Bronkit, igen.. Är hö alltid dåligt och hösilage alltdi bra för sånhäna häster,torv..

Sv: Bronkit, igen.. Är hö alltid dåligt och hösilage alltdi bra för sånhäna häster,to

Doh,det är ju samma luft över hela stallet:smirk: eller eran luft kanske håller sig enbart över en box?men jag har svårt att tro det.
Din häst kanske inte har så allvarliga problem.
jag har bra belägg, veterinären i stan rekommenderade mitt stall för hästar med luftvägsproblem, de blev bättre hos mej.

Det är klart att det är samma luft i hela stallet! Men jag förstår hur du menar och inte vet jag. Han har alltid ett litet fönster öppet i sin box och oftast är stalldörren öppen. Hans box är närmast den dörren. Det kan också vara så att han inte är så dålig, fast jag undrar, i så fall har han blivit mkt bättre.

Sv: Bronkit, igen.. Är hö alltid dåligt och hösilage alltdi bra för sånhäna häster,to

När kan man våga räkna en bronkit häst som "säker från att utveckla kvickdrag" och så gott som symptomfri, jag menar hur mycket kan dom få hosta utan at man behöver oroa sig? Är det frågan om ett par gånger i veckan, varannan vecka, nån gång i månaden, eller skall de inte hosta alls mera för att faktist vara "friska"?

jag ser min som symtomfri när han inte hostar alls... just nu hostar han ett par gånger i veckan så jag ska ge honom örter

Man tycker ju ändå det borde vara skillnad i ett väl ventilerat stall jämfört med ett dåligt ventilerat stall. På hur petig man måste vara med andras boxar också menar jag. Är det bra ventilerat kanske det räcker att det inte yr upp damm upp i näsan på hästen när den äter/ligger ner osv, är det dåligt ventilerat, ja då är det svårt att undvika damm öht.

Är det bra ventilerat stall så är det lika med kallstall för mej, har aldrig varit med om varma stall som har bra luft, inte nog bra luft till en häst med kvickdrag eller bronkit.
Med det inte sagt att det behöver vara dammigt men det bildas oxå kondens om man ska hålla ett stall varmt & måste stänga till lite här & var.
Så det där med välventilerat stall kan jag hålla med dig, men då kan hästen inte vara alltför dålig heller.

Det kan räcka för den hästen, stå vid dörren & ha et öppet fönster, men då tror jag inte heller den är en av de beonkithästar som har så väldigt svåra problem.
Går det i perioder oxå?att hästen blir lite sämre på våren, men håller sig symptomfri andra delar av året?

Han blir dålig om han äter hö under en längre tid.Vi brukar därför byta till ensilage under mitten av vintern och bara ge hö i början och slutet. Jag vet att det inte är riktigt bra att byta men ibland måste man kompromissa.

Bronkit är ett samlingsbegrepp och orsaken till problemen kan vara många, bakterier, virus, allergi... Det man brukar avse med bronkit eller kronisk bronkit är förstås den allergiska som kan leda till RAO eller COPD vilket är ungefär detsamma som astma.

En häst med kronisk bronkit utan infektion är nästsan alltid allergisk. Det vanligaste är en allergi mot mögelsporer i fodret eller i strömaterialet. Det finns även en sommarvariant där pollen misstänks orsaka besvären.

En häst med allergisk bronkit måste skyddas från det den är allergisk mot. Den kommer aldrig att tåla hö eller halm med mögelsporer i, men självklart inte heller hösilage av fålig kvalitet. Skillnaden mellan hösilage och hö/halm är i det här fallet att hösilaget inte dammar - de eventuella mögelpartiklarna är fästa vid fodret och sväljs ner istället för att yra in i nosen. Det är alltså bättre för den klassiska hosthästen att äta hösilage än hö. Att vattna höet ger ungefär samma effekt - man binder mögelsporerna till fodret. Bättre än att andas in dem, men bäst är förstås att ge ett foder som är heöt fräscht. För att tvätta bort mögelsporer krävs att man blötlägger höet ordentligt, inte bara vattnar det. Då kommer en del näringsämnen att försvinna med sköljvattnet.

En hosthäst kan säkert tåla att grannarna har halm i boxen - förutsatt att halmen är fräsch och dammfri. Möglig halm (nästan oundvikligt i rundbalar) kommer att sprida sina sporer i stalluften och ge besvär.

För en bronkithäst är det allra bästa att få stå i en utebox eller lösdrift (med bra halm..) Om hästen står i stall är det viktigt att stalluften är torr - fuktig luft ställer till stora besvär för astmatiker. Man bör inte sopa, strö, fodra etc när hästen står inne, inte heller borsta inomhus.

En häst som har utvecklat RAO/COPD (obstruktiv lungsjukdom, astma) kräver betydligt radikalare åtgärder än den som t ex blivit lite känslig efter genomgången viros.

Är det bra ventilerat stall så är det lika med kallstall för mej, har aldrig varit med om varma stall som har bra luft, inte nog bra luft till en häst med kvickdrag eller bronkit.
Med det inte sagt att det behöver vara dammigt men det bildas oxå kondens om man ska hålla ett stall varmt & måste stänga till lite här & var.
Så det där med välventilerat stall kan jag hålla med dig, men då kan hästen inte vara alltför dålig heller.

Beror ju på vad man menar med "alltför dålig". Har varit med om två fall av hosthästar som fortsatt hosta trots att de stått i utebox. Orsakerna till det kan man såklart spekulera i, men då har det iaf knappast varit för att boxgrannen fått för damigt hö! ;)

Min grannbonde sa att man kan vattna halmen en gång så dammar det inte så mycket. Vet dock inte om det torkar så bra nu på vintern, på sommarn ärdet nog en annan sak.

Min häst hostade nåt förfärligt en dag, men sen inte alls, den dagen var det väldigt fuktigt ute och det kommer man ju tyvärr inte undan oavsett mat o underlag. Vet inte om din häst hostar "jämt" eller "ibland", är det "jämt" så ska du nog flytta.

Tack för alla svar! Har pratat nu men ägaren till "nya" stallet, hade alltså inte ens gjort det tidigare, det va bara spekulationer, men pratade idag med henne, och det kommer att bli 2 lediga boxplatser där (har alltså 2 hästar)... Det kändes nästan overkligt, som om ödet nästan har bestämt att jag borde flytta, är inte ofta det verkligen råkar bli 2 platser lediga.. Men samtidigt känns det lite dumt ifall hästen ännu skulle råka bli bra i nuvarande stallet, för tillfället är han bättre men det beror väl på medicineringen.. Annars hostar han nästan varje dag! Och om vi väljer att bli kvar o inte tar emot de 2 platserna så kommer ju någon annan garanterat att ta dem, och fan om han sedan några veckor senare börjar hosta igen, sedan finns det inga andra stall.. Suck, vet inte vad jag skall göra.. Vi har så fin terräng nu..

Påverkar ammoniak oxo en bronkithäst? jag menar är det extra viktigt att mocka torvboxen bra så man säkert får bort allt kiss och sätter ny fräcsh halm in tillräckligt ofta? Eller har det ingen betydelse..? Min häst hostar alltid när han har rullat sig i torvboxen, men inte när han rullat sig i halmboxen, vad fan kan det bero på? Jag tror nämligen inte att han egentligen tår halmen..?!?

Påverkar ammoniak oxo en bronkithäst? jag menar är det extra viktigt att mocka torvboxen bra så man säkert får bort allt kiss och sätter ny fräcsh halm in tillräckligt ofta? Eller har det ingen betydelse..? Min häst hostar alltid när han har rullat sig i torvboxen, men inte när han rullat sig i halmboxen, vad fan kan det bero på? Jag tror nämligen inte att han egentligen tår halmen..?!?

Jag vet inte hur det är med torv och med ammoniak. Men jag har läst att i alla fall vetehalm innehåller mindre antal besvärliga partiklar är kutterspån - om det är bra halm.

puttar lite

Min B-ponny fick diagnosen bronkit (ej kronisk dock, pust! ) efter en längre hostperiod. Det har skett en snabb förbättring när vi:
  • Blev mkt nogrannare med att hon får 100% fräscht och genomluftat hö
  • Torvströ
  • ALDRIG sopa eller slänga ner hö medans hon är inne
  • Körde en ventipulmin+örtkur på henne
  • Se till att det är fräscht, ventilerat och inte ligger massa hö/spån i hörnen i stallet.

Nu har hon snabbt gått från att hosta hela tiden till att vara nästan symptomfri :bump:!

Jag tror att bara höet är fräscht och utan mögelsporer spelar det mindre roll om dom får hö eller hösilage.

Okey. Nu har vi ringt och tagit emot nya stallplatserna och sagt upp de gamla, så om en o en halv vecka flyttar vi! Ska nog bli spännande! Fick just höra att en av stallets andra två hästar också är en hosthäst, och den mår bra i det stallet så det känns positivt. För tillfället är pålle min hostfri, men han har fått/får sulfa, ventipulmin, equipulmin, respiration örter och akupunktur så det är ganska klart att han är bra nu, och eftersom vi nu strax flyttar bort från halmen osv så hoppas hoppas jag att han hålls hostfri...

Okej, men det lät ju positivt, hoppas det blir bättre med din pålle :)!

min häst hostar inte alls, men han slemmar igen i stället och blir seg och trött. veterinärerna påstår att det är kronsikt men att han blir nästan helt frisk vid bra miljö!

Kroniskt innebär inte att sjukdomen alltid kommer att finnas utan att den pågått längre än 14 dagar.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 047
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 042
Senast: NotlikeI
·
M
Hästvård Detta blev oerhört långt och halvflummigt, men jag vore oerhört tacksam om jag kunde få lite hjälp:)! Sammanfattande frågor finns längst...
2
Svar
22
· Visningar
2 641
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka