Bronkit, igen.. Är hö alltid dåligt och hösilage alltdi bra för sånhäna häster,torv..

W

Wishful

Alltså, är silage alltid bra för bronkithästar, eller kan det finnas bra och dåligt silage? Om man gör en grovfoderanalys, vad är det man skall kolla då, vad är det som är avgörande faktorn om det är ett bra eller dåligt silage till en hosthäst?
Sedan undrar jag om det är dåligt att bara bronkit hästen har torv i boxen och grannen och resten av hästarna fortfarande halm? Eller räcker det att byta i en box? Hur mycket åker halm omkring, halmbalen förvaras nämligen bredvid bronkithästen, och silagebalen likaså, illa...? Och gällande stallsluften, om man vill göra mätningar där för att kolla hurudan den är för en hosthäst, vilka värden skall kollas och hur..?
Väldigt tacksam för svar! Står inför valet att måsta byta stall. vilket jag inte skulle villa, men är rädd att jag måste...

Sv: Bronkit, igen.. Är hö alltid dåligt och hösilage alltdi bra för sånhäna häster,to

har en bronkit häst o han äter silage o har torv strö o han är nästan symtomfri.. just nu har han hostat några gånger pga att det är så fuktigt ute så jag ska köra en örtkur på honom..

tror inte det är bra att de övriga hästarna har halm.. dammet yr nog runt så det påverkar hästen med bronkit negativt...

Sv: Bronkit, igen.. Är hö alltid dåligt och hösilage alltdi bra för sånhäna häster,to

All halm måste ut från stallet!! Min bronkit häst kan äta hö och silage men även hosta av båda om inte den hygieniska kvaliteten är bra det är i princip alltid mögelsporer som gör att dom hostar!

Min bronkit häst står på spån. De andra hästarna i stallet har halm. Jag sopar eller strör nästan aldrig (undantag ex snöstorm) i stallet när hästarna är inne. Han äter hö halva vintern och ensilage den andra halvan. Denna vintern har har klarat att äta hö utan att jag blöter det först. Vi har alltid utom ex i natt när det var storm dörr och fönster öppna.
Om han skulle bli dålig av ensilaget är min teori att det i så fall måste vara mögligt men jag är osäker.

Alltså, är silage alltid bra för bronkithästar, eller kan det finnas bra och dåligt silage? Om man gör en grovfoderanalys, vad är det man skall kolla då, vad är det som är avgörande faktorn om det är ett bra eller dåligt silage till en hosthäst?
Sedan undrar jag om det är dåligt att bara bronkit hästen har torv i boxen och grannen och resten av hästarna fortfarande halm? Eller räcker det att byta i en box? Hur mycket åker halm omkring, halmbalen förvaras nämligen bredvid bronkithästen, och silagebalen likaså, illa...? Och gällande stallsluften, om man vill göra mätningar där för att kolla hurudan den är för en hosthäst, vilka värden skall kollas och hur..?
Väldigt tacksam för svar! Står inför valet att måsta byta stall. vilket jag inte skulle villa, men är rädd att jag måste...

Det hjälper inte att byta underlag till en bronkithäst om övriga boxar har ett olämpligt underlag samt dammar.
Jag skulle satsa på spån framför torv & halm, det finns speciellt spån som dammar väldigt lite.

Jag tycker alltid en häst med luftvägsproblem ska stå i kallstall eller på lösdrift(skulle däremot alltid själv välja kallstall då jag inte gillar lösdrift pga många har fri tillgång på hö som gör att hästarna äter, blir tjocka & det är inte heller bra för bronkithästar).

Klart det finns dåligt hösilage, kan vara dåliga värden, dålig kvalité, alltså mögel, att det jäst osv.
Man kan ge hö till en bronkit häst men det ska blörläggas ngn timme innan utfodring.

Det hjälper inte att byta underlag till en bronkithäst om övriga boxar har ett olämpligt underlag samt dammar.

Vad har du för bakgrund till detta?

Det är möjligt att vår bronkithäst är ett undantag. Han har haft det besvärligt ett par vintrar och inte kunnat stå på halm eller äta ej vattnat hö (som jag skrev tidigare). Däremot har de andra hästarna, 3 st, fått ovattnat hö och stått på halm. Det har ej varit besvärligt för honom att de andra har fått det bara han har sluppit.
Han har nu blivit så pass bra att han har kunnat äta hö hela denna perioden utan att jag vattnat det. Han har inte heller fått något mot hostan (medicin, örter eller annat).

Kan man verkligen blötlägga så mycket som nån timme innan? Har fått lära mig att man inte ska låta det vara blött för länge, då näringsvärdet skulle minska. Jag låter det bara vara i ungefär 10-15 minuter.

Sen håller jag med om att man ofta behöver byta strö till alla hästar, det hjälpte inte att bara byta till min bronkit häst.

Jag doppar bara höet i vattnet. Men jag börjar inse att vår häst kanske inte är så känslig.

Hej!

Min häst har astma. Han blev i princip helt symptomfri när vi bytte stall! I det nya stallet står ca 12 hästar, vissa ägare mockar på dan andra på kvällen. De flesta har spån men några har halm och min har torv-spån blandning. Stallet är stort och högt i tak med ventilationshål under varje fönster. Nu äter han bara en påse Fabrol vet. om dagen, på morgonen för att få ut ev slem, mot tidigare då han åt 2 fabrol och 10 st människo cortison piller och förra stallet var bara fyra boxar och alla mockade innan man tog in hästarna, sopade innan osv. Så prova byt stall!

Gud vilket luddigt svar du fick av mig!

glömde en sak, han får hösilage av god hygien kvalite har aldrig sätt en endaste liten mögelfläck, och när jag strör boxen brukar jag vattna på det nya ströet för även om man har torv så dammar det!

Tack för alla svar! Grejen är den att här i trakten finns inga lösdriftsstall eller ute stall, så stallbytet skulle isåfall vara från ett innestall till ett annat. Nu bor han alltså i en "gammal men renoverad" ladugård som är kallt och oventilerat, grannarna har halm och halm och silage förvaras bredvid honom. Det andra stallet skulle vara ett mera nybyggt häststall med bra ventilation, endast boxar och alla med torv, strömaterial förutom silage (som dessutom ser fuktigare ut och doftar lite fräschare än det han får nu) förvaras inte i stallet. "Nya" stallet har samma antal hästar, ridplan (utan belysning... :( ) men lite mindre hagar men nog ändå stora. Det största "problemet" är brist på terräng, inte brist egentligen för det finns nog terräng, men inte lika mycket som nu.. Och vi trivs väldigt bra där vi bor nu, allt sköts bra!! Men är nog jätteorolig att han inte kommer att bli hostfri i nuvarande stallet och utveckla kvickdrag..: :( Usch vilken eländig situation!

endast 4 boxar skulle det stå! :) Är lite yr för tillfället! :)

tycker nya stallet låter bra jag..

min kille hålls näst intill symtomfri med torvströ, stall med ordentlig takhöjd o bra ventilation, hösilage och foder förvaras inte i stallet...

När kan man våga räkna en bronkit häst som "säker från att utveckla kvickdrag" och så gott som symptomfri, jag menar hur mycket kan dom få hosta utan at man behöver oroa sig? Är det frågan om ett par gånger i veckan, varannan vecka, nån gång i månaden, eller skall de inte hosta alls mera för att faktist vara "friska"?

håller med, skulla absolut byta! om det är dålig luft i stallet och alla andra har halm hjälper det inte mkt vad du än gör.. halm är värsta som finns för hosthästar..

nya stall har oftast mkt bättre ventilation också.

en frisk häst hostar inte.. såvida den inte fått nåt i halsen e.d.

Kan man verkligen blötlägga så mycket som nån timme innan? Har fått lära mig att man inte ska låta det vara blött för länge, då näringsvärdet skulle minska. Jag låter det bara vara i ungefär 10-15 minuter.

Sen håller jag med om att man ofta behöver byta strö till alla hästar, det hjälpte inte att bara byta till min bronkit häst.

Beror på hur höet är & hur känslig hästen är.Min förra häst hostade inte när hon hade spånunderlag samt hö som blötlades, men nu hos annan ägare med hösilage så hosstar hon vissa perioder, antar att hösilaget är torrare än mitt hö var.

Doh,det är ju samma luft över hela stallet:smirk: eller eran luft kanske håller sig enbart över en box?men jag har svårt att tro det.
Din häst kanske inte har så allvarliga problem.
jag har bra belägg, veterinären i stan rekommenderade mitt stall för hästar med luftvägsproblem, de blev bättre hos mej.

Det är tråkigt när man som inackorderad hästägare känner sig låst, att man inte kan få det optimalt för sin häst =/

Vad gäller silaget så är det bra, men att göra analys på hygienisk kvalitet kan vara en idé. Spån (om man köper "dammfritt") har jag faktiskt inte upplevt vara så illa OM andra omständigheter är bra, annars kan det fungera som droppen som får bägaren att rinna över. Enligt mina erfarenheter som sagt, vet inte hur det fungerar rent medicinskt :angel: Man bör ha bra ventilation i stallet - gärna utebox eller lösdrift, men som jag förstod var det alltså inte ett alternativ för dig. Man bör ALDRIG sopa medans hästarna är inne eller strax innan de ska in! Vill man vara lite extra petig kan man blöta kraftfodret också.
Och som sagt - det optimala är om även övriga i stallet har det hyfsat dammfritt. Är det bra ventilerat tror jag inte det gör lika mycket om övriga äter hö/står på spån.

Av den erfarenhet hittills jag har av "hosthästar" så beror det lite på balansen i hästens kropp. Om det är riktigt illa - då kan minsta lilla småsak trigga symptom. Enda chansen i princip att helt slippa symptom blir att hästen får stå ute med ensilage/torv, aldrig ens får dammigt kraftfoder osv.
Om balansen däremot är rätt ok så kan det räcka att det inte är så mycket damm att det "rinner över" för hästen, att man skär ner på det mesta och försöker se till att det aldrig blir för mycket. Och när kroppen väl är i bättre balans kan man bli förvånad av vad hästen faktiskt klarar av.

Som en kuse som hade rätt rejäl dammhosta. Vet inte exakt vad som triggade det, dåligt hygien på höet troligen? Mögelsporer? Det var såpass illa att den kunde hosta när den åt en liten hötuss UTE. I friska luften liksom. Att den hostade i utebox trots att höet hade varit uppblött länge osv. Var aldrig så farlig hosta såvitt jag kan minnas, men några hostningar då och då.
När den sen skulle flytta till ett innestall så var vi givetvis oroliga för hur den skulle reagera fysiskt. Hästarna skulle stå på spån, visserligen få hösilage istället för hö, men dessutom sopade man på kvällen när hästarna stod inne, ofta sopade man in skräpet i boxarna, och då bl a till denna häst som fick det i princip rätt i näsborrarna -nyfiken av sig som dom är :p Den hostade inte en endaste ynka gång. På ridunderlaget hostade en annan häst - som aldrig brukat hosta förut, för att det var rätt grovt och yrde upp när man t ex red på en volt. Men "hosthästen" reagerade inte på det.
Kanske gjorde hösilaget sitt, eller kanske hade kroppen i övrigt hamnat i bättre balans så hästen inte var så överkänslig (den hostade inte på ett tag innan den flyttade från uteboxen heller).

Senast ändrad:

Doh,det är ju samma luft över hela stallet:smirk: eller eran luft kanske håller sig enbart över en box?men jag har svårt att tro det.
Din häst kanske inte har så allvarliga problem.
jag har bra belägg, veterinären i stan rekommenderade mitt stall för hästar med luftvägsproblem, de blev bättre hos mej.

Man tycker ju ändå det borde vara skillnad i ett väl ventilerat stall jämfört med ett dåligt ventilerat stall. På hur petig man måste vara med andras boxar också menar jag. Är det bra ventilerat kanske det räcker att det inte yr upp damm upp i näsan på hästen när den äter/ligger ner osv, är det dåligt ventilerat, ja då är det svårt att undvika damm öht.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 047
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 042
Senast: NotlikeI
·
M
Hästvård Detta blev oerhört långt och halvflummigt, men jag vore oerhört tacksam om jag kunde få lite hjälp:)! Sammanfattande frågor finns längst...
2
Svar
22
· Visningar
2 641
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka