brummar iväg efter hindret

fejko

Trådstartare
mitt sto blir stark kör ner huvudet och brummar iväg efter hindret. vad ska jag göra?

Du kan börja med den här övningen med bommar först. Du lägger en bom eller fler och sedan någon meter längre bort så ställer du en kon eller något och så ska du göra halt om det är i skritt eller sakta av till skritt från trav osv. Sen så kan du minska avståndet och göra det svårare på så sätt eller bestämma att du ska sakta av till skritt från galopp osv. När ni klarar det bra så kan du gå över till hinder. Det är inte säkert att detta funkar men det kanske funkar. Du kan ju pröva om du tycker att det låter vettigt.

Du kan försöka göra halt så snart som möjligt efter hindret och öva mkt på det. Till slut så kanske hon inte piper iväg, utan lär sig att vänta in dig eftersom hon är van att göra halt/sakta av till skritt direkt efter hindret.

Annars kanske du kan ha cavaletti efteråt så att hon tvingas stanna upp och lyfta på benen i stället för att bara susa fram och ånga på. Om hon har för snabbt tempo så snubblar hon ju bara och då ser hon sig säkert för om du gjort så här ett antal ggr.

Alternativet till att göra halt är att jobba hästen på en liten volt. Har man häst där halten tenderar till att bli en dragkamp så tycker jag att volt är att föredra. Det skall vara en liten volt så att det blir lite jobb för hästen... :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Hemmet Jag hann inte låta diskmaskinen gå klart här om dagen iom att gäster kom, mat var klar etc och jag handdiskade lite saker vi behövde...
2
Svar
25
· Visningar
1 446
Senast: tuaphua
·
Kläder & Bli fin Ska iväg i augusti och första kvällen är det tema på klädseln. Inte maskerad utan mer "tema". Årets tema är Våga Här & Nu och jag står...
Svar
10
· Visningar
601
Senast: Teilani
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 993
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama