Bröllopskörning

E

Elisabethh

Hej!

Jag har fått förfrågning om att börja köra bröllop med min ena häst. Idag har jag honom endast till ridhäst och ridning är mitt stora intresse. Bröllopskörningen kommer att vara mer av en bisyssla även om jag säkert kommer att tycka att det är väldigt roligt.
Därav min fråga;

Hur ofta bör man köra en häst för att den ska hållas trygg och säker nog för bröllopskörning?

Det realistiska för mig vore att köra en gång i månaden, med uppehåll under vintern när det är snö och is. Under bröllopsperioden kan det ju bli upp till en körning per vecka. I övrigt rider jag honom.

Sv: Bröllopskörning

Hejsan!
Det beror ju helt på vad du har för häst. Alltså hur den är i skallen.. När man kör bland folk får man räkna med att alla människor i en folksamling kan bli en livsfara både för sig själva och för hästen.. Av ren okunskap har det hänt att folk tex. har fällt upp paraplyer eller kastat risgryn på hästen. Vid två tillfällen har småbarn gått in under min häst!!! Ballonger har exploderat och en massa andra tokigheter. En champangekork small av vid ett annat tillfälle. Så räkna med att vad som helst kan hända. Du kan liksom inte vara "överförberedd".

idaohenrik_1.jpg

Jag skulle nog säga MINST ett par gånger i veckan, oräknat bröllopstillfällena! Man måste vara väl samkörda, och förberedda på händelser liknande dom Pinge räknar upp!
Kolla också hur dina försäkringar täcker eventuella skador som hästen orsakar på folk och egendom! Jag har just kollat hur mitt försäkringsbolag (Agria) har det i såna fall!
Lotta

Vackert ekipage! Vagnen jag ev skall använda ser ut av vara en likadan! Hästen är mycket lugn och van vid människor, andra djur, oväsen, smällar och allt möjligt. Vi kommer alltid att köra på samma ställe, på privat mark så man slipper trafik och massa annat folk än de som är inbjudna. Men det gäller ju att man kör honom så ofta atthan är lätt att köra och van vid det gissar jag.
Man kanske kan satsa på att köra en gång i veckan förutom bröllopskörningarna under bröllopsperioden, då borde det väl gå utan större problem?

Är det stor nackdel att inta ha sufflett till vagnen? Kan man hitta sådana som går att beställa efter vagnens mått? Vad bör man ha för sele?

Mvh Elisabeth

Hej!

Först ska hästen vara lite äldre, mkt välkörd (lydig), trafiksäker och även kusken bör vara lite mer kunnig och erfaren för att det ska vara relativt "tryggt". Men helt säker kan man aldrig vara!
Vet ju inget om hästen! Är han ens inkörd?
Hur mycket kan du om körning?
Det är en hel vetenskap, och även om du anser körningen som en "bisyssla" är det nog så viktigt med säkerhet och kunnande.

Tycker du (med hjälp av erfarna människor) ska börja med lite inkörning om det är ett tag sedan han var körd! Och inte alla hästar accepterar skrammlande järnringar på gamla trähjul som det ofta är på äldre vagnar!
Gå körkurser där både du och hästen kan lära sig mer.
Sedan efter nått år med regelbunden körning kan du ju börja med bröllopskörning.

/Lisa

Elisabethh skrev:
Vackert ekipage! Vagnen jag ev skall använda ser ut av vara en likadan! Hästen är mycket lugn och van vid människor, andra djur, oväsen, smällar och allt möjligt. Vi kommer alltid att köra på samma ställe, på privat mark så man slipper trafik och massa annat folk än de som är inbjudna. Men det gäller ju att man kör honom så ofta atthan är lätt att köra och van vid det gissar jag.
Man kanske kan satsa på att köra en gång i veckan förutom bröllopskörningarna under bröllopsperioden, då borde det väl gå utan större problem?

Är det stor nackdel att inta ha sufflett till vagnen? Kan man hitta sådana som går att beställa efter vagnens mått? Vad bör man ha för sele?

Mvh Elisabeth
Tack för kommentaren ang ekipaget... Är kusken inberäknad?? Hihi..
Suflett eller ej kan kvitta lika.. De flesta vill åka öppet även om det regnar lite. Och beträffande om gästerna är inbjudna eller ej så kan de i sin okunnighet ställa till stora bekymmer.. Jag kör ca 4-6 bröllop om året. Och en del andra uppdrag. Lucia, födelsedagar osv. Det är tidkrävande men kul. Min vagn är tillverkad i Skillingaryd.

Jag skulle nog vilja att hästen var körd ninst 2 ggr/vecka. Och att den är rejält körd. Skulle kunna tänka mig att köra bröllop med våran ardenner då han är stensäker.

Jag förstår att det är viktigt, det är därför jag kollar upp noga innan jag ger mig på det.
Hästen är bara 6 år, men lätthanterad och väl miljötränad. Han är lite tömkörd och den tidigare ägaren har kört honom i en vecka, vet dock ej mycket mer omdet. Min tanke är att skicka honom för inkörning hos någon med mycket erfarenhet och att själv gå och lära mig köra honom där. Bröllopskörningarna skulle mycket riktigt börja tidigast 2007, efter ett års tränings körning då vi båda har hunnit bli säkra och trygga.

Men kanske är det en för stor investering i tid för att det ska vara intressant om man mest är intresserad av ridning....

Pinge skrev:
Hejsan!
Det beror ju helt på vad du har för häst. Alltså hur den är i skallen.. När man kör bland folk får man räkna med att alla människor i en folksamling kan bli en livsfara både för sig själva och för hästen.. Av ren okunskap har det hänt att folk tex. har fällt upp paraplyer eller kastat risgryn på hästen. Vid två tillfällen har småbarn gått in under min häst!!! Ballonger har exploderat och en massa andra tokigheter. En champangekork small av vid ett annat tillfälle. Så räkna med att vad som helst kan hända. Du kan liksom inte vara "överförberedd".

Håller helt med Pinge! :bow:
Vissa hästar får man jobba en del med innan man kan ge sig ut på uppdragskörningar, andra hästar har ett psyke som gör att du knappt alls behövt köra dem senaste året. Sen är det ju konditionsbiten förståss...
Vi har båda sorterna härhemma, jag väljer noga vilken häst jag skall ta till vilken körning. T.ex. vid en större slädkörning ifjol, med flera hästar inblandade, var jag där några dagar tidigare med min turbomaskin och drog upp slädspår.
Äldsta hästen hemma 27, strax 28 lärde upp mig för tio år sedan. Henne kan man ta rakt av på vadsomhelst. Man kan inte säga hur mycket man generellt skall miljöträna en häst inför en uppdragskörning, det är faktiskt hästpersonligt!
Vi körde ett slädbröllop med facklor för någon vinter sedan, gamla märren stannade alldeles lämpligt intill mottagningskommittén, tidigare än vi tänkt oss. Det visade sig att en barnvagn var olämpligt parkerad lite längre fram. Klok häst mindre klokt folk!
Som Pinge säger, man får vara beredd på allt. Försöker minimera strul genom att nogsamt gå igenom med beställarna innan.

Lycka Till!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 962
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024