• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare age
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 884
A

Hej!!!
Jag ska st föl på min c-ponny till våren och min pappa tjatar på att jag ska ta reda på hästarna brunst så jag ställer lite fråger.::)
Mina fråger är
Hur åfta brunstar en häst?
När ska man ta föl på en häst?
Det är mina frågor.

Sv: Brunst

Ett sto brunstar var 3dje vecka, många ston brunstar inte under vinterhalvåret. När man ska ta föl på ett sto finns inga bestämmelser för, men man bör inte betäcka innan de är 3 år.
Äldre ston som inte fått föl tidigare bör man låta veterinären titta på först, så allt är ok med henne.

Ganska mkt faktist, eller iallafall har folk runt omkring sig som kan.

Jag fick mitt första föl får 20 år sedan men har inte haft några på de senaste åren, väntar 2 till våren o är redan nervös inför detta

Det finns en bra bok som heter "Att bli med föl" Köp den är mitt tips, där står massor av matnyttigt på ett ganska enkelt förklarat sätt.
När jag tog mitt första föl hade jag mycket hjälp av en väldigt kunnig tjej som svarade på alla möjliga frågor under dräktigheten och runt fölning. Det är oxå ett tips, att leta reda på någon i din närhet som du kan ta hjälp av och som har varit med förr och vet vad som är normalt, vad som kan gå fel etc.

Dina föräldrar bör även de läsa boken från pärm till pärm och absolut inte lägga över ansvaret för dräktigheten på dig.

En häst brunstar ca var tredje vecka med uppehåll för vintern oftast. De brukar börja igen frammåt februari.
Hade jag en ponny som jag skulle betäcka skulle jag inte betäcka före Maj, troligen inte förrän i Juni. Hästen är dräktig i elva månader och det underlättar väldigt om det är relativt varmt ute.

// Anna

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 802
Senast: Corax
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka