Sv: Brosk i lederna ?
hmm,jag frstår definitivt vad du menar och håller med dig på väldigt många punkter,förmodligen fler än du förväntar dig
MEN-jag anser INTE,som du skrev att" Jag ger gärna plats till handikappade människor. Vår art kan hantera handikapp och leva gott, men för djuren innebär det bara lidande. De har rätt att få sitt liv avslutat innan lidandet blir för stort. Jag önskar att vi människor också hade den rätten.
att människor INTE kan hantera lidande o funktionshinder på et bra sätt..dettalar all offerattityd,allt gnäll och alla "oh så hemskt " för...
för att inet tala om rädslan för attde t skall smitat av sig..däremot har jag mött en hel del djur me dolika typer av funktionshinder,från försämrat luktsinne(som ju kan vara jobbigt för en hund) till amputationer till diverse annat...
och det inetressanta är attde inet lägger samam stigmata i funktiosnhinder som vi gör..
Det är VI som har problem emd begreppet..
då talar jaginet pm vårt objektiva(subjektiva?) sättattse påd et utifrån,utan vad djuret klarar av,hur det äter,mår osv utifrån sin situation...
jag anser precis som du att djuret MÅSTE kunan utföra sina naurloiga behov,ha glädje i livet,helt enklet ha livskvalitet och jag tcker jagser så många som inet ens ser attderas häst har onttex... skrämmande..ellers om behåller gamla hundar som har ont hela tiden o inet ens -förösker-gör anågot åt det
konvalecens är en sak,som man då får ställa,precis som du säger,i förhållande till livskvalitet,ålder osv..
jag är mer hårdnackad än jag kan verka,jag var tex helt oh fullt bered att skära halsen av min servicehund nrä hon fick sin magomvridning/brusten magsäck/hjärtattack,för dte lidandet var fullständigt oerrhört..nu lyckades vi rädd ahennes liv,men jag hade kniven framme....Och idag mrå hon mer än bra...
däremot kan jag ärligt säga tat jag vågar faktikst inet ha några som helst fördomar eller aspeker på andra s livskvalitet..männsikors eller djurs..
jag har helt enklet sett för mycket där folk säger att "ja usch,had dte varit jag så hade jag tagit livet av mig"
och dte är ju en intressant attityd,att förminska någon annas existens på det sättet utan att känan tillfakta..
och jag anser fortfarande tat individen själv måste få bestämma.djur eller männsika..man ser på ett djur omdte inet mår bra...villd et inets å villd et inet o då skjuter mandet.punkt slut.
det är människans förbannad eplikta tt stödja även en human avlivning av ett djur,hur man än känner själv.
men som sagt,jag hars ett för mycket för att kunan döma ut andras livskvalitet
och jag vet att mina djur inet lider,attde har ett bra liv utifårn sina naturliga behov..annars hade de varit döda för länge sedan
Thina