Bröllopspresent koreanskt bröllop

Sissa

Trådstartare
Jag behöver tips, råd och hjälp! Min son ska gifta sig med en koreanska i Korea. Hela bröllopsritualen är uppstyrd så inget finns att oroa sig för. I Korea ger alla gäster pengagåvor. En av ritualerna innebär att brudparet iförda traditionella dräkter tackar föräldrarna. I samband med det överräcker föräldrarna sin gåva, ett kuvert med pengar. Säkert beroende på föräldrarnas ekonomiska status varierar innehållets storlek. Jag kan dock tänka mig att det rör sig om hyfsat mycket pengar.

Jag har diskuterat detta med min svärdotter in spe och hon tycker det skulle vara roligt att väva in lite svenskt, dvs att vi som den svenska brudgummens föräldrar ger en present under ceremonin. Här kommer min fråga. Vad ska vi ge? Brudparet är unga och har få hushållssaker, porslin och glas osv. De ska efter ett halvår i Korea och sedan en längre bröllopsresa flytta till Sverige i januari. Jag kan frakta hem en eventuell gåva så de får den i januari sen.

Har du/ni fått någon bra bröllopspresent? Någon annan annan som har tips? Jag vill gärna att det ska vara användbart, vackert och minnesvärt.
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Jag vet ju inte alls vad du har för budget men en fin servis vore väl inte fel?

Det är väl en gammal tradition här att ge bort, och de kan dessutom behöva en?
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Jag vet ju inte alls vad du har för budget men en fin servis vore väl inte fel?

Det är väl en gammal tradition här att ge bort, och de kan dessutom behöva en?

Budgeten är ganska generöst tilltagen. Servis är ingen dum idé. Tittade på Rörstrands hemsida och fastnade direkt för Qvint. I vanliga fall, eller i alla fall ganska ofta, har ju brudparet önskelistor. I det här fallet känner jag inte alls till brudens smak. Hon är här i Sverige nu. Kanske jag kan be dem gå och titta på porslin? Det vore självklart kul om de tycker om det de får. Eller ska det vara en överraskning? Svårt det här.
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Är det inte dags för en lära känna bruden dag då?
Heldag på stan, å så råkar ni ramla in i en porslinsbutik?
Då är det ju ganska enkelt att prata om vad man gillar och inte gillar tänker jag.
Då behöver du inte avslöja något men ändå kan få lite info :)
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Precis så tänker jag också!

De måste ju inte välja ut EN sak eller EN servis, utan kika på allt möjligt så hittar man nog något passande, servis eller annat! :)

Kul grej för övrigt, att väva in det svenska med att ge "en sak" som gåva i ceremonin! :)
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Jag håller med pulkaskurk, servis är ju toppen och speciellt om du kan försöka ta reda på vilken stil de gillar!
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Vi har umgåtts mycket och har även gått på stan. Inklusive i porslinsbutiker, då för att hon skulle köpa presenter. Nu är det två dagar kvar varav den ena är vigd till Skansen och den andra till en skärgårdsutflykt. Men jag ska försöka få in en visit i en porslinsbutik på väg till eller från någon av aktiviteterna. Jag vet att hon gillar pippi- och muminmotiv :D Hon köpte muggar till sina syskonbarn.
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Budgeten är ganska generöst tilltagen. Servis är ingen dum idé. Tittade på Rörstrands hemsida och fastnade direkt för Qvint. I vanliga fall, eller i alla fall ganska ofta, har ju brudparet önskelistor. I det här fallet känner jag inte alls till brudens smak. Hon är här i Sverige nu. Kanske jag kan be dem gå och titta på porslin? Det vore självklart kul om de tycker om det de får. Eller ska det vara en överraskning? Svårt det här.

Jag tycker att en servis är en bra idé om de inte har någon innan! Personligen gillar jag Swedish Grace från Rörstrand eftersom den går bra att kombinera i olika färger. Svägerskans yngsta som tog studenten i våras önskade sig tex stora tallriken i färgen is och den mindre tallriken i färgen äng och det blev skitsnyggt ihop! Sen fick han även lite skålar och annat i olika färger i samma serie!

För mig och maken hade en servis varit en helt värdelös present, när vi gifte oss hade vi redan en varsin stor servis och nu ärvde vi ytterligare en... :crazy: Men nu har vi en servis som vardagsservis, den som maken hade använder vi nästan inte alls och den ärvda som "finservis" ;)
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Precis så tänker jag också!

De måste ju inte välja ut EN sak eller EN servis, utan kika på allt möjligt så hittar man nog något passande, servis eller annat! :)

Kul grej för övrigt, att väva in det svenska med att ge "en sak" som gåva i ceremonin! :)

Jo, visst är det kul! Ceremonin för övrigt är så uppstyrd så det går knappt att försvenska något annat.

Jag tror på en lite större gåva. Jag kommer ha nog med att köpa presenter till hennes familj vilket är kutym. Det blir en himla massa typiskt svenska presenter att köpa.
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Jag hade blivit väldigt glad om jag fick ett set med fina vinglas tex. mycket för att jag älskar just vin ;) Som någon annan sa vore det ju allra bäst att luska fram vad just de tycker om och kommer använda flitigt. Serviser kan ju vara kul, men jag hade nog valt en inte allt för prålig, det blir bara stående annars
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Det är inte så kul att få presenter man inte har användning av. Jag tänker mig att den servis de får, om det blir en servis, ska användas till vardags. Själv tycker jag om vackert vardagsporslin.


Swedish Grace är fin! Min andra son samlar på den :D Han var ganska ung när han köpte sig en mugg i den serien och nu får han tallrikar osv vartefter. Han har färgen is. Jag har inte tänkt på att färgerna går att kombinera. Låter snyggt.
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Nä, ingen prålig servis. Men fin, som de kan använda varje dag.

Vinglas är också ett alternativ. Hon blev väldigt förtjust i min systers Iitalaglas.
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Jag brukar ge presenter i scandinavian design till utländsk familj. Så den typen av saker, bruksföremål, hade jag gett de andra släktingarna. Och typ Brio o dyl till barn. Gav en Briotax senast igår till en liten kille som bor i Hongkong.

Om du ger en hel servis till paret är det ju bra om du vet att de gillar den eftersom man använder den så mycket.
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Vad kan det vara för typ av bruksföremål?

Stod faktiskt och tittade på en Briotax idag. Den skulle passa det minsta syskonbarnet.

Jag ska försöka ta reda på vad de gillar i servisväg. Är lite inne på en servis, och självklart ska de gilla den.

Helt OT med det blivande brudparet träffades i Hongkong för ganska exakt ett år sedan. :)
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Som bröllopsgåva i Barcelona i våras gav vi en karaff som var rätt trevlig, designad och "ungdomlig", inte kristall och pråligt.

Skålar, fat, sådant tänker jag på.Sådant som man kan ge en av utan att det är fjuttigt och som funkar både som prydnadssak och bruksföremål. Exakt vad man köper beror ju på budgeten, men jag tänkte på saker i den storleken. Kanske en Alvar Alto-vas till någon?

Jag har fått för mig att (modernt sinnade) koreaner och japaner ofta gillar scandinavian design även om de inte känner till det på förhand. Ittala går också i det formspråk som jag tror på, finns det inte nån karaff eller så där?

Jag hade också kunnat tänka mig att ge någon skål eller fat ur Teema-serien, har glömt designerns namn just nu.

En fördel är också att dessa saker är någorlunda hållbara, jämfört med mer pråliga glas på fot. Annars finns det jättefina vinglas på fot från Ittala, förutom de trevliga glasen i olika storlekar och färger.
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

<snip>
I samband med det överräcker föräldrarna sin gåva, ett kuvert med pengar. Säkert beroende på föräldrarnas ekonomiska status varierar innehållets storlek. Jag kan dock tänka mig att det rör sig om hyfsat mycket pengar.
<snip>

Jag vet inte om brollops presenter, men presenter till larare infor hogtids dagar eller skolavslutning, till och med fodelsedag har jag fatt guld med diamanter :crazy: och annat "smatt och gott". Jag fick veta att det ar kutym att kopa presenter efter ens formaga ... och att "man vill ju att det ska synas hur bra stallt man har det". Vanligtvis sa har alla larare barnet i fraga har fatt lika dyrbara presenter. Sa rakna med att det nog forvantas att det ar en ganska stor penga gava.

(Jag tog med en ring [den forsta da jag inte kunde tanka mig att den faktiskt var akta fast en koreansk larare snaste, "Va, tror du vi ger bort skrap eller nagot"?] och fick den prissatt av en guldsmed for narmare 2000 sek. Da var vi tre 'huvudlarare' till barnet i fraga ... och barnet hade syskon pa skolan.:crazy:)
 
Senast ändrad:
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Bra tips! Gå och shoppa är inte mitt favoitnöje och fundera ut presenter är jättesvårt. Jag tänker mig också glas- eller porslinsföremål som både kan användas och är vackra som prydnad. Som presenter till brudens familj alltså. Den blivande bruden, då var hon "bara" flickvän, fick bland annat en ljuslykta, Kosta Boda Snöboll, när vi var där i julas. Då behövde jag inte bekymra mig om familjen eftersom det inte fanns på världskartan att träffas innen de unga tu bestämt sig för att gifta sig.

Till de två små barn det handlar om är lättare.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp