Blå

Trådstartare
Vilka månader är bromsarna som värst? Är det Juli-Augusti?
Hur funkar era hästar att rida på sommaren med bromsar/flugor?

Bor nedanför Göteborg. Min nya häst har senaste veckan varit helt galen när jag rider. Har ridit på kvällar och det har varit ganska "dåligt" bromsväder tycker jag, med kallt, blåst och regn. Men han blir ändå tokig om det kommer en broms eller ett par flugor.

Han har inte varit så i juni månad men bromsarna har ökat lite nu. Det är så illa att jag funderar på att ställa av honom ett par veckor..

Vi har mycket bromsar, de kommer med värmen och brukar vara värst under högsommaren. Sprayar jag rejält med två sorters flugspray får hästarna vara helt ifred under ridning.

Bor precis ovanför Göteborg.

Broms och andra större flygfän är värst juli-augusti och framförallt kommer de fram direkt efter regn (tycker jag).

Varken tidigare häst eller nuvarande har brytt sig särskilt mycket om dem, visst skakar de på sig och viftar på svansen men inga problem att rida. Har flugtäcke i hagen för att hon ska slippa det värsta där, dock.

Ett par hästar i stallet har större problem/ är känsligare och de rids med ridflugtäcken om det inte blåser mycket/regnar mycket.

Det är olika hur mycket som finns på olika platser. Finns det en å eller rinnande vatten så är det mycket!

De är värst i Juli, när jag hade hästarna söder om Göteborg så satte de igång 1 juli nästan på dagen och 1 Augusti var dom borta. Nu har klimatet ändrats så det kan hända att de är aktiva längre perioder nu.
Blinkningar och Bromsar är mest aktiva när det är soligt och varmt. Ju varmare desto fler!!

Vi brukade få rida i ridhuset hela Juli, det gick inte att rida ute, bara i galopp i isåfall. En fruktansvärd plåga för hästarna

Jag rider min känsliga pålle med ridflugtäcke och huva hela somrarna. Då håller han sig ungefär lika lugn som andra hästar. Utan täcket blir han heltossig.

Bor också söder om Göteborg, japp dom är en plåga under sommaren.
Tycker inte insekttäcke hjälper, inte i hagen iallafall då hästarna springer lika mycket med som utan täcke och har aldrig testat att rida med täcke då det funkar så dåligt i hagen så har jag inte haft lust att investera i ett för ridning.
Det ända som jag tycker hjälper något sånär är
Dr. Schaette hästdeo/Bremsen-Frei.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 478
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ett par dagar kvar bara, sen är det back to reality. Brrrr! kommer kännas ok efter ett par dagar när man är inne igen men såhär ett par...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: villhöver
·
Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 716
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar