L

littL flower

Mitt sto är sur och grinig varje höst, har åkt i backen förrförra och förra året. I år har hon också dessa tecken. Hon är även tokig på kompisarna i hagen, som har fått sig rejäla sparkar...
Har börjat misstänka att hon har problem med sista brunsten el liknande. Uppenbart mår hon inte bra! :(
Ska ringa vet och höra om man kan kolla upp det genom blodprov eller något sådant. Någon som gjort det?
Finns det sprutor att ge för att stabilisera upp hormonerna?

Nån som vet?

/Sanna

Sv: Brunst!?

Du gör rätt i at kolla med veterinär, möjligen kan det finnas orsaker till din pållas beteende. Cystor eller annan infektion kan vara en orsak, fast det låter väl ändå lite långsökt med tanke på att det bara sker denna årstid. Sprutor ger man inte numer såvitt jag vet.

Men det finns ju ändå en möjlighet att prova tex tempremental multiblend, en tinktur som är hormonstabiliserande fast framtagen på örter. Jag har denna på mitt sto som beter sig som din pålla gör. Dock är hon sådan hela brunstperioden och inte bara en viss tid på året, det funkar super.

Jag tror precis som du att griniga-märr-på-hösten-syndromet sannolikt beror på hormonella störningar i samband med säsongens sista brunst, tänkbart att otillräckliga ljusmängder och därmed hormonella nivåer gör att stoet får en persisterande follikel, mao en cysta som i de allra flesta fall försvinner av sig själv. Inget farligt, med andra ord, däremot ganska otrevligt. Iofs sammanfaller det i tid med pälssättningen, möjligen kan detta elände också ha ett finger med i spelet.

Någon medicin att ge finns inte, såvida man inte får en riktig cysta som inte spontanrupturerar, munkpeppar och dylika tillskott vet jag inget om, men kanske kan det vara värt att prova. Om man har möjlighet är det förstås en variant att ge hästen ett par veckors höstvila när hon börjar surna till, på så vis undviker man alla konflikter.

tack för svaren! :bow:
Annars har folk bara viftat bort det med hormonell obalans.
Jag tror att det kan vara det, på något sätt.
Vi har en "örtaffär" här i närheten som säljer munkpeppar, om man kollar upp det först så skulle man ju kunna prova det i alla fall.
Ska ringa vet på måndag.

//Sanna

Om det är en hormonell obalans så brukar inte enbart munkpeppar hjälpa så väldigt bra, det är min erfarenhet från mitt eget sto. Jag provade detta först utan resultat, därefter en örtblandning med munkpeppar gav det efterfrågade resultatet.

har nydligen börjat använda "stroppy mare" på min pålla, blev väldigt överaskad över resultatet!

suuuper!! :love:

Låter mycket intressant det där... Vart finns det att köpa?

Har också en sur och grinig märr som absolut skulle behöva lite lyckopiller!

//Doccan

Det är dodson & horell märket... finns återförsäljare lite överallt som jag har förstått det.
Brukar finnas hos de som säljer lite mer örter och liknande!!

Kunde inte varit mer nöjd med preparatet :) suuuuper produkt!

Senast ändrad av en moderator:

Mitt sto hade ganska jobbiga brunster innan, vi gav henne något som heter munkpeppar... jag vet inte om det funkade. Vi betäckte henne sedan i hopp om att det skulle bli bättre och ja, det blev det! :banana:

Mitt gamla sto blir en drake om hon inte rids ordentligt i sammband med brunst, så fysisk aktivitet hjälpte henne en hel del.

Liknande trådar

Avel Det här med brunst och att veta när man ska åka till seminstation!🤔 Mitt sto visade väldigt tydlig brunst i början av året, hade en...
Svar
1
· Visningar
853
Senast: Marty
·
Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 372
Senast: emma-vsm
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 593
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 450
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar