Bruksprovet 2022 (SWB)

Lite kul ändå att alla GJ och E-hingstarna kommer från samma mödernelinje.

Set the World on Fire GJ: u. Dark Lady GJ - Queen of the Meadow - Ghazzi
Diamond Heart E och Blackmail E: u. ECS Ganesca - Ganesca - Queen of the Meadow- Ghazzi
Superstar E: u. Maffia EG - Machabe - Nike - Ghazzi
Dantes Vincero GJ: u. Queen of the Meadow - Ghazzi

(Americano Junior GJ måste ha blivit struken för ett tag sedan, han är inte med i Bruksprovskatalogen. Men han har tyskt möderne.)
Och Ghazzi var helsyster med Bellini 817 :heart

Taktil ser ädel och långbent ut. Väl ansatt hals som kanske kunde haft mer resning. Han ser inte alls lika taggad ut som de flesta hingstarna har gjort. Stor rörlig skritt med takt och genomsläpplighet, en högpoängare tror jag. Ser inte engagerad ut i traven vid hand, bättre under ryttare.
Tyckte han stundtals såg oren ut i traven ?

Löshoppning av stackars dressyrhingstar nu då, Drooms Oleander såg spänstig ut på åttan och jag får ta och titta på alla treåringarnas exteriörbedömningar för jag tyckte han var fin. Hoppningen var inte imponerande men han var uppenbart inte bekväm med övningen så jag drar inga slutsatser från det.

G. Shakiri har en sjukt stor och rörlig galopp, väldigt internationell men jag behöver se den riden innan jag kan säga om den är funktionell eller inte. Söt hingst som verkar helt perplex inför vad ett hinder är men försöker ändå. Synd att pappan Shaolin såldes till USA då den var intressant, men kanske har vi något bra här i sonen... även om morfar Don Romantic inte är en av mina favoriter.

Set the world on fire kanske gick i lite högt tempo på åttan i en lätt ponnylik galopp, utan att eg. något var fel. Ser ut som att han kan stoppa in haserna under kroppen i rörelse och exteriören är kanske lite kortare i sina linjer men tilltalande på håll. Tveksam till hoppningen först men klippte sen både hjälpbommen och förhindret i ett enormt språng och hoppade luftigt och ganska väl resten av testet. Jag ser med spänning emot att få se mer av honom.

Hovsta Rebell är mycket söt och ädel men extremt spänd och därmed nästan tvåtaktig i sin galopp på åttan. Ser väldigt bussig ut och försöker göra allt rätt i hoppningen, men samtidigt fortfarande lite stressad. Galoppen något bättre mellan hindrena och den lilla trav som kom såg trevlig ut. Fin modell, får se om han är lite gladare och mer bekväm med ryttare på ryggen på onsdag.

Jovial har ju varit i stora sammanhang redan och ser förhållandevis avspänd ut. Den här tycker jag har sett fin ut riden på något filmklipp och jag tyckte han var trevlig i Vechta. Kune vara lite mer benomslöpplig i ryggen lös. Hoppningen ser pliktskyldig men glädjelös ut. Snygg, maskulin hingst, lite brett ansatt hals.

Zensation är mycket snabb :D Hoppar som om han kanske sett något hinder förut och verkar inte glad och bekväm. Lite synd för honom då han hade pondus och såg säker ut igår. Väldigt härlig galopp. Blir kul att se om den testrids sen vad det blir för utlåtande.

All time high gjorde större intryck på mig idag än han gjorde igår. Trav och galopp har en del tyck och påskjut, och hingsten hoppar med gott självförtroende. Jag har lite svårt att se om det är typen som saknas eller om han bara ätit lite mycket mat..? Han ser "satt" ut på något sätt.

Serious galopp är mycket trevlig och han verkar väl förberedd och mentalt med på övningen. Intressant att ännu en Secret-son klipper både hjälpbom och förhinder i ett språng? Över lag brukar det sällan se ut som att det saknas självförtroende hos Secrets avkommor, speciellt de av manligt kön. Vad gör man när dumma bommar slår en på tassarna? Man övervinner dem. Kaxigt :D

All time high gjorde större intryck på mig idag än han gjorde igår. Trav och galopp har en del tyck och påskjut, och hingsten hoppar med gott självförtroende. Jag har lite svårt att se om det är typen som saknas eller om han bara ätit lite mycket mat..? Han ser "satt" ut på något sätt.
Vet inte om det är Chagall och Ganesco som slagit igenom, de kan ju bli lite kortlinjerade och burkiga så de upplevs som mer välnärda än de är.

Vet inte om det är Chagall och Ganesco som slagit igenom, de kan ju bli lite kortlinjerade och burkiga så de upplevs som mer välnärda än de är.
Ja något är det, spännande att se hur det ter sig med ryttare på. Han är ganska San Amour-ig men kortare på något vis. Jag ser nog bättre på plats sen, men det blir bara en dag då jag tyckte biljettpriserna var väl tilltagna.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nästa vecka är det dags för Bruksprovet för de hingstar som ska verka inom SWB-avel. Under en veckas tid samlas hingstägare på Ridskolan...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka