Bruksprovet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nostalgi
  • Startdatum Startdatum
N

nostalgi

Jag gör ett arbete i skolan om hur vägen till bruksprovet går till men jag hittar verkligen inga bra sidor som ger en bra bild på det.
Är det någon som vet exakt hur man tar sig till bruksprovet? Alltså varenda liten detalj! :)

TACKSAM FÖR SVAR!!

Sv: Bruksprovet

Aha.

Först och främst krävs en fet plånbok ! En bra person som kan matcha hästen och sen förstås en bra hingst.

Man kan visa på rådgivande om man vill, men det är inte obligatoriskt.
3-4-5 åringar kan visas utan föregående prestationer.
Alla hingstar måste röntgas avseende OC (kolla i hingst reglementet exakt påp vad)
Prestations hingstarnas krav kan du också läsa om i reglementet

Vi hade en 3-åring som gick 30-dagars i Neustat-Deusse (eller vad det nu heter) och det var typ bara att anmäla, betala och se glad ut...

Hihi... Ja det lät ju enkelt. ;) hur mycket utbildad var han då ni skickade ner honom och vad kostade det? Måste stoet vara stambokförd i det tyska förbundet som hingsten testas i?

Han var grundriden kan man väl säga. Gick att rida i alla tre gångarterna i "unghästform", löshoppad.

Jag minns inte vad det kostade, 3 år sedan nu, men har för mig att det var lite billigare än svenska bruksprovet (och då får man ju hästen tränad och utbildad under tiden!)

Njäe, jag tror bara hon finns hos SWB. Gammal svensk stam :)

har lite svårt att hitta information om testen på google, någon som vet bra info sidor??? ang. vem man ska kontakta, pris osv

Hoppar in och ställer en följdfråga.
Krävs den feta plånboken för att betala beridare och uppstallning hos denne samt liknande utgifter?
Eller krävs den överlag för att det kostar med provet m.m?

har lite svårt att hitta information om testen på google, någon som vet bra info sidor??? ang. vem man ska kontakta, pris osv

Varje tyskt förbund har i princip ett eller flera tester, antingen 30-dagars eller 70-dagars. Här är listan över årets:

http://www.pferd-aktuell.de/Anlage85373/TermineLeistungspruefungen2010.pdf

Här har du tex Sachsen-Anhalts med priser:

http://www.landgestuet-sachsen-anhalt.de/Hauptseiten/Termine2010Leistungspfg.html

Dvs 30-dagars i november för 1200 € =
01.11. - 30.11. 30-Tage-Test für Warmbluthengste (Veranlagungstest) / 1.200,00 € / Hengst

Hoppar in och ställer en följdfråga.
Krävs den feta plånboken för att betala beridare och uppstallning hos denne samt liknande utgifter?
Eller krävs den överlag för att det kostar med provet m.m?

Både och! Det kostar att ha hästen väl förberedd och med "rätt visare" och det kostar mycket pengar att anmäla till provet!

Nej, de tyska testerna är öppna för alla hingstar. De kan bli godkända på en mängd olika sätt där nere:

Vanligast är att de godkänns/kåras på hösten som 2-åring vid premieringarna, då får de betäcka året efter som 3-åring. Sen måste de komplettera med 30- eller 70-dagarstest samma år. Olika förbund är olika hårda på hur bra resultat de måste ha för att få forts betäcka.

Annars kan de börja med att göra 30-/70-dagars och sen visas i förbunden på sk efterpremieringar.

Alternativt komplettera med tävlingsresultat och eller 30-dagarstest, och då krävs att de är kvalade till Bundeschampionatet som 5- och/eller 6-åringar osv.

"Mina" hingstar har gått olika vägar:

Två har gjort det vanligaste= premiering + 70-dagars.
En godkändes på efterpremiering tidigt som 3-åring och sen 70-dagars.
En premierades men blev sen sjuk under sista veckan på 70-dagars och fick komplettera med tävlingsresultat.
En började med att tävla, vara bland de bästa i Bundeschampiontet som 5-åring och gjorde därefter ett 30-dagars.

Alla de här är ju godkända av ASVH som eg har samma regler som de hårdare tyska förbunden. Eller tom lite hårdare, tyskarna godkänner att de är kvalade till Bundes medans ASVH kräver att de varit i final!

Tack igen! :D du kan så mycket! :) så om man har en två åring f 08 så kan den göra premieringen i år och först nästa år som 3åring göra antingen 30 eller 70dagars testen?

Japp, enda haken är att inte alla får göra premieringen. Det är nämnden i respektive förbund som åker runt till olika ställen och väljer ut de till premieringen, och det är få som klarar. (Olika svår/hårt i olika förbund). Men har man en 08:a så är det vanligaste sättet, alltså att visa för nämnden och hoppas de väljer ut till premiering. Gör de inte det får man prova andra vägar!

1200e känns så billigt ingår verkligen allt i det priset uppstallning osv? Vad är bäst? Att förbereda hästen i tyskland innan testet eller hemma? Vet du någon bra unghäst utbildare i tyskland?

Vad är det du är ute efter? Att få hingst godkänd i sitt eget tyska förbund, isåfall vilket? Eller som förberedelser för svenskt bruksprov? Våra hingstar som vi skickat på 70-dagars har varit ganska välutbildade som 3-åringar, hoppade lite uppsuttet, hoppat några terränghinder osv. Jag vet dock inte riktigt hur det ser ut med 30-dagars.

Jag har aldrig kollat så noga, men jag tror allt ingår i 1200 €.

Kan jag inte svara på då det inte är min häst utan mina föräldrars. Målet är väl att han ska gå så långt som möjligt och om han gör storskräll ska han troligen även gå svenska bruksprovet. Tror inte att det är främmande att sälja honom på någon av auktionerna som brukar vara efter bruksprovet, tyskland. Men det ligger senare i tiden. Försöker nu mest få ut så mycket information som möjligt om hur man går tillväga i tyskland.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 492
Senast: ildiko
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
491
Senast: Fetaost
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka