Bromsfällor

Kilauea

Trådstartare
Hur bra är bromsfällor egentligen? De svarta bollarna. Är de värda sitt pris?

Har en skogshage med rätt mycket broms, blåser tyvärr inte så mycket däri. Är det värt det eller ska jag spara pengarna?
 
Jag lägger in mitt svar här också, ifall nån annan har nytta av det även om du redan sett det :)

Jag har sådan sedan ett antal år tillbaka och den fungerar faktiskt väldigt bra. Det tar ett par/tre år innan man märker tydligt resultat, men det är helt klart värt det. Jag har bara enstaka bromsar hos hästarna, fler på andra sidan gården och hos grannen är det massor.
Knepet är att sätta upp den tidigt på våren, jag sätter ut den så fort det blir frostfritt typ, inbillar mig att det är innan de hinner fortplanta sig eller nåt 🤷‍♀️
Sen tar det som sagt nån/några säsonger innan man fått full hjälp. Vanliga flugor märker jag dock inte nån större skillnad på, utan det är bromsar/hästflugor den tar.
 
Säger samma som @KesoNeso , hjälper väldigt mycket men det tar några säsonger. Tror vi kör vår fjärde säsong i år och från att bromsarna var en riktig pina ser jag bara någon enstaka broms då och då numera.
 
Håller också med @KesoNeso
Har haft min ena 5-6 år tror jag. Den andra kanske 4. Men den senare sitter vid stallet, inte nära hagen de är i nu.
Har knappt sett broms på hästarna alls i år.
Men jag vet inte om det även spelar in att vi har ett hygge i stället för skog bakom oss numera.

Men jag tycler mig ha märkt en gradvis minskning av broms genom åren.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 697
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 416
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 456
Senast: hollypolly
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 238
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp