Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

95johsv

Trådstartare
men nu vill jag ha ihjäl dem!!!

Vad hjälper mot dessa? Vi har inga problem med mygg, knott, flugor etc utan det är dessa gråa bromsarna och de stora "mördar"bomsarna som är ett STORT problem!

Sprayade på Chevalet, hjälpte en stund emot bromsarna men sedan kom de. Switch hjälper inte heller.... Vitlök i vatten med div eteriska oljor hjälper inte tyvärr. Har kopierat det mesta i egenkokade recept som jag hittat här på buke. Inget hjälper :(

Har ni nått som hjälper dela med er! :bow:
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Har använt ett spraymedel som finns på apoteket. Active eller något tror jag det heter...? Gul flaska med röd genomskinlig kork. Håller blinningar och flugor borta ett tag iaf, så länge hästen inte svettas. Men som det står på håller effekten bara 4 (-8) timmar.

Är ju gjort för människor egentligen, emn hästar lär ha lika tjock hud som oss så. Man ska inte spraya på mer än 3 ggr/dag.
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

:confused: En liten följdfråga... är bromsen lika jävlig hela dygnet???? Tänkte mest på att medel ofta bara håller ett tag.... visserligen är ju något bättre än inget....
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Ska prova! Vore ju gott att ha någonting som hjälpte emot dessa!

Ska handla i eftermiddag hoppas jag!
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Hos oss är det lika djävligt hela tiden. Enda tidpunkten som det blir lite bättre är om det blåser massor.
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Är det Autan spray 100 ml 98,00? Gul flaska som det står Autan Active på...
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

:crazy: Jag hittar heller inget annat som har Activ med *ler*

Så jag skulle också vilja veta om det är det.
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

200507s.jpg


Kommer bilden med?
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Yes jag är bäst!!!

Det var denna jag menade!

Hann inte kolla på det förut och har inte lagt in en bild innan. :)
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Bara iväg o shoppa då :rofl:

Här är det olidligt idag....
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Jag var ute en sväng igår och gick med min häst. Kan ju bara säga att jag inte ser fram emot kvällens lektion med tanke på hur det var igår...

Därför hoppas jag verkligen att jag hinner till Apoteket innan! vore guld om det fungerar.
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Sprayar inte jättemycket. hihi, om det sitter en blinning och suger redan och man sprayar på en gång med det här faller de sprattlande ner på marken ;) Så det är nog rätt giftigt, akta ögon osv! På bringan tycker bara pålle det är skönt när jag sprayar, i skapet reagerar han lite, vet inte om det svider eller om det bara är att det sprutar konstigt (sprutljudet reagerar han inte på, utan det är när vätskan når skapet).
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Glömde. Om du ska träna så hästen blir svettig kommer de nog dit ändå. Är iaf upptäckten jag gjort. Inte använt det så länge iofs, men tycker jag sett tendensen till att så länge hästen inte är svettig hjälper det, men när den börjar svettas blir det för frestande för de små odjuren... Men du kan ju prova ändå! Kanske minskar plågan lite iaf.
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Träning ikväll är som tur är ingen där han blir supersvettig. Det är ev lite mellan bakbenen som det kan bli och precis i slutet.

Jag gör som så att jag tar en dusch Chevalet först och detta ovanpå. Får vi se om vi får vara ifred. Tar mig med :)

Kanske ska ta med flaskan ut och spraya under lektionen :p

Tack för tipset! Hoppas att det fungerar på en mörk häst också! :bow:
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Ja!!!

Sprayade först med Chevalet, drog sedan på Autan.

Inte en enda under hela träningspasset!!! Jag trodde banne mig inte det var sant!

Efteråt när jag släppte ut honom i hagen så stog hans hagkompis och viftade med svansen, inte min häst!!!

Tänk om detta fanns i en version där det håller hela dagen! WOW!

Tack för tipset! :bow:
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Nu har jag också varit och köpt en flaska. Är det någon som kollat så det inte är farligt? Det kanske luktar så illa så hästen håller nosen därifrån? Den lilla flaskan räcker inte så länge väl?
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Jag gjorde som så att jag sprayade på hästen bogen och bak och sprayade på en svamp och strök på halsen och huvudet. Det är nog inte bra att andas in, jag råkade göra det och det rekomenderas inte! *host*

Var i bra ventilation när jag gjorde det.

Får se hur det ser ut ikväll. Han är känslig i huden. Hoppas att det inte har blivit något! Det vore ju synd med tanke på att det fungerade...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp