brunblack eller rödblack??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare emci
  • Startdatum Startdatum
E

emci

Hur ser man om fölet är en brunblack eller rödblack. Vårt ena sto föleade för ett par dagar sen och det blev ett jättesött hingstföl. Han har en klar tydlig ål på ryggen som är rödbrun. På kroppen är han ljust brunrödgrå eller hur man nu ska bekriva det. Manen är flerfärgad. Han har helt ljusa ben utan något mörkt på. Inga tigreringar.dvs ränder på benen. Han mamma är brunblack och hans pappa är fux. Vad tror ni?

De fölen vi får blir nästan aldrig den färgen de föds med.. jättekonstigt.. en tvååring håller på att skifta från brun till grått nu när han tappar vinterpälsen (lite sent i juni kanske)

Hur såg hovarna ut när han föddes? Rödblacka föl har nästintill vita hovar vid födseln. De mörknar efter hand. Annars är det inte ovanligt att även brunblacka föl ser ganska rödartade ut men att ålen sedan mörknar längs ryggen och det svarta kommer fram i manen. Det tar ett tag.

Anneli

Ålen

Det slog mig att även icke-blacka föl kan ha "fuskål", men den går knappast genom man och svans. Så om ålen bara finns på ryggen behöver inte fölet vara blackt, men jag uppfattar det som att ålen även syns i manen.

Jag har mest erfarenhet av fjordföl och de är ju alltid blacka, så jag har aldrig funderat över hur "black" en "icke-black" kan vara vid födseln.

Anneli

Du har väl förmodligen listat ut färgen vid det här laget, men här är iallafall några tips. En rödblack föds med brun/rosa hud runt ögonen. Precis som fuxar och isabeller. En brunblack föds med mörk hud. Det brun/rosa försvinner dock snabbt, så det gäller att titta när fölet är nyfött. Om man missar det brukar man ändå kunna se färgen ganska snart, då den brunblacka får lite grått nästan silveraktigt i i man och svans. Det som sen ska bli svart. Likadant blir det på benen, ffa nere vid kotorna, medan den rödblacka har nästintill vita ben. Lättast kan man uttrycka det med att säga att den bruna ser lite smutsig ut om fötterna och den röda ser ren ut.....

Blir inte riktigt klok på vad fölisen har för färg. Han har ju väldigt ljusa ben inte brunsvarta som mamman och hans syster. Sätter in en bil så kan ni kanske skriva vad ni tror!
fol3.jpg

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 969
J
Islandshäst Min häst är född 2008 i hans pass står det at han är skimmel hans mamma är skimmel hans pappa är svart. På sommaren är han som guldbrun...
2
Svar
27
· Visningar
5 768
Senast: REIN
·
Islandshäst Har nyligen köpt ett stoföl som jag först trodde var "bara" fux, men nu nær jag studerat henne nærmare börjar jag fundera pa vad hon...
Svar
9
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka