Bröstfixering + ingen sömn

mian1

Trådstartare
Lillebror är 5,5 månad och sover INTE hela nätter. Inte ens halva. Och han är fullkomligt bröstfixerad. Han äter ett mål puré om dagen och gröt på kvällen. Ändå ska han tuttas hela tiden. På kvällen är han så mätt att han låter tuttemjölken rinna ut i mungipan, men han ska ändå ammas. För jag orkar inte med skriket annars. Han skriker sig mörklila om han inte får tutte och väcker självklart storasyster om man inte får honom tyst fort. Nappen vill han inte ha. På dagen kan han tänka sig att ha napp en liten stund ibland, men han tycker att den är jätteäcklig. Erbjuder man napp på kvällen eller natten blir han helt hysteriskt arg. Spottar och skriker bara han känner lukten av nappen. Och det är inget fel på lungkapaciteten hos den bebisen :grin:

Jag känner inte att jag vill sluta amma ännu, men jag vill ju sova!!! Dessutom hade nog Lillebror mått bättre han också av att sova längre stunder åt gången. Han är inte alltid vaken på nätterna när han skriker så, men det är bara tuttande som får honom tyst. Då somnar han om på en gång.
Men jag vill inte vakna hela tiden, vill inte ha tuttar som är som långa rullgardiner och det måste ju finnas andra bra sätt att få honom tyst och nöjd? Bära och vyssja funkar om man håller på en halvtimme eller så och går runt runt, men då har han skrikit så länge att han väckt alla i hela huset.

Sv: Bröstfixering + ingen sömn

Hur länge sover han mellan amningarna? Tycker det låter normalt.... fast jag är van sömnbrist först nu efter 3 år sover vi 6 timmar per natt :rofl: Han kanske är i växtfas nu och vill dra igång produktionen än mera?

Provat ge bröstmjölk i flaska? Låta maken avlasta vissa nätter?

Gröt, välling? Är det inte nu man börjar med det? (jag minns inte :eek:)

Annars smidigast samsova och trycka bröstet i truten om det börjar gnys? Det går bra att sova och amma samtidigt speciellt om man är dödstrött :)

Jag håller med filiduttan att det låter fullständigt normalt... Fast även jag har vaknat många ggr varje natt länge (men inte lika länge som filiduttan, men i alla fall nästan 2 år).

Han sover i min säng så han har nära till käket. Det är bara jobbigt att vara napp. Okej om han nu varit hungrig, men nu vill han ju bara tutta och det tycker jag att han borde kunna göra med en vanlig napp. Jag har redan för mycket mjölk i tuttarna och extratuttande gör inte den saken bättre.
Han håller på att få tänder och det är mer eller mindre svullet i munnen på honom. Inget har spruckit igenom ännu, men det kliar väl.
Dagtid funkar det bra. Han äter med jämna mellanrum och när han är hungrig. Det är kvällar och nätter som är helt hopplösa.

Tja, vår dryga 8-månaders son låter lite som din. Han tuttar också hela nätterna känns det som och har även blivit arg på nappen. SÅ irtriterande eftersom nappen dög tidigare. Storebror tog aldrig napp så jag bestämde mig för att den här bebisen skulle minsann... och nu går det inte längre.

Jag ska bröja jobba i januari och redan nu tycker jag mig få sova för lite. Storebror går inte på dagis så jag har ingen chans att sova lunch med bebisen. Vi har faktiskt börjat köra den hårda vägen nu. Min man får söva på kvällarna. och testa söva om när han vaknar. Första kvällarna var det mycket skrik, länge och även vissa kvällar, men det bröjar bli bättre. Jag vet att han är mätt så det är mer tuttbehovet som jag nu så elakt börjar förvägra vår lille son. Känner mig lite dubbel - är det verkligen rätt att göra så? Nu känns det dock skönt när det börjar bli bättre och pappa faltiskt duger ibland. Nyss vaknade sonen och pappan kunde söva om honom utan gråt, bara lite sömngnäll. Men vid andra uppvaknanden går det inte och då behövs tutten.

Nu har vi tur, vår 3-åring vaknar aldrig hur mycket brorsan än skriker.

Att få lite bot på natt-tuttandet har vi inte kommit till än, vi kör en sak i taget och tar nog mer koncentration på natt-tuttandet under jul då båda är lediga.

Jag har en 10 månaders som aldrig sovit en hel natt. Han tycker att riktig mat är för mesar förutom kanske vindruvor och annan frukt. Periodvis har han vaknat var och varannan timme för att äta. När de ska ha tänder säger de att sugandet på just bröstet hjälper kli och smärta. Så jag har bara stått ut.
När han är sjuk är han också snuttig.

Nu kan jag tycka att han borde lära sig att somna om själv. Men han sover i vår säng och när han vaknar kommer han ut själv om han inte är ledsen. Så jag måste skaffa en spjälsäng först. Men jag tror att det är där problemet ligger för oss i alla fall, att han inte kan somna om självmant.

För en del barn gör det skillnad vilken napp man erbjuder. Det jag vet har funkat för flera som haft problem med att få barnen att ta napp är NUK med (obs!) gumminapp, inte silikon. NUK kan man köpa i babyaffärer, finns inte i mataffärer.
product_thumb.php

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
2 019
Småbarn Vi har en dotter som är 15 månader. Hon har varit ganska enkel och alltid sovit hela nätterna, oftast somnat bra på kvällen. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 039
Senast: ako
·
Gravid - 1år Har en son på 3 månader som sover jättebra på nätterna. Ammas till sömns vid ca 19.00 och sen sover han hela natten till ca 07.30 med...
2
Svar
39
· Visningar
4 004
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 299
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar