Bröstsele utan draglinor (?)

Candy00

Trådstartare
Hej alla körkunniga här på buke!

Vill först säga att jag kan väldigt lite om körning, vet hur man sätter på ett färdig anpassat sele på hästen ... På den nivån ligger jag.
Men iaf..
Satt och kollade i en utav dom större hästsports butikernas kataloger till frukost och hamnade på körsidan. På det Bröstselet så sitter bröstan fast med gjorden och det finns en ring att fästa skaklarna i. Använder man inte draglinor till det selet? :confused:

Var då tvungen att googla lite och hittar bilder där bröstan är löst och går med draglinor till vagnen och gjorden är en egen del som skaklarna hålls upp med.

Är det någon som förstår vad jag menar och kanske kan hjälpa mig att reda ut en förvirrad morgontanke??

Sv: Bröstsele utan draglinor (?)

Jo, den första typen av sele är inte det optimala. Man ska använda draglinor.
Det GÅR ju att fästa linor på den enkla selen med dragringar också men den är ofta för klen ändå i däcklen osv. för att fungera som den ska.
Däckel och brösta var för sig samt linorna direkt i bröstan är som det ska vara :)

Sv: Bröstsele utan draglinor (?)

Tack för att du frågar innan köp, många tror ju att de stora kända hästbutikerna vet vad de pysslar med, men när det gäller körning kan de ingenting. Personalen i butik kan inte heller något, och när jag frågar varför de säljer skräpselar säger de bara att de är populära, vilket ju ger riktiga kuskar rysningar-många kör alltså hästar i dessa felbyggda selarna.. Tragiskt.

De selarna är kvarlevor av parselar, och kan användas till att harva ridbanan, tolka etc. allt som inte innebär skaklar.

Liknande trådar

Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: Cilva
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 922
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag har fått med en sele från H**ks med min nya ponny. Beställde genast en bättre sele som visade sig vara för stor... Nu funderar jag...
Svar
5
· Visningar
1 367
Senast: Mli
·
Körning En bekant har köpt en shettis som är inkörd och van att köras. Vi båda därmot är helt nybörjare på körning. Selen är en bröstsele men...
Svar
14
· Visningar
5 446
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka