" Vad annat än en bra exteriör kan motivera en del uppfödare till avel på en hund som fått en mentalnolla" Vart menar du på att jag har skrivit det?
Jag vidhåller att om man inte var med, så ska man heller inte yttra sig.
Jag förklarar gärna hela cenariot via telefon, om det är någon som undrar. Jag tänker inte hänga ut domare och dyl. här.
Jag är definitivt emot avel på hundar som fått en nolla, och som förtjänar det.
Men ibland är saker och ting inte som det verkar. Likväl som att det bästa är att vara med och se MH och korning med egna ögon. För ibland ger inte resultatet på papperet en rättvis bild.
Till ex. hanen som jag parade med, som har ett avbrutit MH. Han är nog den mest fantastiska dvärgpinscher jag mött. Han har allt; Han är jättesocial, orädd, har stor kamplust osv. Anledningen till att han fick bryta, var att det hade gått en löptik alldeles före. Så, han var helt focuserad på den lukten.
Mentalbeskrivaren rådde ägaren att bryta, och göra om det vid ett senare tillfälle. Som hon sa; "Jag ser vad den här hunden går för, och det vore så synd om han skulle få ett resultat som inte speglar honom för fem öre".
Han var "för bra" helt enkelt. Hon ville inte fortsätta skriva det protokollet.
Nu har det inte blivit att hans ägare har gjort om det, och det är verkligen jättesynd! Det hade varit mycket roligt att haft på papper, vad han verkligen går för. Som det är nu, ser det ju jättetragiskt ut på SKK hunddata......
Är det någon som tvivlar på det, så är det bara att ringa upp mentalbeskrivaren. Jag tror säkerligen att hon kommer ihåg den hunden.