Sv: bruksridningstråden 2008
när jag får hem en ny häst (nu låter jag som en hästhandlare haha) så bland de första dagarna tar jag och helt enkelt lägger en presenning på dem. javisst de är livrädda för presenningen i början. men jag "härdar ut" medans de springer (jag har då långt grimskaft och "longerar på en liten volt), nån gång stannar de. och då långsamt föra presenningen mot dem, långsamt långsamt tills jag får stryka med pressenningen över hela kroppen, inkl huvudet.
då händer det något med dem och de litar på en mycket mycket bättre på mig som ledare, märker skillnad direkt även om det bara är en stol vi ska gå förbi.
när jag går och leder hästen och hittar något läskigt, tar jag upp det (om det går) och smeker på hästen, oavsett om det är en stol, höpåse, träbit osv. först skyggar de oftast, men efter någon knapp minut står de och tuggar nöjt.
rider jag så tar jag och låter hästen stå och titta ett tag, ber den gå ett steg, titta ett tag igen ända tills hästen luktar på föremålet. är den väldigt rädd hoppar jag av i pedagogiskt syfte.
så fort hästen går fram så berömmer jag, kliar den etc. jag ger ALDRIG godis, för att det är svårt att ge godis i rätt ögonblick, och hästen tappar fokus etc...
när du rider ut, själv, har du TOTAL kontroll, lika mycket som i paddocken? hur är hästen när det är andra hästar i paddocken?
vilken gångart rider ni ut i? börjar den bli stressad i trav? eller galopp? är det likadant om någon annan rider? har det hänt något som skapat hans rädsla?
hur mycket foder får hästen? många klämmer i sina pållar enorma mängder pellets/havre etc, så att de blir som tickande bomber. alt är att ge foder utan havre etc.
är hästen skvättig kan jag inte rekomendera att sätta den framför vagn, bättre att träna uppsuttet eller för hand.
de som är med på VKS är väldigt snälla, du kan ju vara med på tävlingen, men med ledare tex, som social träning, jag tycker definitift att du ska åka!
i min regelbok (iof nått år gammal) är det dessa hinder som kan förekomma;
* Vattenhinder eller presenning
*bro (kan bestå av tex laspall)
*Vändning i trångt utrymme (vit kalkfyrkant på marken som man ska vända runt i)
* portar (koner/pinnar man ska rida imellan)
*skritta över bommar, max 20cm höga
*skritta över gatubrunn (hästen ska trampa på en platta)
* Halter (stanna hästen med frambenen mellan 2 punkter)
* Lydnadshinder, kunna gå förbi tex fladdrande tvätt , en grill med rök etc, sånt som man kan komma förbi när man är ute och rider
*Ryggning i vinkel
*hoppning, max 80cm
*flytta föremål, tex tidning från ett bord ner i en postlåda
* Brygga (hoppa upp och ner på/från en pall)
*Trav genom korridor (ungefär som portar)
(
http://home.hkust.se/vks/brid.htm )
bilder från senaste bruksridningstävlingen
http://www.fcsadm.harnosand.se/~annette.howgate/stode08/rid/index.htm
ganska likt westernridningens Ranch Trail!