Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Jo förresten, använde inte alls mycket igår. Så mer drygt än vad man tror är det nog...
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Jag mailade apoteket och fick detta svar:

De myggmedel vi säljer är avsedda för att användas på människor. All annan användning är otillåten. De har ingen godkänd indikation för användning på hästar. Sådan användning sker isådanafall på eget initiativ och är inget som vi på apoteket kan rekommendera.
I apotekets sortiment finns Switch Pour On avskräckningsmedel för häst. Det har indikation mot knott och fästingar.

Fast jag kanske provar ändå, ska testa på mig själv först när jag är uta med hunden och går.
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Lånar knapp...

Låter intressant med ett medel som verkligen fungerar mot dessa fasansfulla blinningar/bromsar!

Hittade en hemsida om Autan HÄR!. Den lämpar sig för hela familjen så jättefarligt för häst kan det väl inte vara om man kan använda det på barn?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Fast vadå kärt barn har många namn. Blinningar och Broms är ju inte samma slags flygfä...de tillhör samma bromsart visserligen, men ser helt olika ut. Blinningar ger sig på människor villket bromsen sällan gör. I sverige finns ca 45 olika bromsarter.
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

De stora helikopter-liknande bromsarna ger sig på mig iaf :crazy:

I Camargue blev jag biten i knävecket och hade blåmärke i två veckor efteråt. I förrgår blev jag biten på foten och har ett stort rött kliande märke (då hade jag ihjäl den rätt snabbt ändå!).

Men många kallar ju blinningarna för bromsar eftersom de aldrig sett en bautastor broms någon gång gissar jag på.
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Nej, precis. Hästar har ju ofta tjockare hud än vi människor och speciellt om det inte är farligt för barn tror jag inte hästen är i någon riskzon, om den inte är allergisk förstås. Det är bara att apoteket vill frigöra sig från ansvar eftersom produkten aldrig blivit testad på hästar.
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Det lilla grå fanstyget som finns massor av och som biter både folk och fä kallas här för blinning, annat namn för den är regnbroms och den ser ut såhär:

Regnbroms:
regnbroms.jpg


Men det finns en annan broms som också kallas för blinning eller blindbroms men här kallar vi den för bara "broms", den ser ut såhär:

Blindbroms:
blinning.jpg


Sedan finns den modell STORA fäbromsen som är svart/gulrandig.
Ser ut såhär:

Fäbroms:
JCS_Tabanus%20bovinus%209777.jpg


Som sagt så finns det ca 45 olika bromsarter i sverige och de ser olika ut och kallas för olika saker i olika delar av landet så "Kärt barn HAR många namn".
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Den sista var ju LITEN mot de jag har träffat på :D

Den i mitten finns det ju flera varianter på, de är rätt fina, men dödas rakt av de också ;)
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Mynta2 skrev:
Fast vadå kärt barn har många namn. Blinningar och Broms är ju inte samma slags flygfä...de tillhör samma bromsart visserligen, men ser helt olika ut. Blinningar ger sig på människor villket bromsen sällan gör. I sverige finns ca 45 olika bromsarter.

Kan hålla med om att det inte är riktigt samma sak, däremot så brukar jag bara säja flugjäklar småbromsar eller mördarbroms så har folk oftast en uppfattning om storleken. ;)

Blinningarna biter som sjutton *AAAAJ*, har 3 bett sen ridturen idag och det sviiider, kan ju tänka mig hur hästarna känner sig.(att man sen SER hur de biter sig fast i skinnet på en gör det hela inte bättre, dessutom tog den ena med sig ett minköttstycke hem till mamsen. :mad: )
Hade även idag en helikopter-size mördarbroms efter mig hela rundan men den verkade inte hungrig, ville bara reats. :devil:
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Usch, så äckliga! Har aldrig sett dem på bild på det sättet...

Det är fruktansvärt att vara ute och rida här i värmen... jag tycker det är ok i skugga, men så fort man kommer ut i solen så är det en hel svärm av flugor, blinningar och bromsar runt stackars Ero...
De stora odjuren (bromsarna) är ju de värsta... det låter så hemskt när de kommer surrande mot och runt en. Sen är det ju inte så lockande att döda en sån med handen som jag gör med blinningarna... har aldrig behövt, men kommer det en och sätter sig, ja då jä*lar...
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Sweet skrev:
Sedan finns den modell STORA fäbromsen som är svart/gulrandig.
Ser ut såhär:

Fäbroms:
JCS_Tabanus%20bovinus%209777.jpg


Som sagt så finns det ca 45 olika bromsarter i sverige och de ser olika ut och kallas för olika saker i olika delar av landet så "Kärt barn HAR många namn".

Men hos oss blir MYCKET större än så! :eek: :mad: :eek:
Mer i storlek med inzoomingen du gjorde ;) :D , inte rikigt med 6,5 cm uppmätte vi en till, då dödad av en kamikaze-ryttare. :devil:
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Köpte den här häromdan o tycker den verkar funka bra:
bremsenblocker.jpg

(Effol Bremsen Blocker)
Fastnade för att pröva just den pga att den just höll BROMS borta, inte bara flugor. Luktar inte så jätteäckligt heller, dock starkt om man inte ventilerar. Har själv fått i ögonen när jag sprejat o jag är inte blind än iaf... ;)
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Vart hittar man sånt där???
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Dom odjuren är ju så vidriga!!!
Min pålle är superkänslig mot dem...bara springer fram å tillbaka i panik för att komma undan...har varit tvungen att ta in honom....kvällarna å nätterna verkar det dock vara lungnare.

Ska absolut testa apotekets! Tack för tips :)
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Hjorthornsolja (som ju är förbjudet i Sverige numera) fungerar också mot blinningar.

Blinningar kallas f ö gråpågar här i mina trakter. :D

Immer
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Va?!?! FINNS de där nere? Jag har fått intygat av två personer att de inte har några blinningar "nere hos er", men där ser man.. Kanske är lokala företeelser, även om de inte bor nära varandra direkt..
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Jag bodde på Österlen och där vart jag härligt förskonad från allehanda flygfän.Vi hade flugor, men såna som inte bits då. Lite såna småflugor som biter ijuvret fanns väl också, men inte alls i några mängder.
I NV Skåne där Immer bor kan jag dock tänka mig att de är lika ettriga som på andra sidan Hallandsåsen... :crazy:
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Skåne har, fast som ovanstående skriver så kan man slippa undan på vissa ställen.
Blekinge där jag bor är däremot 1000 ggr värre :( , flygfänas paradis verkar det som.
Ändå står våra pållar mindre än 100 meter från kusten...
Fast kan ju tänka mig småland, hu! Med alla sjöar överallt och all skog...
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Japp det är vidrigt här! Stackars pålle höll på att få panik i går när jag skulle rida. :crazy: Han sprang som en tok så det var bara att rida hem.

Ni som använt det där medlet från apoteket har ni sett någon reaktion på pålles hud????

Tänkte testa det annars för annars kan jag inte rida på hela sommaren ju.
 
Sv: Bromsar/Blinningar/Klägg kärt barn har många namn

Dottern störtade precis in på gården helt hysterisk. Där satt en bauta fäbroms på pållans rygg och sög blod. (Den på bilden var ju liten och söt om man jämför.) :eek:
När jag kom ut med tillhygge för att avliva fanskapet, (slet åt mig telefonkatalogen i hastigheten) då hade den fått nog med blod och lyfte. Efter lite snack med dottern (har sagt att hon ska ha ridtäcke på med alla odjur ute, hon glömde) lade jag på ett gammalt flugtäcke som jag håller på att, ska, sy om till sommarridtäcke.

Bettet hade en stor bloddroppe på sig som jag torkade bort innan jag lade på täcket, då hade det gått någon minut, men det fortsatte att blöda så när de lämnade gården var blodfläcken ca 5*10 cm. uääck :eek:
Hon hade ändå sprajat på flugmedel undertill på hästen.
Jag har sett flera häromkring som rider med sina tjocka ridtäcken, blir ju varmt för häststackarna men bättre det än de här räliga störtbombarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp