Nougat

Trådstartare
Brukar det vara så att de flesta stoföl födds senare på sässongen runt maj-juni,och att hingstfölen kommer tidigare?. Hur har det sätt ut hos er? ;) i vårat stall ( som vi står i nu) har stallägaren fått 3 hingstföl och 1 stoföl i april månad. Jag fick ett hingstföl nu i april, vårat förra sto som fick föl för 10 år sedan fick ett stoföl i juni. Är nog bara önsketänkande från mig,då jag hoppas på ett stoföl i mitten på juni nästa år. Brukar det också vara så att stona som först har fått sto och sedan hingst brukar få sto som tredje föl? Tacksam för svar :laugh:

Sv: Brukar?

Nej det kan jag inte påstå att det brukar. Och det är önsketänkande för annars skulle inte de som bara får föl tex jan-mar få samma kön jämt, och vice versa ;)

Såhär har det sett ut hos mig de senaste åren:

februari -hingst
april -hingst + sto
januari -sto
maj -sto
juni -hingst
april -sto
maj -sto
mars -hingst
april -hingst

Fortsätter.... De flesta ston upplever jag när man kollar på de som fått flera föl får ungefär 50/50 sto/hingst.

Men vissa ston ger bara eller näst intill bara det ena. Varför har jag ingen aning om!

Här stämmer inget av det. Utan det har varit blandat med sto resp hingstföl oavsett när på året de är födda och hos bara ett av stona som först fått sto- och sedan hingstföl har det tredje blivit ett sto.
Så det är nog ett önsketänkande att det skulle gå att förutspå vad det blir.
Men du har ju ändå 50 % chans på det du vill ha.

Hingstföl 22 april och 3 maj, stoföl 2 maj och 31 maj. Tror inte på din teori.

Kan inte jag påstå :)

Däremot har jag märkt att de som fölat före 340 dygn hos mig fått hingst och de som gått över sto :) Lite lustigt för oss i år. Förra året gick vårt enda över och fick sto haha. Så har en beräknad den 20e. Går hon över blir det väl sto ;)

Det där var lite intressant då det gjorts miniundersökningar här på Buke minst två år i rad tror det var 09 och 10. I de undersöknigarna kom stona i genomsnitt 2-3 dagar tidigare än hingstarna.

Och jag hade ett sto som alltid oavsett kön på fölet, fölade två veckor för tidig. Men hennes döttrar har alla hållit tiden på dagen oavsett kön på fölet.

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
23 24 25
Svar
481
· Visningar
57 950
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar