Bruksschäfer utan "linjeavel"

AgentCarter

Trådstartare
Nu är det inte jag som letar bruksschäfer utan en kompis till mig och hon har nästintill endast ett krav:
Samma hane får helst inte förekomma på både mamman och pappas sida och samma hane får absolut inte komma tillbaka flera gånger (tex. en hane finns på 4 ställen i stamtavlan, inte ok). Ingen kusin avel heller får förekomma.

Finns det svenska schäfrar utan detta? Eller är det bara att börja leta efter en trevlig kennel att importera ifrån?

Sv: Bruksschäfer utan "linjeavel"

Varför har hon dessa krav? Det finns många linjeavlade hundar som är fantastiska. Lika många fantastiska som det finns dåliga förmodligen, precis samma som hundar vare stamtavla inte har linjeavling.

Sedan finns det olika tighta avelssätt. Men relativt ofta förekommer linjeavel då speciellt med pappan på ena sidan i en tidig generation och sedan pappan igen på andra sidan i en sen generation.

Ja klart det finns inga större problem att hitta heller för den delen.

Ni kan inte länka en sådan hund från hunddata som man kan kolla på? Tänkte om man hittar en så blir det lättare att hitta flera :)

Jo, jag förstår att det finns en anledning till att det har använts samma hanar ofta men vissa exempel som hon visade mig fick en och fundera på varför korsningen var gjord, tex halv-kusiner som hade parats. Och varför hon har dessa krav är väl ganska ointressant, alla har olika krav när de letar kennel och hon vill inte ha denna linjeaveln i sin kommande hund.
Jag ska varken säga bu eller bä för linjeavel då min hunds ras härstammar från ett enda syskonpar:p

Får man fråga varför hon har det kravet? (Det är visst intressant) Jag kan förvisso förstå att man inte vill ha en tight linjeavlad hund, men i slutändan är det väl ändå en bra hund hon letar efter? Ska hon inte se till de linjer/ev en individ som passar henne bäst istället?

Du kan för övrigt kolla på Polarmarkens K-kull som exempel (från 2007).

Kustmarkens Keyson-Atenagården Cissi.

Hon tycker helt enkelt att det finns för många som är för tight linjeavlade :) Och självklart så väljer man den linje/individ som passar bäst för ändamålet!
Fast det kanske behövs en import för att få den linjen hon vill ha.
(För tight är när en hane återkommer fler en 2 gånger på samma hund och om det kommer för tätt två gånger)

Och tack för hänvisningen till kullen! Såg ut att ha blivit fina hundar :)

Hon tycker helt enkelt att det finns för många som är för tight linjeavlade :) Och självklart så väljer man den linje/individ som passar bäst för ändamålet!
Fast det kanske behövs en import för att få den linjen hon vill ha.
(För tight är när en hane återkommer fler en 2 gånger på samma hund och om det kommer för tätt två gånger)

Då blir jag hemskt nyfiken på vilken linje det är hon vill ha, om hon vill importera? :) Många åker ju trots allt utomlands och parar sina tikar med tyskarnas hundar, så på ett eller annat sätt brukar det mesta finnas här. Det beror ju dock på hur pass "nära" man vill ha något på fädernet eller mödernet.

Och tack för hänvisningen till kullen! Såg ut att ha blivit fina hundar :)

Såg nu att ingen av deras kullar som är födda på 2000-talet har någon inavelsgrad (K L M N). De andra kan jag inte uttala mig om, orkar inte titta :p .

För övrigt är det inte något speciellt med det, finns gott om hundar utan inavelsgrad. Klassikern är väl när man parar svenska (om de nu ska kallas så) med tyska linjer.

Såg nu att ingen av deras kullar som är födda på 2000-talet har någon inavelsgrad (K L M N). De andra kan jag inte uttala mig om, orkar inte titta :p .

För övrigt är det inte något speciellt med det, finns gott om hundar utan inavelsgrad. Klassikern är väl när man parar svenska (om de nu ska kallas så) med tyska linjer.

Inget märkvärdigt med det att det är 0% inavelsgrad. Många som kör med det precis som du skriver.

Men kollar man på ex min Valli på pappans sida så finns Fado von Karthago två gånger sen på mammans sida finns ex Aritos Muck ett par gånger. Så även hon är ju av 0% inavel.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 346
Ekonomi & Juridik Jag letade häst i somras. Det fanns många nederländska importer till vrakpriser - trots att vissa hade riktigt schysst stam, hade bra...
2
Svar
21
· Visningar
3 613
Senast: corzette
·
Hundavel & Ras Har funderat länge på att skaffa en till hund. Nu är det inte aktuellt riktigt ännu, men lika bra att vara ute i god tid med sina...
Svar
7
· Visningar
1 328
Senast: Grålly
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 613
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros