Brukshästar vart är ni?

M

marialof

Finns det inga fler än vi som skulle villja träffa andra i närområdet och få lite hjälp (eller ge lite hjälp) med körinig/inkörning av brukshäst för att så småning om kanske kunna dra lite timmer i skogen? Vi har jätte bra möjligheter att träna på gården där vi håller till, har både stor fin paddock och skogsvägar. Men det är så svårt att hålla på när vi bara är två stycken + att det är ju så jätte bra för hästarna att träna ihop med andra. Vi är inga sjänor på körning än men vi fösöker bäst vi kan med inkörningen av våra bruks nordisar. Vi har gått på kurser hos Kåre Gustafsson och försöker göra det han lärt oss. Men som sagt så skulle vi tycka att det vore superkul om man kanske kunde vara ett gäng som kör lite ihop på den nivå som passar både oss och hästen. Så vart finns alla med nordisar inom området Norrköping-Söderköping? Vi finns på gården vid Gårdeby i allafall! mvh Maria och Bodil

Sv: Brukshästar vart är ni?

Åh hå! Bor ju faktiskt inte alltför långt bort. Är själv i förstadiet till att börja köra och låta han "bruka".

Ett tips är ju att du tar kontakt med FNH Östergötland.

Enligt mig så är de ett av de aktivaste distrikten, de anordnar mängder av kurser och aktiviteter och det finns massor av kunnigt folk.

/M

hejsan! vart håller ni till då? har du tränat brukshäst tidigare? du får järna berätta lite mer om dig och hästen och sen kan vi ju se om vi kanske är inne på samma spår och kan träffas och träna lite och se hur det fungerar.

själva har vi tre bruks nordisar. ett sto på 4 år som vi gått lite kurser med men eftersom vi inte varit tillräckligt många här hemma på gården har vi ju inte kunnat träna på samma sätt hemma så det blir mest tömkörning.

sedan har vi en valack på sex år som målet är att kunna köra med. Vi har ridit in honom för ca ett halvår sedan och det går bra. även han tömkörs och skackeltränar.

vi har även ett sto med föl som vi vill köra in så att vi så småning om kan stambokföra henne. Hon går mycket bra vid tömkörning men har aldrig dragit något.

Vi bor på egen gård utanför gårdeby med padock och egen skog och stora hagar där man kan hålla till. vi har en lunningsbåge som vi använt lite när vi skackeltränat men vi har inga svårigheter att lasta och träna på andra platser.

hej! tack för tipset! jo nordsvenska hästen i Östergötland är super bra! jag har gått på flera av deras kurser och går just nu på en exteriörbedömnings kurs villken är fantastiskt spännande och givande. mycket bra folk och vi har alltid jätte trevligt. Det är alltid stort intresse och fullt i grupperna. Det är verkligen att rekomendera att gå deras körutbildning!

mvh maria

Jo, vi står utanför Vikingstad, Linköping. Han är en nordsvensk bruks på 13 år som för tillfället rids mest (duktig har han blivit!). Men, målet har hela tiden varit att han även ska få använda sin kropp till det den är tänkt till; att få köra och dra tungt. Så, vi har tränat tömkörning och kommando och det har gått jättebra. Ska lägga till att jag har hört att han är inkörd i unga år, men utan bevis är det dumt att hasta fram! En släde införskaffades i vintras som vi provade att spänna för (den dagen snön låg iaf 1 dag!) efter att testat hur han ställde sig till att "sitta fast" i ett par skaklar. Så, jag har fått prova på att köra honom :love:.

Har skaffat ett par draglinor och en svängel med men måste förlänga linorna då de visst var anpassade till "dåtidens" hästar som nog var ett mindre sto dessutom. Så, det är här vi är i dagsläget! Är sugen på att få låta honom dra tungt snart, han behöver det.

Som sagt, det skulle vara roligt om man kunde bli ett gäng som träffas. Som det är nu är han katten bland hermelinerna i stallet även om det iaf är en tjej till där som kör sitt halvblod. Har fått mycket hjälp av henne men det skulle vara roligt om man kunde träffa fler likasinnade om inte annat för att spana in snygga nordsvenskar!

Hej, bor också i närheten och har en "brukshäst" som jag försöker få lite körd också. Har dock än så länge ingen jättebra utrustning för ändamålet, men han är iaf orädd för skaklor och vagn.

hej alla! jag åker till rivieran nu ett par dagar men kommer tillbaka på onsdag å kan svara ordentligt på era meddelanden. Självklart måste vi försöka ses både svanhild å tires! Jag hör av mig!

mvh maria

Synd att du bor så långt bort... Annra har jag tre stycken små brukshästar :) En shettis som jag kör lite "skog" med världens duktigaste o en Nordisbruks o en Ardenner.. Det är skoj det där med att köra brukskörning.. Jag tar också emot hästar för inkörning:) //Jess

Hej alla! nu är jag tillbaka från Frankrike!! Det var regn där med så det var skönt att komma hem!

Nå hur tycker ni att vi ska göra nu?? Kom med förslag så kan vi kanske hitta på något kul!

mvh maria

Jaa, jag är på. Bara lite ont om tid nu ett par veckor framåt då jag precis fått ett jobb! :banana:

Liknande trådar

Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 967
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 641
Senast: anglahund
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 080
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka