Bronkit FÖrsÄkring ?

Y

Yeeeh_

Hej, min kompis har en häst som har fått kronisk bronkit, tankarna är hemska men går såklart i huvudet på henne. Avlivning kan behövas. Tyvärr. :cry:
Då är frågan så här:
När en häst måste avlivas på grund av bronkit, går det på försäkringen ? Hästen är försäkrad ( AGRIA ) i 30 000 kr. Får hon ut detta beloppet då?
Jag har nämligen för mig att hästar med kroniska luftvägs problem inte går på försäkringen ?
Tacksam för hjälp.
Självklart är det inte pengarna som hon tänker på i första hand. Huvudsaken är att hästen får det bästa !

Sv: Bronkit FÖrsÄkring ?

Är det verkligen så pass illa då?

fick det själv konstaterat igår efter att Veterinären vart ner i lungorna och tittat på min häst! Fick svaret att han har : "COPD - kronisk obstruktiv lungsjukdom"
han har det väldigt jobbigt just nu, han kommer få gå på två medeciner resten av livet, vi måste antagligen flytta och försöka hitta ett stall med utebox, han måste äta i höjd med bogen, alltid blött foder, får inte stå på annat än rivet papper som man kan köpa istället för spån/torv m.m. så himla mkt mer, jag orkar inte ens rabbla upp allt....
han har så pass att han, Jag Citerar : "I långt gångna fall tvingas hästen pressa på med bukmuskulaturen för varje utandning."

alltså han tar luft från reserven, jag börjar känna lite ångest över hur jag ska göra, min häst är ändå 18. visst det är ingen ålder, men på hnm är det de, hans liv har nog förkortats en hel del iom hur hans liv har varit....
att se hnm ha så jobbigt med allt, gör ju bara så ont i mig..
men just i detta fall känner jag mig så himla ego, just det för att han är mitt allt, min ögonsten, min bästa vän... har haft hnm i 4 år, och han är verkligen allt för mig...

förlåt att jag kapar tråden sådär lite, och vart lite OT..

men vill bara veta hur pass illa det är med din väns häst, vet att om man försöker så kan det bli bra igen, men just med min häst är det verkligen inte bra... så börjar tappa hoppet lite, även om jag kanske inte borde, men jag får bara panik över att jag kanske måste säga hejdå, vilket jag känner skulle va det svåraste valet i mitt liv!

så lite snabbt bara, Hur pass illa är det, vad får henne att tänka i dom banorna? bara undrar...

Läs ditt försäkringsbrev och dina villkor. Och ring och fråga. Men gör det anonymt. Det har rapporterats på buke b la om folk som har fått reservationer efter sådana samtal :crazy:

om hästen är fullförsäkrad utan reservation och veterinären efter behandlingar (om hästen inte svarar på beh.)dömmer ut hästen så får man ut livbeloppet.

Jag hade min i Agria, och när jag skulle annullera hennes försäkring efter avlivningen så frågar tjejen från Agria om jag inte ska skriva en blankett om ersättning. Så jag fick ut ersättningen på stoet .. Så det går alldeles utmärkt. Ring bara till Agria innan ev avlivning så ni får alla papper och intyg.

det har det alltid varit för oss. har aldrig varit med om att försäkringsbolaget gått i mot klinikveterinärerna när alla beh. papper skickats in.

har man prövat alla vet. beh. utan resultat så är det ett sort lidande för hästen och när det blir det så blir utdömmningen - av djurskydds skäl. varför skulle inte försäkringsbolagen godta det ? då har väl inte hästen utretts fullt ut.

Vi fick inte ut ett öre på våran häst, vet inte om vi ens fick ut vet. vård:crazy:
Försäkrningen brukar inte täcka luftvägsproblem.

Min försäkring betalar för vetvård som rör luftvägsproblem. Än så länge iaf.... (Folksam) Om hästen däremot hade behövt avlivas pga det vet jag däremot inte om den täcker.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 875
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan (Jag hoppas att vi kan ha den här diskussionen utan att bli arga på varandra. Snälla ta ett djupt andetag innan du skriver något i...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 436
Senast: skiesabove
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 267
Senast: WildHorse
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka