MadicDomino

Trådstartare
Vad tycker ni om att ha broms på vagnen, på tvåaxlad/fyrhjuling tycker jag det nästan är ett måste eftersom den är så pass "stor vagn".

Så vad tycker ni, skall man ha broms ?

Sv: Broms

Jag har kört rockard utan broms och fyrhjulsvagn med broms. För egen del föredrar jag definitivt att det finns broms - den behövs ju egentligen sällan men det är en mental trygghet för mig att den finns där. OM hästen skulle få ett bryt av något slag och rusa kan man i alla fall göra något om man har broms... nu SKA ju inte det hända med en välkörd häst men hästar är hästar och man kan aldrig vara säker.

Sedan tycker jag att det känns väldigt skönt att kunna vara med och bromsa om det blir en kraftig nedförsbacke och vagnen är tung också... men det är kanske bara jag som är mesig - shiretjejen verkar inte bekommas särskilt av påskjutet egentligen.

Jag önskar att jag hade broms! Och jag kommer förhoppningsvis att ha det på min blivande vagn när min hingst är inkörd. Tycker som Schelin_j att det är en mental trygghet.

Helst broms och baksele. jag kör stor remmalagsvagn och har haft dålig broms innan, stackars pontus har fått sätta rumpan i backen för att hålla emot med bakselen. han har krypit ner i backarna. Nu har vi fixat bromsen så nu kan han tom trava nerför :) Jätteskönt att kunna ge honom den bekvämligheten.

Det är väl knappast aldrig en nackdel att ha broms... Jag har broms på min (tunga) rockard. och med bromsen i botten kan jag trava nerför backar utan att det skjuter på.

Jag har broms på alla mina vagnar. Den tyngsta väger 1½ ton utan människor i den, så det är självklart att dem inte ska behöva bromsa den. (Dem skriver jag, alltså två hästar som drar vagnen)
Eftersom jag kör i olika miljöer, med okända människor i vagnen tycker jag att det är ett måste att ha broms på vagnen!

Broms är ett "måste" för min del, har broms på alla vagnar, även fingiggen. Det är ett bra hjälpmedel för hästen (som slipper bromsa hela vagnen själv om det är riktigt brant) plus att det är bra ur säkerhetssynpunkt om något skulle hända. Fast ibland är det mindre bra, t.ex. som när vi var och tränade förra veckan och bromsarna låste sig. Jag tyckte han gick så trögt och verkade bli andfådd så snabbt...inte konstigt när hjulen knappt rullade! (märkte det inte först eftersom dom låstes mer ju mer jag körde, samt att det var inne i en manege med mjukt underlag) :smirk:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
609
Senast: Mli
·
Körning Finns det någon ordentlig vagnsmakare i södra sverige? Har en dos a dos vagn som är renoverad och i superfint skick, men den har järn...
Svar
1
· Visningar
1 076
Senast: Sleepy
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 586
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 667
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar