Brukshund i pocketformat

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Appolonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 124
  • Visningar Visningar 9 524
Sv: Brukshund i pocketformat

Det finns en mycket god förklaring till den nollan. Om man inte var med och såg vad som hände, så ska man inte yttra sig.

Jag är bara nyfiken. Vad då för förklaring?
Menar du att det var fel att få en nolla och rapporteringskod?

Ja, tänk att det nästan alltid låter så när en hund fått en mentalnolla :cool:

Ja, tänk att det nästan alltid låter så när en hund fått en mentalnolla :cool:

Ja, och alla dåliga mh:n har också massa förklaringar. Är det brist på hundar i landet när man tvunget måste avla även på de tveksamma?

" Vad annat än en bra exteriör kan motivera en del uppfödare till avel på en hund som fått en mentalnolla" Vart menar du på att jag har skrivit det?

Jag vidhåller att om man inte var med, så ska man heller inte yttra sig.
Jag förklarar gärna hela cenariot via telefon, om det är någon som undrar. Jag tänker inte hänga ut domare och dyl. här.

Jag är definitivt emot avel på hundar som fått en nolla, och som förtjänar det.
Men ibland är saker och ting inte som det verkar. Likväl som att det bästa är att vara med och se MH och korning med egna ögon. För ibland ger inte resultatet på papperet en rättvis bild.
Till ex. hanen som jag parade med, som har ett avbrutit MH. Han är nog den mest fantastiska dvärgpinscher jag mött. Han har allt; Han är jättesocial, orädd, har stor kamplust osv. Anledningen till att han fick bryta, var att det hade gått en löptik alldeles före. Så, han var helt focuserad på den lukten.
Mentalbeskrivaren rådde ägaren att bryta, och göra om det vid ett senare tillfälle. Som hon sa; "Jag ser vad den här hunden går för, och det vore så synd om han skulle få ett resultat som inte speglar honom för fem öre".
Han var "för bra" helt enkelt. Hon ville inte fortsätta skriva det protokollet.
Nu har det inte blivit att hans ägare har gjort om det, och det är verkligen jättesynd! Det hade varit mycket roligt att haft på papper, vad han verkligen går för. Som det är nu, ser det ju jättetragiskt ut på SKK hunddata......
Är det någon som tvivlar på det, så är det bara att ringa upp mentalbeskrivaren. Jag tror säkerligen att hon kommer ihåg den hunden.

Är inte ett dugg intresserad av att ringa dig. En mentalnolla är en mentalnolla och oavsett händelse, så höll hunden inte mentalt för hanteringen.

Är dessutom tillräckligt erfaren inom utställningsvärlden för att ha sett både det ena och det andra i domarväg och det är faktiskt mkt få hundar som mentalnollar om man betänker på hur många som ställs ut.

brukshundklubben skrev:
Tik som löper får inte delta vid MH.

Senast ändrad:

Låter som en hel hög med ursäkter. Om hundar kan jaga och tävla trots löptikar så ska de väl kunna gå ett MH också. Om inte, kanske för hög könsdrift (vilket verkar bli allt vanligare i många raser då man strävar efter maskulina och feminina typer).

Och om man "måste vara där för att få yttra sig" om resultat av MH och dylikt kan vi ju lägga ner hela systemet...

" Vad annat än en bra exteriör kan motivera en del uppfödare till avel på en hund som fått en mentalnolla" Vart menar du på att jag har skrivit det?

Jag vidhåller att om man inte var med, så ska man heller inte yttra sig.
Jag förklarar gärna hela cenariot via telefon, om det är någon som undrar. Jag tänker inte hänga ut domare och dyl. här.

Jag är definitivt emot avel på hundar som fått en nolla, och som förtjänar det.
Men ibland är saker och ting inte som det verkar. Likväl som att det bästa är att vara med och se MH och korning med egna ögon. För ibland ger inte resultatet på papperet en rättvis bild.
Till ex. hanen som jag parade med, som har ett avbrutit MH. Han är nog den mest fantastiska dvärgpinscher jag mött. Han har allt; Han är jättesocial, orädd, har stor kamplust osv. Anledningen till att han fick bryta, var att det hade gått en löptik alldeles före. Så, han var helt focuserad på den lukten.
Mentalbeskrivaren rådde ägaren att bryta, och göra om det vid ett senare tillfälle. Som hon sa; "Jag ser vad den här hunden går för, och det vore så synd om han skulle få ett resultat som inte speglar honom för fem öre".
Han var "för bra" helt enkelt. Hon ville inte fortsätta skriva det protokollet.
Nu har det inte blivit att hans ägare har gjort om det, och det är verkligen jättesynd! Det hade varit mycket roligt att haft på papper, vad han verkligen går för. Som det är nu, ser det ju jättetragiskt ut på SKK hunddata......
Är det någon som tvivlar på det, så är det bara att ringa upp mentalbeskrivaren. Jag tror säkerligen att hon kommer ihåg den hunden.

Hon skulle till att löpa, hon hade inte börjat än.

Låter som en hel hög med ursäkter. Om hundar kan jaga och tävla trots löptikar så ska de väl kunna gå ett MH också. Om inte, kanske för hög könsdrift (vilket verkar bli allt vanligare i många raser då man strävar efter maskulina och feminina typer).

Och om man "måste vara där för att få yttra sig" om resultat av MH och dylikt kan vi ju lägga ner hela systemet...

Ta telefonen och ring mentalbeskrivaren, så får du veta exakt hur det var.

Vadå hänga ut domare? Allt går se på hunddata.
Och en domare står nog fast vid sitt beslut.

Exakt, en hane som är så testesteronpumpad att han inte kan fokusera på ett mh för att en tik "ska till att börja löpa" har för hög könsdrift, vilket är ett djävla otyg rent ut sagt. Inte önskvärt vare sig hos en brukshund eller en sällskapshund.

Ska MHa min sällskapsulltuss och jag förväntar mig ett tämligen annorlunda resultat än för en tex rottis. Det ligger i rasens natur. Men börjar jag gnälla om löptikar och annat hoppas jag att nån säger till mig.

Senast ändrad:

Och om inte könsdriften är extremt hög så är driften att utföra en uppgift extremt låg :D

Anledningen till att han fick bryta, var att det hade gått en löptik alldeles före. Så, han var helt focuserad på den lukten.Löptikar får inte delta på MH.
Han var "för bra" helt enkelt. SA mentalbeskrivaren att hunden var för bra??Hon ville inte fortsätta skriva det protokollet.
Nu har det inte blivit att hans ägare har gjort om det, och det är verkligen jättesynd! Det hade varit mycket roligt att haft på papper, vad han verkligen går för. Alltså, det är ett MH, en beskrivning inte en tävling eller något som man kan kalla merit egentligen ...Som det är nu, ser det ju jättetragiskt ut på SKK hunddata......

tio små tecken :)

Och om inte könsdriften är extremt hög så är driften att utföra en uppgift extremt låg :D

Ja för fasiken. Jag skulle inte vara förvånad om MH resultatet ser äuhm ehh ojdå ut :D Men jag skulle inte heller promota tibbarna som "brukshund".
Jag förvånas av att man promotar dp som brukshund när man tex skriver hur de inte kampar ect - vilket brukar vara en mycket önskad egenskap av brukshundar.

Pinchern har jag haft ett gott öga till efter att ha sett ett par trevliga sådana så det är inte så att jag är helt insnöad på rottis och schäferträsket men lite realistisk måste man väl vara när man postar ett sådant inlägg.

Faktum med att för hög könsdrift är en av de saker som jag ser som ett stort problem, helt i klass med skotträdsla och liknande.
Man ska inte behöva kastrera hundar för att de ska fungera problemfritt vare sig i tävling eller som sällskap.

Senast ändrad:

Komplettering
Säger man
"De gör bättre mh än många brukshundar och är jättebra mentalt förutom x, x, y och z och inte att förglömma å, t och M...Men jag har förklaringar till allt" så blir det lite som att säga "visst är det en volvo 240, men den ÄR som en v70 förutom x, x, y och z och inte att förglömma å, t och M...Men jag har förklaringar till allt"...
Kvackar det som en anka och ser ut som en anka så är det nog en anka och då ska man se till att man får fram de allra bästa ankorna och vara stolt över ett lyckat resultat än att försöka hävda att de är bättre än höns.

Vad ville du med denna tråden? :)

Ja, det skrev jag från början. Tyckte att dvärgpinschern hade fått ett oförtjänt dåligt rykte här. Så, jag ville försvara rasen. Men nu har det blivit något helt annat utav detta, pga vissa människor inte förstod det.

Jag hade själv förutfattade meningar om rasen, innan jag skaffade den. Men har nu helt ändrat uppfattning. Och jag hoppades att fler skulle också skulle komma på andra tankar. Det var det enda syftet.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare... 2
Svar
20
· Visningar
4 556
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka