broddskada-kronrand

M

M-Meduza

halvblodet mitt som går broddad har skadat insidan av hoven uppe vid kronranden.
haft ute vet som sa att det inte såg bra ut men att det va bra att det var kallt ute för infektiionsrisken. han gjorde ett våtbandage runt om samt ska hästen få smärtstillande o inflamationshämmande..

finns det ngt mer man kan göra:confused: orolig för min älskling och plus att jag själv är skadad efter en bilolycka för ett par veckor sen så jag får hela tiden be mina vännerom hjälp:( vilket inte heller känns så kul när hästen är skadad...

han är broddad dygnet runt då jag varit med om händelser där hästar sträckt sig rejält o halkat på ladugårdsplanen o i hagen o inte hållit på att komma upp.

han har aldrig haft ngn broddskada innan o ingen av hans vänner heller.
på något sätt har han tagit av sig täcket på natten( kryssgjordarna va fortfarande "kopplade") så antar att han på ngt sätt fått av sig täcket halvt o sen försökt komma ur resten och då skadat sig själv....

Sv: broddskada-kronrand

Min lilla dam trampade sig på samma vis för en dryg månad sedan. Det såg väldigt fult ut, men veterinären tyckte att vi inte skulle göra mer än ge smärtstillande. Det har "läkt"bra, dvs ingen hovböld el annat elände än så länge. Tyvärr ser man ju inte hur bra det blivit förrän det hela vuxit ned och kan verkas. Hon får nu gå med gummiboots ute för att skydda. Provade med hela skydd som täckte benet från ballen upp till knät, men det blev för varmt. Så vi håller tummarna för att kylan fortsätter så ska nog din häst bli bra.

Min lilla dam trampade sig på samma vis för en dryg månad sedan. Det såg väldigt fult ut, men veterinären tyckte att vi inte skulle göra mer än ge smärtstillande. Det har "läkt"bra, dvs ingen hovböld el annat elände än så länge. Tyvärr ser man ju inte hur bra det blivit förrän det hela vuxit ned och kan verkas. Hon får nu gå med gummiboots ute för att skydda. Provade med hela skydd som täckte benet från ballen upp till knät, men det blev för varmt. Så vi håller tummarna för att kylan fortsätter så ska nog din häst bli bra.

ja det blir boots sen. nu får han gå obroddad för nu kommer han inte ridas på ett bra tag ändå o än så länge e det bra underlag bådei hage och på stallplanen.. hoppas hoppas allt bra.. han hade precis kommit igång. blev sönderverkad av en hovslagare o ömmade på tre ben.... men d gick över ganska fort men han fick ta d lungt länge.. vi ska ingenstans. han får gå så länge han behöver i hagen med sin bästa kompis.

finns det ngt som påskyndar hovens växande?typ biotin? hans hovar växer väldigt sakta..

Hej! Hur allvarligt/dhupt är såret? Mon häst trampade sig rejält när vi var ute i skogen för några dagar sedan. Det blev som ett litet hål i hoven och en skinnslamsa som hängde löst från kronranden. Det blödde rejält första dagen och han var öm då. Jag tvättade bara och lät det vara. Nu är han varken öm eller halt, benet är inte svullet heller.. Det kanske kändes värre än vad det var p.g.a. allt blod?

Det finns en hovsmörja som gör att hoven växer fortare typ "cornsecrine" eller något...

Hej! Hur allvarligt/dhupt är såret? Mon häst trampade sig rejält när vi var ute i skogen för några dagar sedan. Det blev som ett litet hål i hoven och en skinnslamsa som hängde löst från kronranden. Det blödde rejält första dagen och han var öm då. Jag tvättade bara och lät det vara. Nu är han varken öm eller halt, benet är inte svullet heller.. Det kanske kändes värre än vad det var p.g.a. allt blod?

Det finns en hovsmörja som gör att hoven växer fortare typ "cornsecrine" eller något...

Hej. Tyvärr vet ja inte riktigt hur djupt det är då jag inte kunnat kolla själv då ja bara har en vänsterarm ledig just nu p vågar helt enkelt inte för han sparkar när man försöker titta o röra..

det är ett hål i hoven.. precis vid kronranden. har inte blödigt ngt alls men är en stor flika in i hoven.. man ser att en brodd gått in där så att säga.

han var varm i benet iaf. inte svullen. haltade på morgonen väldigt mkt men travade lite när han gick in från hagen när hans kompis gick före.. o han går frivilligt, vet att han brukar va väldigt känslig med att röra sig när han har varit halt el ngt.

ja hoppas det går åt rätt håll va i går natt det hände o han gick bättre idag o vetrinären kunde problem fritt läggaom bandage när han stod o åt ( vet vilket helvete jag hade att lägga om hoven när han hade en lite hovböld)
så jag hoppas d går åt rätt håll.. ska ner o försöka känna på han själv imorgon...

Jag har ibland när jag tillfäligt velat öka tillväxten i hoven just för att en skada skall växa ner använt "gröntgröt" synnerligen effektivt.
Det smörjs ovanför kronranden och ökar blodcirkulationen.
det säljs av Alyose, mellan Sala och Enköping.

Jag har ibland när jag tillfäligt velat öka tillväxten i hoven just för att en skada skall växa ner använt "gröntgröt" synnerligen effektivt.

tackasr för tipset ska direkt gå in på deras sida.
hästen är iaf inte haltare än så ja hoppas d går åt rätt väg...

nu har ja skickat en beställning till dom:smirk:

min medryttarhäst fick en liknande skada, var lite varm i hoven dagarna efter men inte svullen eller halt. veterinären gav rådet att shamponera med pyoderm (desinfekterande), vänta 15 min, och sen skölja av det. har fungerat bra och såret ser fint ut nu. och som tur är är det snö nu så det är lite lättare att hålla rent. :smirk:
hoppas det går bra med hästen!

min medryttarhäst fick en liknande skada, var lite varm i hoven dagarna efter men inte svullen eller halt. veterinären gav rådet att shamponera med pyoderm (desinfekterande), vänta 15 min, och sen skölja av det. har fungerat bra och såret ser fint ut nu. och som tur är är det snö nu så det är lite lättare att hålla rent. :smirk:
hoppas det går bra med hästen!

han går med våtomslag nu så det lär inte komma i ngt mer smuts iallafall o innan tvättade vet rent det.... man kan bara hoppas på att han inte blir sämre

Det tar ju tid innan hoven växer ned men förhoppningsvis ska det läka bra och utan problem. Skönt att det hände nu och inte i värsta geggsäsongen.

Det tar ju tid innan hoven växer ned men förhoppningsvis ska det läka bra och utan problem. Skönt att det hände nu och inte i värsta geggsäsongen.

ja har tillgång till många hagar.. så ja kommer växla så han aldrig kommer stå där detär lerigt..

Vi har råkat ut för samma genom att hästen for iväg när jag longerade en stund, och vips skurit upp sig på insidan av hov/kronrand.:crazy: Hon är halt i trav men ej skritt, och ska röra sig för läkningen.

Min gamla gjorde sånt ibland och hade några fula hål i hoven som växte ner och ställde till problem vid skoning pga inget fäste för sömmen där.

tackasr för tipset ska direkt gå in på deras sida.
hästen är iaf inte haltare än så ja hoppas d går åt rätt väg...

Tänk på att smörja gröngröten ovanför kronranden och inte på hoven.
Lycka till:)

Vi har råkat ut för samma genom att hästen for iväg när jag longerade en stund, och vips skurit upp sig på insidan av hov/kronrand.:crazy: Hon är halt i trav men ej skritt, och ska röra sig för läkningen.

Min gamla gjorde sånt ibland och hade några fula hål i hoven som växte ner och ställde till problem vid skoning pga inget fäste för sömmen där.

fult hål kommer det bli men det går alltid fästa skon på ngt sätt. han har haft en spricka förut fram o då hade han dubbla tåkapper på sidan.
detta sitter på sidan så han kan ev sätta tre tåkapper för det hållerju lite när det e svårt att få i sömmarna..

min e halt i skritt. inte alls lika mkt i trav

Tänk på att smörja gröngröten ovanför kronranden och inte på hoven.
Lycka till:)

det ska ja tänka på. tackar. det gör inget om man lägger bandage över? så att det inte kommer in smuts i hålet?

han går ju med våtbandage nu o vet sa att det skulle sitta på så länge det gick...att det bara va bra att det skyddade..

det ska ja tänka på. tackar. det gör inget om man lägger bandage över? så att det inte kommer in smuts i hålet?

han går ju med våtbandage nu o vet sa att det skulle sitta på så länge det gick...att det bara va bra att det skyddade..

Jag har haft det under linda utan problem.
Om du har en känslig häst så kanske du skall ringa till Alyose och fråga. Gröngröten innehåller bara stimmulerande örter Bl a kattmynta och brännässla.

Jag har haft det under linda utan problem.
Om du har en känslig häst så kanske du skall ringa till Alyose och fråga. Gröngröten innehåller bara stimmulerande örter Bl a kattmynta och brännässla.

okej ska höra av mig till dom och fråga.

puttar upp tråden lite o samtidit. Någon som har ngt förslag på hur man ska hålla "såret" rent? Jag har lindat kring hoven och en bit ner men det sitter självklart inte.. haft först bomull sen självhäftande linda sen silvertejp.. men hästen gnager sönder silver tejpen på en dag.. o bäst vore om det kunde sitta på ett par dagar i stöten då det e väldigt kruxit att få på..

o självklart blev det lerigt nu med.när det inte får bli det.. e visserligen lerigt bara precis vid grinden men han ska självklart stå där..
o i dom andra hagarna är det lerigt trots att ingen gått där... o käle är det så det blir svårt att göra "öppningen" till hagen lite längre bort just nu..

hästen får just nu finadyne.. men haltar lite.Går dock självmant.. (när han varit halt annars har han vägrat gå så han verkar inte ha jätteont) men.aldrig kul att se sin kille linka såå..

så ngn som haft en skadad kronrand och broddskada.hur göra för att hålla det rent. o för att få det att "läka".

har beställt hem gröngröt som en här uppe rekommenderat...men vill göra mer:cry:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 990
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Hästvård Gör en egen tråd att spåna i istället för att totalkapa "Torra hovar"-tråden. I söndags upptäckte jag att Kastors hovar börjat gå...
Svar
8
· Visningar
7 831
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka