Bruksnordis på 150

Status
Stängd för vidare inlägg.

Brackan

Trådstartare
men jag är 175 lång! Även om jag inte är nån lättviktare är jag inte rädd att hästen inte ska orka bära mig, men hur blir det med längden? Hästen i fråga ser kraftig ut...Någon som har erfarenhet av att rida 'små' men breda hästar och själva är långa?
Hittat en trevlig nordsvensk men det står att den är ca 150...Och det är ju nästan ponnymått..

Sv: Bruksnordis på 150

Jag har en ganska bred travare på 1.47 jag själv är närmare 1.70.

Jag har inga problem att rida honom, visst är vi kanske inget snyggt dressyrekipage, men vi är samspelta och funkar bra ihop!

Min bruks som är 148 och grov ser jag nästan liten ut på, och jag är 170 och väger 75 kg
Kallblodstravaren på 147 cm är nästan bättre i storlek :crazy:

Bruksen

IMG_3721.jpg

Kallblodstravaren

Toddis.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Sadeln passar enligt utprovaren - så nu ska vi testa med en svanskappa.....
Så vi hoppas på att det ska bli bättre då för honom!

Jag är 173cm lång, och min islandshäst är ca 140cm hög. Inga problem. Hur grov kropp hästen har och hur den bär upp sig själv tycker jag har större betydelse för känslan av stor/liten häst än hur hög den är.

I GB ser man ofta långa karlar på mindre hästar. de bara håvar upp benen i korta stigbyglar. Även en OSvinnare i hoppning är "för" lång.
Längden handlar mer om vad betraktaren tycker är estetiskt.

islandshästar är det mer vanligt på än inte.

Senast ändrad:

Precis, hästens grovlek spelar mycket större roll än mankhöjden.
En bruksnordis på 150 har sannolikt grövre kropp än tex ett fullblod på 170.
Ju grövre häst, desto längre ben kan man ha och ändå få ett bra skänkelläge...och ett harmoniskt utseende på ekipaget.

Jag tror inte du kommer se för lång ut! Jag känner mig själv inte särskilt stor/lång på mitt sto som är 155cm hög, och jag är 183...

Väl påbyltade bägge två är vi dock här :angel:
7545769.jpg

Dregel dregel vilka fina hästar....
Nåja, jag får väl ringa på den.
Provred en bruksnordis på nästan 165 o passade på ta kort. Såg ut som en fluga på honom.
Jaja, han kanske är såld...

men jag är 175 lång! Även om jag inte är nån lättviktare är jag inte rädd att hästen inte ska orka bära mig, men hur blir det med längden? Hästen i fråga ser kraftig ut...Någon som har erfarenhet av att rida 'små' men breda hästar och själva är långa?
Hittat en trevlig nordsvensk men det står att den är ca 150...Och det är ju nästan ponnymått..

Jag tror inte du kommer känna dig stor på en sådan häst,,, den är ju ganska grov som sagt, och det går ju åt en del benlängd för att nå runt en grov häst. Jag är själv inte riktigt så lång, men har långa ben, och 3-4 hål längre läder än andra i min längd! det tycker jag är lite jobbigt!

Du får nog väga över 100 kilo för att börja bli för stor för den hästen...

kör på !

Tror inte heller du kommer känna dig stor på den.
Är själv 172 och inte anorektiskt smal, hade ett tinkersto på 146cm förrut. Passade mkt bra .Även om man i början funderade på längden, då man mest ridit 165cn hästar innan. Men det satt mest i huvet på en själv.
Min nuvarande ICC på 155cm känns också kanon.

Tror INTE längden är något problem, jag är 172 cm lång och rider min D-ponny som bara är 142 cm!!!

SÅ galet ser väl inte det ut?

3-1.jpg

6-2.jpg

5187ef19.jpg

d55bad74.jpg

Tack alla svar! Ska åka titta på honom idag. Säljaren sa att han var 150+ men inte större än 155. Hoppas han har rätt. Jag vill ju ha ett litet kraftpaket.

bruksnordis av smäckrare modell (dock med en hel del mage :D ) på 155, tillsammans med mig på 175 o alldeles för många kg.

tycker själv att hennes båldjup är alldeles lagom för mig! :D
amanda06sept27.jpg

Jag är 180
Medisen är 150-152

Känner mig lagom även om jag kunde gå ner några kilon...

Vackraste:love: :

Slänger in en barbacka också:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 702
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar