Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Hjorthornsolja gick ju som sagt inte att köpa i sverige...
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Visst borde ett regntäcke stå emot bättre. Ska hålla ögonen öppna. De regntäcken jag har idag är mörkblå så det är ju inte riktigt bra att prova med dem...

Nästan svart häst med mörkblått täcke på sig i 25 graders värme.. hu!

Tänkte ifall du hade något bra tips på ett regntäcke med hals... :D
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Min häst, nästan svart kallblodstravare, hade definitivt inte klarat av ett regntäcke i den här värmen....

Immer
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Jag har idag provat en så kallad häxblandning.... vitlök o timjan och olivolja, äppelcidervinäger och matolja..... :rofl: får se om det hjälper... :bump:
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Frågan är om det finns något regntäcke som skulle fungera? Eller om de helt ekelt är för täta?

Som sagt de täcken jag har och de jag känner har skulle inte fungera! Har ju inte iofs inte tittat efter ett regntäcke som är ljust... Andasvärdena är dock viktiga och är bra på de täcken jag har.
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Säg till om det fungerar! Har som sagt inte hittat nått hemkokt ännu som har fungerat mot broms... Men fungerar ditt så kanske jag kan få prova också?
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Visst absolut ;) Ser ju om det fungerar imorgon.....det luktar ungefär som.....hmm......pizza :d
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

*knapplån*

jag har smetat på 4S hästsalva med trätjära i på polarens ponny(hals, bog och skap/juver) i tre dagar, det verkar hjälpa väldigt bra.. broms ska enligt tips från lite varstans avsky tjärlukten.. kanske dom vet att dom fastnar utav bara HE i det :D
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

95johsv skrev:
Något bra tips gällande regntäcke? Problemet är att det måste gå upp på halsen. Halsen svullnar något såpass av bromsens bett... Har han knottbett innan så är det riktigt illa. Tack vare att han slipper knotten iår så klarar han bromsen mycket bättre.

Och nu med Autan så är det riktigt bra!

Hade jätteproblem med min tunnhuding som blev biten av allt.

Såg ut som en ärt&kulpåse, värst på hela huvudet och ner till mellan
frambenen. Hård och svullen.

Bästa lösningen var en lycrahuva med hål för ögon och öron och som i övrigt är som ett bogskavsskydd. Sen på med flughuvan. Superbra
utan att bli så tätt och varmt som regntäcke.

Det finns hela täcken sk pyjamas också.

Hittade även ett bra medel i USA som heter SWAT. (finns att köpa på nätet)
Bra till sår och ljumskar. Flugor o bromsar faller döda vid kontakt. Har i allafall inte märkt några biverkningar på min tunnhuding.
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Kollade upp SWAT, det verksamma ämnet i det var Pyretriner I+II, samma som i tex Fly Star spray för häst (som finns att köpa på granngården) det tar kål på flygfän vid kontakt. Bekämpningsklass 3.
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Immer skrev:
Nej, men vissa av oss har nära till Danmark.... :D

Immer

Vad luktar hjorthornsolja egentligen? Vet att hjorthornssalt luktar rävpiss (amoniak) fast det kanske inte är samma sak?
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Nä inte hjotron, hjorthorn! Sånt där som luktar vedervärdigt som man bakar med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp