Bröllopspresent koreanskt bröllop

Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Har du varit lärare i Korea? Frågade svärdottern och de har tydligen en teachers day varje år då de ger lärarna presenter. Tänker du på det?

Jo, jag tror också att pengagåvan från föräldrarna är stor. Alla andra gäster ger också pengagåvor. Summan från varje givare skrivs upp. Jag har förstått att pengagåvor från vänner och släkt ligger på från 300 kronor och uppåt. Ger man 300 kronor täcker det kostnaden för maten på ett ungefär. Vi ska ha ett litet bröllop, bara 200 gäster :D Pengagåvorna går till brudens föräldrar som betalat för bröllopet.
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Ja, det var brudens familj jag tänkte på med de enstaka sakerna. :) Jag gissar att du vill ge mer än så till sonen. Jag befarar att pengagåvan traditionellt är det unga parets startkapital i livet, så där finns nog tyvärr ingen övre gräns.

Barn i förskoleåldern ska väl inte vara alltför svåra att handla till, men jag skulle undvika sådant som man samlar på sig mycket av för att det ska vara roligt, såsom lego eller trätåg med räls. Hellre enstaka saker även till dem.

Jag har till och med gjort succe med en enkel trälastbil från Ikea i Hongkong. Den har lite roliga möjligheter med magneter och annat, självklart extremt barnsäker på svenskt vis. De saker jag köper till Hongkong sticker verkligen av från den bjärt färgade plasten som annars är vad man finner där, men blir ändå populära.

Den här typen av shopping - snygga kökssaker och småbarnsleksaker är den enda shopping jag är road av, förutom mat. Hade vi bott nära varandra kunde vi ha gått tillsammans!
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Ska servisen åka Korea tur och retur? Då hade jag nog funderat på något annat.
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Ja, det var brudens familj jag tänkte på med de enstaka sakerna. :) Jag gissar att du vill ge mer än så till sonen. Jag befarar att pengagåvan traditionellt är det unga parets startkapital i livet, så där finns nog tyvärr ingen övre gräns.

Nej, det är familjens ekonomi som bestämmer. Jag tror föräldrar sparar till sina barns bröllopsgåva. På samma sätt som varenda kvinna (och man) sparar till att sätta bo. Mannen köper bostad och kvinnan inreder hemmet. Gärna under shoppingräder med svärmor :p Det slipper både min svärdotter och jag. Hon kan ha sina sparade pengar till vettigare saker.

Barn i förskoleåldern ska väl inte vara alltför svåra att handla till, men jag skulle undvika sådant som man samlar på sig mycket av för att det ska vara roligt, såsom lego eller trätåg med räls. Hellre enstaka saker även till dem.

Jag har till och med gjort succe med en enkel trälastbil från Ikea i Hongkong. Den har lite roliga möjligheter med magneter och annat, självklart extremt barnsäker på svenskt vis. De saker jag köper till Hongkong sticker verkligen av från den bjärt färgade plasten som annars är vad man finner där, men blir ändå populära.

Kul! Det ska nog gå att hitta poulära småbarnssaker.

Den här typen av shopping - snygga kökssaker och småbarnsleksaker är den enda shopping jag är road av, förutom mat. Hade vi bott nära varandra kunde vi ha gått tillsammans!

Det skulle ha varit superkul! Är du som jag, som gärna hamnar på café sittandes och pratandes en stor del av shoppingtiden? :D
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Ska servisen åka Korea tur och retur? Då hade jag nog funderat på något annat.

Jag måste inte köpa ett dussin till en början, eller inte ta med alla delar i alla fall. Min resväska är av hårdskal och av den större sorten. Kan man lugnt säga. Det får nog plats fyra kompletta serviser i den om den är tom för övrigt. Vi åker med fyra sådana gigantiska väskor. Resa minimalistiskt är inte min bästa gren ;)
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Snygga och bra bestick kan ju annars vara nåt, kanske? Hållbart och bra. Och man måste ju ha bestick. Många gillar ju att ha snygga.

Fika är roligare än shoppa, helt klart! :-D
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Jag måste fråga om de använder bestick alls hemma i brudens familj. Under tre veckor i Korea i vintras åt jag inte med bestick en enda gång. Bara pinnar och sked, som de har där. På västerländska restauranger har de naturligtvis bestick.
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Aha. Jag tänker om man packar varje tallrik i wellpapp ordentligt och sedan har kläder runt borde det väl funka?
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Fast jag har inte bestämt mig helt hundra än att det blir en servis. Ska ägna tankemöda åt "problemet" några dagar till. Sedan ska jag ge mig ut.
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Fast tror du inte att paret kommer att använda bestick i Sverige sedan? Åtminstone när de äter svensk mat?
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Nej, bara med pinnar och sked. Hon vill behålla sina traditioner.

Såklart de kommer äta med bestick! Jag tänkte inte på det...
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Aha. Jag tänker om man packar varje tallrik i wellpapp ordentligt och sedan har kläder runt borde det väl funka?

Tallrikar ska packas på högkant vid transport och om du har ingen aning om hur din resväska kommer att vara placerad. Jag hade inte vågat chansa på det. Har allt för bra minnen av en välinpackad flaska casehewfruktlikör som gick sönder i en resväska trots bra inpackning mitt i en hård väska.
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Likör av allt. Usch! Jag är medveten om att väskorna hanteras ganska brutalt, slängs hit och dit och kan hamna hur som helst. Men ska tallrikar fraktas på högkant? Flaskor har aldrig gått sönder för mig i hårdskalsväska. Trodde det var så säkert det kan vara om de var invirade ordentligt.
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

I min familj tar vi med oss allt möjligt mer eller mindre ömtåligt till och från USA, flaskor, tallrikar, prydnader... Det är sällan något går sönder!

Men det kan ju vara en idé kanske att bara ta med sig en utav varje från servisen, eller liknande! Om inte annat är det ju onödig vikt och utrymme som bara ska fraktas annars!
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Hoppar in här och tycker att om man nu ska köpa en servis så är det väl en bra ide att man på plats på bröllopet har med sig en uppsättning, med tallrik, liten tallrik, kopp och... ja, vad man nu köper per kit :p Snyggt inslaget och kul att visa upp bara för saken skull och sedan så står resten av uppsättningarna hemma och väntar på att de kommer till Sverige.

Annars tycker jag glas (fast även där blir ju frakten besvärlig) är en bra ide, det är inte riktigt lika svårt att hitta något som faller i smaken (speciellt inte om bruden redan uttryckt vad hon tycker är snyggt).

Edit: ser att det blev föreslaget en gång redan medan jag skrev inlägget :p
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

KL*
Servis är en bra ide, men jag skulle personligen aldrig i livet dra den fram och tillbaka till Korea bara för att den ska vara rekvisita på ett bröllop. Ta med ett par delar bara, och sen en förstoring på hela servisen när den är uppdukad på ett bord.

Annars är ju linne ett alternativ. Kökshanddukar, dukar, löpare. Finns hur mycket fint som helst.
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Annars är ju linne ett alternativ. Kökshanddukar, dukar, löpare. Finns hur mycket fint som helst.

JAAA, svenskt linne är ju väldigt .. svenskt. Vackert brukslinne. Handdukar, kökshanddukar etc. Finns ju massor av vackra varianter.

Kan omöjligen gå sönder i en resväska ;)
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

Linne är underbart! Men kräver det inte mangel för att bli fint efter tvätt? Något att tänka på. :)

Min mor klagar iaf över det, vi har inte plats för någon mangel och hon är ledsen över det, för hon har en del linne som hon därför aldrig använder...
 
Sv: Bröllopspresent koreanskt bröllop

TS känner väl sin son, men om det var jag som gifte mig och presenten från mamma var antingen en snygg och komplett servis eller linne till motsvarande värde, skulle jag välja bort linnet tveklöst. Jag har inte vett att uppskatta det, helt enkelt, så det vore rätt bortkastat.

Jag skulle så klart använda det, men långt ifrån uppskatta det till dess fulla värde (ekonomiskt och kulturellt). Det skulle bli en pliktkänsla över alltsammans.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp