter seminering eller är det så att det inte har tagit?

Kollade ni om ägget hade släppt?
Om det inte har släppt så kan hon ju fortfarande vara brunstig efter seminering.
Vissa ston kan säkert visa lite brunst även efter att ägget släppt också
 
Kollade ni om ägget hade släppt?
Om det inte har släppt så kan hon ju fortfarande vara brunstig efter seminering.
Vissa ston kan säkert visa lite brunst även efter att ägget släppt också
Nja, jag vet inte om hon blev kollad efteråt om ägget hade släppt. Ägget var 6 cm, det var det enda seminören sa. Skulle komma tillbaka efter 17 dagar.
 
Nja, jag vet inte om hon blev kollad efteråt om ägget hade släppt. Ägget var 6 cm, det var det enda seminören sa. Skulle komma tillbaka efter 17 dagar.

Stort ägg - jag tror att de förutsätter att hon ovulerar snart.
Men det kan ju ha dröjt nån stund och att de är därför hon visat brunst efteråt
 
Stort ägg - jag tror att de förutsätter att hon ovulerar snart.
Men det kan ju ha dröjt nån stund och att de är därför hon visat brunst efteråt
Aha, okey :) Ja jag är ju helt okunnig så det känns som en hel vetenskap det här med avel :nailbiting:
Jag förväntar mig inte att hon ska ta sig första gången, men kunde aldrig drömma om att få hem en häst som är såå annorlunda med brunst o skvättande o drömmande ögon :p Har aldrig sett henne sådan på våra 7 år ihop!
 
Har man inte kollat så det släppt är det inte säkert att det gjort det. Vi har haft ett par i år som varit hopplösa och inte vill släppa. Storleken har såklart betydelse men de kan stå med ägg som är stora och aldrig släpper (utan istället släpps andra).

Men det är inte ovanligt att de brunster ytterligare nån dag. Så har du varit på ett seriöst ställe kan du nog vara lugn :).
 
Har man inte kollat så det släppt är det inte säkert att det gjort det. Vi har haft ett par i år som varit hopplösa och inte vill släppa. Storleken har såklart betydelse men de kan stå med ägg som är stora och aldrig släpper (utan istället släpps andra).

Men det är inte ovanligt att de brunster ytterligare nån dag. Så har du varit på ett seriöst ställe kan du nog vara lugn :).
Vad skönt :) Ja dom verkar väldigt seriösa men eftersom jag är så okunnig så blev jag så förvånad över hennes beteende o ville lyssna av andras erfarenheter.
 
Nja, jag vet inte om hon blev kollad efteråt om ägget hade släppt. Ägget var 6 cm, det var det enda seminören sa. Skulle komma tillbaka efter 17 dagar.

Mitt ena sto brukar släppa när de är runt 10 (har vi lärt oss med åren :D), så stort ägg behöver inte betyda att det faktiskt släpper utan de kan ju bli ännu större också eller inte släppa alls.
Men för att svara på din fråga så finns det de som visar brunst även strax efter ovulation, håller tummarna för att hon tagit sig :)
 
Har en fråga till er där ute som har varit med lite :)
Jag hämtade hem mitt sto som seminerades på fm på seminstationen o jag hämtade henne några timmar senare.
Hon är seminerad 4 ggr eftersom hon har haft ägg som vandrat o hon är maidensto.

Jag blev så förvånad när hon kom hem o var brunstigare än hon någon gång varit:confused:Sen verkar hon ganska borta i huvudet, lite som i en bubbla.
Brukar dom vara brunstiga ett tag efter seminering eller är det så att det inte har tagit?

Stoet slutar inte at brunsta direkt när de är inseminerade/betäckta. Brunstcykeln har sin gång oavsett betäckning eller ej, och upphör först när cykeln är klar.

Det är först vid nästa beräknade brunst man behöver fundera om det tagit om stoet då börjar vis tecken på brunst...
 
Senast ändrad:
Stoet slutar inte at brunsta direkt när de är inseminerade/betäckta. Brunstcykeln har sin gång oavsett betäckning eller ej, och upphör först när cykeln är klar.

Det är först vid nästa beräknade brunst man behöver fundera om det tagit om stoet då börjar vis tecken på brunst...
Nä, det är klart att det upphör ju inte så där direkt förstås :) Så egentligen är det ju kanske inte konstigt alls när jag läser det ni skriver o jag tänker efter lite :p Hon har nu slutat brunsta o börjar bli åt andra hållet istället för luddig... Lite orolig o rastlös:confused:
Jag blev tillsagd att inte rida henne alls den här första månaden för att hon ska varva ner men jag upplever henne just nu väldigt frustrerad så¨frågan är om det inte är bättre att rida lite lätt i alla fall !?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 308
Senast: Calmiche
·
Avel Jag har ett sto född 1988 som jag haft i femton år. Hon har aldrig visat speciellt mycket brunst, ett litet enstaka pip bara i övrigt...
Svar
3
· Visningar
1 908
Senast: Görel
·
Avel Hjälp! Jag har ett sto som vi har åkt med till seminstation 2-3 gånger i veckan sen 8 maj, och hon brunstar aldrig. Hon fick sin fjärde...
Svar
7
· Visningar
2 512
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 135
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp