Brunstfråga!

Mysaan

Trådstartare
Jag vet att jag bara ställer korkade frågor men jag börjar fundera på om det är något fel på min häst. Hon brunstar nu igen!!!!

6/7 kom damen till mig och då brunsta hon. Brunstade sedan till den 21/7. Började sedan brunsta ungefär 1 månad efter avslutad brunst alltså runt den 21/8 Den 11/9 brunsta hon fortfarande eller igen. 25/9 Brunsta hon igen eller fortfarande och 28/9 så brunsta hon fortfarande. Tycker det verkar vara väldigt mycket brunst på denna tjej. Är detta normalt? Hon har även blivit surare i humöret mot andra hästar men ännu inte mot människor.

Sv: Brunstfråga!

En brunst cykel är ca 21 dagar och själva brunsten varar mellan 3-7 dagar. Men det är väldigt individuellt från sto till sto.

Mitt ena sto brunstar som en klocka på 21 dygn, håller på i 6 dagar, medans den andra fladdrar lite på ett par dagar hit eller dit och är mer osynlig i sina brunster så det är svårt att vet hur länge hon är i brunst utan att ULa henne och se hur ägget utvecklas.

Men då brunstar ju inte min häst normalt! Vad kan detta bero på? Alla tips och ideer är välkommna

Jag har gjort samma erfarenhet just när ett sto kommer till ett nytt stall. Flyttningen stör förmodligen hormonerna och det kan bli lite si och så med brunsten. Det brukar rätta till sig efter ett tag, i annat fall kan du ju konsultera en veterinär och fråga. Men avvakta nu när det börjar bli kallare och brunsten i regel upphör.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
474
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 410
Senast: Bison
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 219
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka