Bruksfantast
Trådstartare
Lämnade ett sto på fribetäckning söndag 29/6. Hade ingen koll på hennes brunstcykel, men hon betäcktes flera gånger samma kväll och bara denna kväll. Hade trott att brunsten skulle infalla några dagar efter att jag lämnat henne, och hade tänkt hämta henne direkt efter sista betäckning. Då hon bara betäcktes en gång tänkte jag att vi kanske kom för sent i brunsten för att hon skulle kunna bli dräktig, så hon fick gå kvar i väntan på brunst/icke brunst. Denna borde väl ha infallit under veckan som gick, d v s 14 dagar efter sista betäckning? Pratade dock med hingsthållaren som tyckte att vi skulle vänta 21 dagar, d v s denna veckan ut. Vem har rätt?
Jag tänker som så att sista betäckningsdagen den 29/6 borde ha varit sista brunstdagen, eller kan det vara så att hingsten bara betäcker en dag även om det är i början av brunsten? Dock är det väl så att ägglossningen infaller näst sista eller sista dagen på brunsten? Hur många dagar kan spermierna överleva?
Jag tänker som så att sista betäckningsdagen den 29/6 borde ha varit sista brunstdagen, eller kan det vara så att hingsten bara betäcker en dag även om det är i början av brunsten? Dock är det väl så att ägglossningen infaller näst sista eller sista dagen på brunsten? Hur många dagar kan spermierna överleva?
Senast ändrad: