Wacero

Trådstartare
Kan bronkit ge enbart näsflöde? Hästen hostade för någon vecka sedan men nu är det bara mycket snor som kommer ur båda näsborrarna, ingen hosta.
Var till veterinär igår och han trodde på bronkit även om hostan är borta..
Hästen får behandling nu mot bronkit.:confused:

Sv: Bronkit

Hur ser snoret ut? Genomskinligt, vitt, gult? Tjockt eller vattnigt? Togs några prover på hästen, blodprover alltså? Gick man ner med kamera i luftvägarna? Har hästen haft feber? Får den mer/mindre snor av att stå inne vs gå ute?

En häst som reagerar med överkänslighet/allergi mot något i miljön (damm, mögel, sporer etc) kan ha "bara" näsflöde som symptom eller att hostan försvinner och näsflödet består.

Det kan dock lika gärna vara ett virus, typ förkylning. Eller så kan det vara en bakterieinfektion som fått fäste/håller på att få fäste efter en virusinfektion. Eller en bronkit som komplicerats av en virus- alt bakterieinfektion.

Så att utan att veta mer säga vad det är det går inte ens en veterinär iland med utan då blir det mer gissning.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
903
Senast: Murray
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare