Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Vanliga gråa stora bromsar (helgråa) är det som är värst här.
Och de där fläckflugera. fifan
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

På våra norlandsbrämzzzz fungerade inte detta medel (grå med avlångakroppar samt de som ser ut som stridsflygplan). Varken på mig eller hästarna.

Pris 100:- för 100ml jag är mäkta imponerad!!!!
Jag har klätt in mina isläningar i exemtäcken det syns sådan skilnad vilken lugn och ro de får!!
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Lånar knapp...

Någon som testat "Fly Star" spray för häst från lactamin?
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Jag har testat "Fly Star" fast den sorten som man lägger en sträng av över ryggen och den verkar hjälpa. Köpte den framförallt mot fästingar och de få fästingar jag tagit på hästen sen dess har varit stendöda :devil: Hjorthornsolja är annars ganska effektivt mot allehanda insekter, finns att köpa i Danmark. Luktar däremot riktigt pekka......
Mvh Aker
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Men "Fly Star" som man lägger som en sträng är väl inte lämpad för häst utan för kor? Det jag läst om det så verkar det vara redigt giftigt, bekämpningsklass 2 säger ju en del... Vet inte om jag vill ha sånt på min häst.

Sprayen har ju inte samma innehåll.
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Lånar knapp...

Vad dessa flygande odjur heter beror ju också mycket på vart man kommer ifrån.

Klägg är värmländskt, blinningar västragötaland, broms mer i ångermanland etc...

Autan Active är bekämpningsklass 3. Inget snällt medel mao. MEN det fungerade. Och min häst är känslig i huden fick lite lite mer mjäll än annars men ingen mer reaktion. Plus att nu när han ser flaskan, kommer han springandes och står helt stilla när jag ska smörja in honom. Så han tycker ju helt klart om det!

FlyStar som man häller på är gjort för kor, men om man låter bli sadelläget kan det ju inte bli farligt... Sprayen har jag inte provat. Där jag skulle handla det hade de 16 flaskor hemma men de hittade dem inte :D

Jag är bara så nöjd över att jag har hittat något som hjälper. När chevalet är slut ska jag köpa flystar och se hur det är.

Btw jag har eksem täcke på min häst, boetts. Det hjälper inte ett djävla dugg emot vare sig de grå avlånga regnbromsarna eller fäbromsarna. Dock emot fläckflugorna...
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Eksemtäcken/flugtäcken är väl främs för att skydda eksemhästar från knottangrepp skulle jag tro då svidknott är den vanligaste orsaken till eksem. Ska man skydda mot broms så är nog ett kraftigare täcke ett måste men när det är så varmt som det är också så vill man ju inte sätta på hästen tjocka täcken. Ett ljust, tunnt regntäcke med bra andasegenskaper borde väl stå emot bromsarnas hugg?

Angående bekämpningsklasser så är 3 den ofarligaste sorten, 2 är alltså värre så frågan är om bekämpningsklass 2 är så lämpligt på häst?
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Sweet skrev:
Sedan finns den modell STORA fäbromsen som är svart/gulrandig.
Ser ut såhär:

Fäbroms:
JCS_Tabanus%20bovinus%209777.jpg

UÄÄÄÄKKK.. Jag hatar dem :crazy:
LIDER med hästarna verkligen.. :(

Hoppas det börjar blåsa lite snart så de inte är så många i alla fall.

Vår kise tycker de där jätte-helikoptrarna är jättegoda som snacks :rofl:
Var en sån där äcklig sak inne i sadelkammaren i går, kisen flög upp i fönstret som skjuten ur en kanon, slog ner den med tassen och knaprade sedan i sig den som vilken annan matbit som helst :eek: :d :crazy:
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Jag vet att det är för kreatur...men ibland får man ta till stora artilleriet en kort period t.ex. för att undvika fästingar och deras sjukdomar som är katastrof för ens häst. Jag lägger en sträng mitt på rumpan var 6:e vecka tror inte det är farligare för en häst eller en ko faktiskt....och det har fungerat hitintills :smirk: .

Mvh Aker
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Nån som har lust att göra en liten lista på de (enligt er) mest effektiva medlen mot broms/blinningar och framför allt, VART MAN FÅR TAG I DEM?
Kanske en gradering 1-5 hur effektiva de är?
T.ex:
Effol Bremsen Blocker?
Fly Star?
Näcken Broms Broms? (Finns den bara på nätet? Behöver NU!)

Vore supersnällt, jag FÅR PANIK på fanskapen... Lider så fruktansvärt å min hästs vägnar, och kommer inte ha möjlighet att ta in henne över dagen varje dag (ska på semester).


STORT tack på förhand!


/Josefine
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Vimzis skrev:
Skåne har, fast som ovanstående skriver så kan man slippa undan på vissa ställen.
Blekinge där jag bor är däremot 1000 ggr värre :( , flygfänas paradis verkar det som.
Ändå står våra pållar mindre än 100 meter från kusten...
Fast kan ju tänka mig småland, hu! Med alla sjöar överallt och all skog...

Jo du...Här är odjuren :devil:
Red med regntäcket på igår kväll,hjälpte,men lite klumpigt så det funkar bara om man ska skritta.


Blev lite nyfiken på det där"active".
Bekämpningsmedel klass 3 är väl vanligast.Tex Switch är ju det.
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Switch funkar utmärkt mot fästingar enligt min erfarenhet, inte en fästing så långt ögat når.
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Är hjorthornsolja förbjudet i Sverige? Varför? Jag använde det för några år sen på min förra häst och det var supereffektivt! Jag som hade tänkt köpa det... Då går det alltså inte att få tag på i Sverige? Skit oxå.
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Det är cancerogent (heter det så?). Därför finns det inte i sverige mer.

Beckolja ska ju vara effektivt också har jag hört, finns i sverige.
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Finns även ren beckolja att köpa.
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Sweet skrev:
Eksemtäcken/flugtäcken är väl främs för att skydda eksemhästar från knottangrepp skulle jag tro då svidknott är den vanligaste orsaken till eksem. Ska man skydda mot broms så är nog ett kraftigare täcke ett måste men när det är så varmt som det är också så vill man ju inte sätta på hästen tjocka täcken. Ett ljust, tunnt regntäcke med bra andasegenskaper borde väl stå emot bromsarnas hugg?

Angående bekämpningsklasser så är 3 den ofarligaste sorten, 2 är alltså värre så frågan är om bekämpningsklass 2 är så lämpligt på häst?

Något bra tips gällande regntäcke? Problemet är att det måste gå upp på halsen. Halsen svullnar något såpass av bromsens bett... Har han knottbett innan så är det riktigt illa. Tack vare att han slipper knotten iår så klarar han bromsen mycket bättre.

Och nu med Autan så är det riktigt bra!
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Regntäcke var bara en idé jag hade, det borde ju stå emot bättre än ett flugtäcke när det gäller bromsar men kanske blir det för tätt och varmt även om man använder ett andastäcke i ljus färg?
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

:banana: Nu har vi provat Autan Activ och är jätte nöjda....
En liten flaska - ja men dryg och kanon bra - det bästa vi provat.

Något vi rekommenderar..... :bow:
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Jag blandar ett par droppar hjorthornsolja i ca 5 dl vatten och duttar på med svamp på de mest utsatta ställen (bringan, halsen, bakom ganasherna, under magen). Det luktar illa men fungerar! Bromsar och andra elakingar håller sig borta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp