Brukar man löshoppa föl såhär högt?

LouiseN

Trådstartare
284A2B4A-4B32-42D7-8B43-F871C5D422B6.JPG

Brukar man det? Kan inte det vara skadligt för leder osv om man gör det? (Detta fölet är 5 mån gammalt)

Sv: Brukar man löshoppa föl såhär högt?

den stack inte efter stoet bara då?
svårt att veta varför fölet hoppas så högt.. det kan ju mycket väl vara så att fölet bara drog järnet efter stoet och ¨hoppade..

Shit pommefrittes!!! Ägarna vet nu att ungen kan hoppa. Lägg ner tränandet, låt den växa ostört med bra foder, börja igen när den närmar sig tre för treårstestet och sölj den DYRT till någon hoppryttare med mycket pengar.

Fem månader och den tekniken!!! WOW!

Sa den fega dressyrtanten.

Det ser lite högt ut. Jag är inte så kunnig när det gäller föl, men jag skulle inte låta min 5-månaders hoppa sådär iallafall.

Det är definitivt för högt för en fölis att hoppa vansinne om det är med "mening" den hoppar det, ser ju så ut med tanke på att hindret är uppsatt som ett löshoppningshinder.

Absolut max 50 cm har jag fått lära mig om en fölis skall vara med och löshoppa med sin mamma för att introducera det som en lek.

Är det en engångsgrej att den hoppat så här högt, så har förhoppningsvis inte leder odyl tagit skada (mina fölskrällen ordnade egen löshoppning när jag lät dem gå i ridhuset när det var isgata ute och inte hade en tanke på att de ens skulle fundera på att hoppa hinderna som stod uppe på 110-120 höjd, men se det gjorde dem skitkul sa de och hoppade för glatta livet och jag höll på att få hicka och fick väldigt brått att sänka ner alla hinderna till låg höjd så förhoppningsvis skadar det inget som engångsgrej)

Var har du fått bilden ifrån? Känner du fölet och kanske till och med vet varför den hoppar?

så högt ska absolut inte ett föl hoppa! rena vansinnet, väldigt oproffessionellt. Våra föl får hoppa max 30-40 cm om vi någon gång löshoppar.

:rofl: Det hade jag velat se...vilka små busar!:rofl:

Man kan ju jämföra vad hingstarna får hoppa på rådgivande bedömning. En ETT-åring får hoppa MAX 60cm. En två-åring max 1.10 vilket ser ut att var vad denna lille krabat hoppar.

Förstår inte heller meningen med att hoppa ett föl på det viset. Jag blir också nyfiken hur du fått bilden? om du känner till fölet och vet varför den hoppades?

Fyy ja, det tänkte jag också på !!
Hoppas det var en engångsgrej,
att någon tappade fölet och den stack efter stoet.
Och någon var snabb m kameran(:crazy:?)

/J.

Senast ändrad av en moderator:

Förstår inte heller meningen med att hoppa ett föl på det viset. Jag blir också nyfiken hur du fått bilden? om du känner till fölet och vet varför den hoppades?
Bilden är tagen från en holländsk saluhästsida.

Om man går in på sidan där bilden kommer ifrån, så ser man att där är tre bilder när hästen hoppar. På olika höjd vad jag kan se.

Oj, förhoppningsvis olyckshändelse - om det utförs ofta håller nog inte den stackars lilla krabeten så länge..

Ja det är ju lätt att säga när man vet att bilden kommer från en saluhästsida, annars tycker jag inte det behöver vara så uppenbart.

TS har under en längre tid skapat trådar där hon letar efter föl och frågar väldigt mycket saker om just föl, så jag tog det som en självklarhet att fölet var från en salusida innan jag läste det i tråden.

Ok, det har jag nog missat :) utom någon fölfråga förrestän kom jag precis på..

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 349
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka