Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL.
Jag har varit på utställning i dag (SSPK). Och jag tänkte på denna tråden då.
Och nu är jag säkert elak, för finns kanske bra exemplar.
Men just nu känner jag bara att fy sjutton hur dessa DP är. Det har varit gap, utfall, slagsmål ja gud vet allt. När jag skulle åt det hållet där dessa tält med DP fanns i, så gick jag bakom tälten.
Flera sa att vilka jäkla hundar, rent ut sagt.
En person tog en av mina hundar och tänkte gå förbi dessa DP. Aldrig i livet sa jag, du får gå runt...
Allvarligt, är det så här folk avlar. Det var gap och skall hela tiden från dessa tält.
Kanske därför alla går och bär på sina DP när de ska går förbi andra tält/hundar..![]()
jag tvivlar inte ett dugg på deras förmåga att bedöma hundars mentala status.
Jag ser på MH-resultat olika beoende på ras.
Det blir ju väldigt provocerande om du i ett första andetag hävdar att dina hundars MH-resultat är bättre än många brukshundar, för att in nästa andetag skriva att man inte kan jämföra en brukshunds reaktionsmall med dina eftersom det är så olika hundar.
Jag håller med dig, man kan inte applicera hur man vill att en Rottweiler ska reagera på ett MH med hur en DP ska reagera ( inte på allt iaf ), men då blir det ju löjligt att påstå det du påstått![]()
Men då faller hela ditt resonomang!
Jag har en tibbe och en rottis, Rottisen är korad och tibben ska MHas i höst. Tibben kommer göra ett helt annat resultat än rottisen. Det är möjligt att han gör ett bra resultat för att vara en tibbe eftersom de SKA ha en så totalt annan annan mentalitet än en rottis.
Men det innebär inte att jag kan påstå att han är en brukshund i miniformat - eftersom han saknar egenskaper en bra brukshund ska ha!
En "brukshund" minoformat är rimligtvis en ras som har samma/liknande egenskaper som är önskvärda hos en brukshund tex mkt kamp.
HM... Ja, tolkningen ifrån vissa håll, var att jag påstod att de hade ett bättre resultat än de flesta brukshundar. Jag menade inte så, och jag menar inte att de har ett bättre resultat, än vad en riktigt bra brukshund har heller. Jag kanske har formulerat mig tokigt.
Appolonia skrev:Och jag kan då säga att mina dvärgpinschrar är som små brukshundar
Såhär skrev du i ditt första inlägg
Du skriver att dina hundar är små brukshundar, men senare att man inte kan applicera en brukshunds reaktion på en DP eftersom dom inte har samma förutsättning.
Jag tror det blev fel redan från början i ditt inlägg, som du själv skriver: jag formulerade mig tokigt.
![]()
Jag håller fullständigt med dig. Det finns många sådana exempel på utställning. Det sticker jag inte under stol med. Det är det jag tycker är så tråkigt, att det är den synen folk får på rasen.
*KL*
Återigen vill jag betona att ett MH är en beskrivning av vad hunden gör just där, just den dagen. Det låter i mina öron konstigt att börja fundera på hur hunden normalt reagerar. Att en testledare ger rådet att avbryta för att hunden inte visar vad den kanske skulle kunna, känns fel.
.
Jag tycker också det är tråkigt att det ser ut sådär på utställningar.
Men jag tycker inte att det ger folk en missvisande syn på rasen, för det är faktiskt sådär många dp:s beter sig.
Jag har ju själv dp och tävlar som sagt lite lydnad, och det finns ingenting som gör mig gladare än när någon "bruksmänniska" med en schäfer/rottis/malle el liknande, kommer fram och bara konstaterar ;
"Din hund är ju inte alls galen, fast det är en dvärgpinscher".
Haha, även om det kanske låter som en förolämpning så tar jag det som en komplimang, för att det är så roligt när någon som har så förutfattade meningar kan ge lite cred.
Jag håller fullständigt med dig. Det finns många sådana exempel på utställning. Det sticker jag inte under stol med. Det är det jag tycker är så tråkigt, att det är den synen folk får på rasen.
Jag tycker också det är tråkigt att det ser ut sådär på utställningar.
Men jag tycker inte att det ger folk en missvisande syn på rasen, för det är faktiskt sådär många dp:s beter sig.