Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låter det otroligt i dina öron att vi är flera som inte tycker att det är mycket till ursäkt? Om inte om fanns...
Syftet var också att hylla din egna avel som visade vara ungefär som andras?
Om du kan avla på en rottis som är skotträdd så är jag övertygad om att du med gott samvete avlade på en dp med rapporteringskod![]()
Syftet var också att hylla din egna avel som visade vara ungefär som andras?
Om du kan avla på en rottis som är skotträdd så är jag övertygad om att du med gott samvete avlade på en dp med rapporteringskod![]()
Vad hände med den hunden som fick en rapporteringskod?
Av mina erfarenheter, då jag själv ställt dp är att domarna ser genom fingrarna aalldeles för mkt när det gäller mentaliteten på dessa små.
Alla gånger jag ställt dp i år (10) så har jag blivit mer eller mindre förtvivlad för att domarna är så ovilliga att skicka ut hundar som inte kan uppföra sig.
Hundar som inte klarar av att stå brevid varandra i konkurrensen, utan måste hållas i famnen för att inte starta bråk, får CK och blir BIR...
Så, om du frågar mig, så får inte en dvärgpinscher en rapporteringskod oförtjänt.
Nej, döm ut testledaren bara.....
Varför skulle någon döma ut testledaren för att en hanhund inte klarar av att fungera pg att en tik kisat på några ställen![]()
Varför skulle någon döma ut testledaren för att en hanhund inte klarar av att fungera pg att en tik kisat på några ställen![]()
Men vad gjorde hannen för att Mh:t skulle avbrytas?
Nosade han bara, kom han inte på inkallning eller vad hände?
Min mammas hanne har diagnosen "hypersexualitet" () och jag tror inte alls att han skulle behöva avbryta ett MH för att det gått en tik där innan som SKULLE löpa?
Är inte en -bra hund-, en hund som klarar sina uppgifter TROTS störningar av olika former? Är det inte då man verkligen får reda på om hunden är bra eller inte? Behövs "nedförslutning, hemlängtan och solen i ryggen" för att hunden ska klara sitt MH kanske den inte är hur kanon som helst, trots allt?
Min (dåliga) brukshund är rädd för människor. Han blev sketrädd för chipkontrollanten, hälsade neutralt på testledaren, vägrade att gå med henne i kopplet och drog sig undan hanteringen. TROTS en början av skräck skakade han av sig det och klarade faktiskt sitt MH med "bravur", och efter hånglade han med både domare, testledare och spökena? Jag menar inte att min hund är en strålande hund bara för det, men att kunna släppa sina värsta rädslor och ta i tu med sina uppgifter tycker jag ändå han ska ha credit för!
Finns väl ändå ingen anledning att döma ut mentalbeskrivaren/testledaren för att hunden inte klarade av att fungera pga en olöpande tik kissat på platsen någon gång?
Hur ser det nya MH:t ut då?
Det var ju hon som rådde hudägaren att bryta, på de grunder som jag tidigare nämnt. Och enligt henne så var det inget fel på hundens mentalitet. utan tvärt om, tyckte hon att det var en väldigt bra hund. Och ville därför ge honom en ny chans att få ett rättvist protokoll.
Hur ser det nya MH:t ut då?
Men det var ÄGARENS beslut. Och om det här stämde borde väl ägaren vara ganska ivrigt att ge sin "kanonhund" en chans till att visa på ett nytt MH exakt hur fantastisk den är?
Att hunden bryter ett MH pga doft från tik ger väl ett rättvist protokoll om det var det som hände. Fast egentligen ger ju "MH avbrutet på ägarens begäran" ett bra mycket sämre intryck än om hon avslutat MH men fått låga bedömningar på jaktmomenten....