K

Krulltottan

Finns det någon här som kan förklara lite vad som gäller om en häst har bronkit? Jag vet bara att det är en allergi mot damm men vad händer om dom skulle få i sig damm? Är det hosta eller? Ni med bronkithäst, är det veterinärkostnader pga. bronkiten? Vore väldigt tacksam för svar! ;)

Sv: Bronkit

En av hästarna har bronkit men är symptomfri. Och ja, hon börjar hosta så fort hon kommer i kontakt med damm (ex. halm). Tar man inte genast bort källan till dammet så blir hon sämre och sämre; hostar upp gult slem och magrar av. Det kan även leda till kvickdrag då man med största sannolikhet måste ta bort hästen (om det gått för långt).

Enda behandligen hon nånsin har fått var en endoskopi (ingen behandling utan koll i luftrör/strupe)och en kortisonkur. Tyvärr hjälpte det inte eftersom fodervärden INTE TOG BORT HALMEN! :mad:
Däremot kan man behöva behandla bronkithästar med jämna mellanrum beroende på hur mycket problem de har.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: Zevzan
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat