Brunstcykel??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bangsi
  • Startdatum Startdatum
B

Bangsi

Jag har fått hjärnsläpp och behöver hjälp.

Efter stoet har fölat kommer ju 9 dgrs brunsten. Sedan brukar nästa brunst vara ??? 20 dgr efter fölning eller efter 9 dgrs brunsten? Åh jag blir tokig hur jag bara har rört till det så.

/Åsa

Sv: Brunstcykel??

En brunstcykel är 21 dagar från brunst dag ett till brunst dag 1. Alltså 21 dagar efter första dagen på 9 dagars brunsten. Eller 30 dagar efter fölnings dag. om nu niodagars brunst inträffar 9 dagar efter fölning kan variera mellan 5-12.

Krånglig ? Nej

sessna skrev:
En brunstcykel är 21 dagar från brunst dag ett till brunst dag 1. Alltså 21 dagar efter första dagen på 9 dagars brunsten. Eller 30 dagar efter fölnings dag. om nu niodagars brunst inträffar 9 dagar efter fölning kan variera mellan 5-12.

Krånglig ? Nej

Men då hade jag ju tänkt rätt från början. Sedan började en tjej här på jobbet att påstå ngt annat.

Stoet i fråga brunstade 9 dgr efter.

Tack för hjälpen!

Åsa

Finns stor variation i detta..

T.ex. Etoile hemma brunstade på 7 dygn efter fölning.
Iddag är ungen spik 25 dygn.
Ettan ska semineras i morgon.

Så hon har varken miniräknare eller böcker att gå efter.
Nu i högsäsong då det är varmt så kan man faktist komma försent med en märr som är på 25 efter fölning...

AM

Höll på själv att missa en av mina egna hade inte riktigt koll på fölbrunst så jag gick och väntade på 30 dagars. Det var bara det att hon brunstade dag 25 iväg snabbt till hingsten och hann precis innan ägget släppte. Tyvärr simmade ingen rätt ej dräktig utan hon seminerades i går igen.

Hur kul är det hade till i år bestämt att hon skulle till travhingst och då tar hon sig inte. alla vi har betäckt hemma med egen hingst har tagit sig:mad:

**KL**
Gammal tråd.. men jag vet inte om jag räknar rätt..
Om fölet föddes 25/5, när kommer första riktiga brunsten då?
/u

Det beror väl på när fölbrunsten kommer?

Mitt sto började fölbrunsta fem dagar efter fölningen i år och kom i andra brunst 28 dagar efter fölning. De andra åren har jag inte full koll på för det här är första gången hon betäcks med föl vid sidan.

Ok.. Nu har jag ju bara damer här hemma och det är ju inte så att de visar upp sig för varandra.. Men fölet hade sin lilla diarré natten till den 6/3, är det en ledtråd?
/U

När jag får hit fölade ston, så vill jag ha dom innan dag 25.
Det är inte alls ovanligt att det är semindags redan dag 25-26 efter fölning.

Föling är 14 dagar idag (ska firas med en ny fölgrimma eftersom den förra var allt för stor), så det är några dagar kvar. Kanske bäst att köra till stationen på dygn 25 eftersom jag har så dålig koll..
/U

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 967
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
777
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 190
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka