Brunst mitt i vintern

Sv: Brunst mitt i vintern

Det är jätteskönt att det funkar. Men det känns som att något är fel när hästen brunstar så mycket, så veterinären har pratat om att ultraljuda och ev betäcka av veterinärmedicinska skäl. Vi får se.

Munkpeppar finns på ex T&A.

Det där har jag tyvärr hört till leda, även av min veterinär att det kan vara bra att betäcka och låta stoet få ett föl. Men då bör man kanske också ta i beaktande att det är fullt möjligt att beteendet är ärftligt, och får man ett stoföl står man i sämsta fall med två besvärliga hormonstinna tanter. :grin:

Ja, och det känns som att man bara dövar problemet under dräktighet och laktation. Men sen då? Ska man fortsätta ta föl efter föl? Veterinären menade på att det kan stabilisera hormonerna på något sätt, men vi pratade inte mer om det där och då.
Jag har varit inne på att ta föl, men inte av den anledningen. Om det hjälper vore det ju trevligt. Jag är bara glad att munkpeppar fungerar för oss.
Har även märkt att om hon hålls igång och gör nya saker, måste tänka mycket, så blir brunsterna mer normala. Ytterligare en anledning till att hålla igång träning i alla dess former!

Ja, jag har aldrig träffat ett sto som brunstar så innan. Fast å andra sidan har jag inte haft så mycket med ston att göra.
Det är som sagt veterinären som vill kolla upp henne, om det är någon hormonrubbning av något slag. Jag håller med om att det inte är normalt, men inte så onormalt att jag tänker lägga massor med pengar på att kolla upp det när hästen inte lider av det så länge hon hålls på munkpeppar.

Jag är stomänniska och många brunstar på vintern, inte alltid lika kraftigt men ovanligt är det inte. Min ena tokbrunstar på sommaren så hon inte äter, men hon är glad bara hon får stå och flörta med sin älskade travarvalack på andar sidan staketet. Jag har svårt att se det som något sjukligt.

Om du träffat mitt sto hade du förstått ;) Det är inga normala brunster. Hon fungerar inte alls, går inte hantera fungerar, inte i flocken ingenting! Jag har aldrig träffat ett sto som beter sig så, och jag har ändå hållit på med hästar i 20 år och träffat många många ston.
Tycker synd om tjejen, hon kan ju inte må bra när det är så.. Men som sagt, hon fungerar bra på munkpeppar. Ska prata med veterinären om kulor.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
991
Senast: Rumpnissen
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 049
Senast: Stereo
·
Avel Jag har ett russto som jag har ägt i ca 1,5 år. Hon kom på vintern och brunstade från dag 1. Tänkte då att det berodde på flytt och att...
Svar
8
· Visningar
1 458
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka