Brukskörnings frågor

J

janta

Ni som har hästar som är BRA på att backa rakt, i vinkel, in/ut genom port osv hur har ni tränat på det? Backat, backat, backat eller nåt annat knep? Min tar en ryslig fart och så får man hoppas att vi hamnar någorlunda rätt. Det är ju inte så kul om man ska in el ut genom en fast port. Pinsamt att riva allt :angel:
Vilka hinder tycker ni är svårast? Hur ofta tränar/tävlar ni? Berätta ALLT!

Pelle hann bara vara med om en brukskörningstävling. han var van vid att backa rakt då vi körde en del i skogen med hohnom och tog man tag i svängeln odh drog samtidigt som jag gav kommandot back. Framför vagn så var det samma sak som gällde, kommandot back alltså och sen var det bara att ställa honom i halsen så backade han åt ett visst håll.

Som svar på din fråga. Ja Träning träning och åter träning.
Jag hade ett vagnstält dit vagnarna skulle in efter träningspassen och jag tränade varje dag på att backa i vinkel med russet och fyrhjulsvagn. Tränade ochså
fickparkering och så.

Jag började från marken genom att lära in kommandot back och att peta på hovarna och sen från vagnen ett steg i taget tills allt satt som en smäck.

Lycka till och överträna dock inte.

Träna på att backa ett steg i taget, likaså att gå ETT steg åt sidan.
När det funkar bra är det oftast inga problem med hindrena.

Svårast tycker jag är backning in i port. Det blir lätt att man får backa så långt, bäst brukar det gå om jag gör som en backning på sidoväg istället.

Tävlar gör jag bara på DM(och SM :devil:), vi har det på gården så det är svårt att missa.....

Liknande trådar

Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 443
Senast: mysboll
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 018
Senast: Anonym_85
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 161
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar