H

Häst 2004

Hej!

Märker ni stor skillnad på Era sto när de brunstar?

Mitt sto som är 5 år - 6 år till sommaren, blir nästan personlighetsförändrad vissa gånger när hon brunstar!
Denna gången är hon helknäpp, ska vända hem när vi rider ut, reser sig osv, hon lyssnar inte alls på mig! Gnäggar hela tiden efter andra hästar, det konstiga är att hon "kärar ner sig" i andra sto o gnäggar efter dessa?
Trodde vi kommit över femårstrotset, men nu vid brunsten verkar det komma igen?
Kan det vara ngn störning i hormonsystemet???

Sv: Brunst

Jag har haft sammanlagt fyra ston och inga av dem har varit/är annorlunda när de brunstar, jag märker det enbart genom att de blir skvättiga men aldrig i humöret. :bow:

Hmm, det kanske är ovanligt att det märks så tydligt!?

Jag märkte inte heller ngt på mitt förra sto, mer än att hon skvätte.

Ngn annan som har sto som märker skillnad i humöret på dem?

Jodå, nog märks det allt. Min madam har kärat ner sig i mig, :love: knuffar med baken och svansen på tvären. :o Jag har försökt tala om för henne att det inte går för sig då det räknas som tidelag om jag skulle försöka och är en brottslig handling, men det skiter hon fullständigt i. :angel: Andra hästar struntar hon blankt i, det är mej hon vill ha. :crazy: Vad gör man? :confused:

Köper hingstkalendern och lite posters över snygga gossar att sätta upp i boxen åt henne. ;)

Mitt 20-åriga sto står o klänger vid staketet efter valackerna i hagen bredvid, samt är mer bitchig när man hålls med henne. Ridningen brukar funka bra ändå.

Mitt fem åriga sto blir också lite...skum. Hetsig att rida på, skriker åt vad som helst, tex om man ska flytta henne åt sidan i boxen. Hon är pratsam av sig annars också...

nu har ju mitt sto inte brunstat mycket de senaste två åren (har varit dräktig hela tiden), men jag har inte märkt ngt när hon har brunstat. Hon springer lite mer i hagen och ska visa upp sig när man rider, men det är allt!

Hej

Jag har haft två ston, det förra stoet märkte jag inget alls på.
Men den jag har nu märks det destå tydligare. Framför allt innan brunsten bryter ut,(pms?) då blir hon precis som din häst. HELT TOKIG! Men så fort hon satt i gång med kissandet så lugnar hon ner sig.

Det har dock blivit bättre ju äldre hon blir, värst var det i fyra, femårs åldern. Så misströsta inte det blir troligen bättre.

Man märker knappast när mitt sto är brunstigt.
Enda tecknen är att hon kissar ovanligt mycket och att hon ibland kan lägga svansen liiite på sned när någon intressant valack är i närheten. :smirk:

Stoet i boxen snett emot är helt annorlunda. Hon piper och skriker dagarna i ända och slår i väggarna så det tjongar.

Immer

Ja vad gör man!?

Jag har hört talas om munkpeppar! Var köper man det ngnstans?

Mitt sto blir lite extra "luktig" av sig.. hon vill lukta på allt o blir lite mammig..hehe :p
Men det där varierar så mycket , vissa gånger märks det inte alls..
Munkpeppar har jag också hört , tror det finns en som säljer örter över internet ..

Hade en sur ponnymärr en gång och när hon brunstade blev hon totalt livsfarlig! Hon gick ett tag med en valack och jag minns speciellt en gång när jag skulle ta in henne så var hon helt galen. Hon vände upp rumpan så fort man skulle ta henne och tillslut sprang hon bokstavligen baklänges och måttade in en spark som träffade mig "lyckligtvis" på ena höftknölen.

Stoet som jag har nu (halvblod) märker man inget på. Man ser inte ens att hon skvätter.

/Malin

Mitt sto är underbart. Har haft henne i 5 år och har märkt endast en gång att hon var brunstig, hon skvätter inte ens. Passar mig perfekt för brunstiga sto som skvätter och skriker är det värsta jag vet.

Inte på annat sätt än att hon tycker andra hästar är trevliga, annars är hon en bitch mot de flesta. Men inget skvättande och skrikande.

Min häst blir åxå helt Knäpp..Hon lyssnar inte det minsta..Springer iväg,går åt andra håll mot vad vi ska m.m..Hon går inte att rida med i ridhuset för hon attackerar dom andra hästarna m.m...
Hon brunstar väldigt ofta men den här gången var den värsta på länge...

min kompis häst blir HYPERBRUNSTIG ganska ofta (länge sen sist nu dock) och blir rent ut sagt kåt som ett djur :o
hon pressar upp en mot väggar, balar, hästar osv., väldigt svårt att göra iordning henne på tävlingar o så. dock är hon väldigt lugn o harmonisk, väldigt snäll o rar, men som sagt - överkåt! det låter så fel att säga om djur men har man träffat den här hästen så förstår man ;) dessutom kan hon brunsta året om, den kallaste vinterdagen o allt därimellan.
hon gick med min valack förrut och han vart trött på henne - trots att han var en rätt hingstig sak när det gällde ston.

Märker inte så mkt på mitt sto. Hon blir lite mesigare bara och lugnare att rida. Vill stanna och skvätta osv ofta. :angel: :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 723
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 839
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 107
Senast: Sassy
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar