broddskada-kronrand

Sv: broddskada-kronrand

*puttar*

Hästen haltar fortfarande.. Imorgon ska ja ringa o se vad atg säger.
Hästen är bättre när han stått inne på natten men linkar lite vid insläpp. Han springer dock inte i hagen o går endast med en annan häst.

lindade upp till knäet samt ner på hoven men då han blir väldigt väldigt varm om benet då har jag nu bara lindat me självhäftande linda över själva såret och hålet i hoven.. verkar sitta bättre o han är inte lika varm.men visst är han lite varm i hoven..:cry:

han har fått finadyne i sju dagar nu mot smärta..

men vet inte vad jag ska göra ... vill hjälpa min älskling ju

Jag har brukar ha en - två sådana där per år. Jag gör exakt ingenting mer än håller koll (och spolar av då omd et är lerigt). Ingen av mina har varit halta av det mer än möjligtvis en - två dagar dock, men de är inte pipiga alls någon av dem. Varma i hoven och runt såret brukar de dock bli, kan fylla i lite nattetid med.

Just nu är det ena ungstoet som har exakt en sådan skada du beskriver, fast mer på framsidan av en bakhov. Snyggt 'hål' rakt in av brodden, och så slamsa. Var beröringsöm där första veckorna men inte halt. Jag var på klinik i annat ärende när det var färskt och vet tyckte lägg zincaband. Det glömde jag dock bort ta med mig hem så fick vara ändå. Men det är ju ett tips, och så låt det sitta en vecka i stöten.

I övrigt är det tyvärr bara vänta och vänta mer och hålla koll efter ev infektion/inflammation.

Håller tummarna för din herre, är ju lite jobbigt att han haltar än, men är han en lite 'pipig' en så kan man ju väl tänak sig att det gör ont ett bra tag. Men kolal med vet du så det inte är något värre på gång.

Jag har brukar ha en - två sådana där per år. Jag gör exakt ingenting mer än håller koll (och spolar av då omd et är lerigt). Ingen av mina har varit halta av det mer än möjligtvis en - två dagar dock, men de är inte pipiga alls någon av dem. Varma i hoven och runt såret brukar de dock bli, kan fylla i lite nattetid med.

Just nu är det ena ungstoet som har exakt en sådan skada du beskriver, fast mer på framsidan av en bakhov. Snyggt 'hål' rakt in av brodden, och så slamsa. Var beröringsöm där första veckorna men inte halt. Jag var på klinik i annat ärende när det var färskt och vet tyckte lägg zincaband. Det glömde jag dock bort ta med mig hem så fick vara ändå. Men det är ju ett tips, och så låt det sitta en vecka i stöten.

I övrigt är det tyvärr bara vänta och vänta mer och hålla koll efter ev infektion/inflammation.

Håller tummarna för din herre, är ju lite jobbigt att han haltar än, men är han en lite 'pipig' en så kan man ju väl tänak sig att det gör ont ett bra tag. Men kolal med vet du så det inte är något värre på gång.

vad är zinca band? Låter som ngt ja skulle kunna testa. jag är själv skadad och har svårt att lägga om det nämligen men kan det sitta på några dagar e ju bra så har ja ngn som hjälper mig..

kronranden e ju skadad. men det har inte blödit.. trycker man lite på där hålet är så kommer det ut lite gegga vilket ja tror är salvan vet sprutade in.
tror inte han fått in ngn speciell smuts heller. tvättar med jodopax varje gång ja byter bandage.

han är en pipig en....det vet jag..
men sen säger folk att det e väldigt allvarligt med såna här skador :crazy:
och häst har jag haft i många år nu men haft turen att hästarna aldrig varit skadade :crazy: därför inte jätteduktig och insett i området.

ska åka ner o göra en mindre hage åt han imorgon. det tror ja inte har har ngt problem med att stå i.. vännen shettisen kan stå precis utanför han o hålla han sällskap.

o ringa atg o rådfråga vad dom tycker..

men har ngn mer tips så dela med er.. jag tar åt mej av dom.

ska börja smörja med gröngröt imorgon också..

zincaband är typ som om du tänker dig fuktigt gips? Det blir ett väldigt stadigt bandage, dessutom kyler det lite, och håller rent. Används ofta vid senskador osv. Viktigt är att inte dra åt det när man lägger på dock.

Ang 'allvarliga skador' så har ingen av de veterinärer jag mött varit spec bekymrade över kronrandsbroddtramp som inte träffat vitala strukturer. Däremot brukar hovslagaren sucka något halvår senare när han ska försöka spika på sko och hålet har vuxit ner.

Sen ska det ju inte negligeras, och träffar brodden oturligt kan det bli ganska besvärligt. Men oftast är det mest att det är bökigt och tar tid, man kan behöva skruva och fixera sen när det växer ner, och mer ordentlig otur får man problem med nya hornet som växer ner. Jag har dock *peppar, peppar* som sagt klarat mig helt från sådana problem.

zincaband är typ som om du tänker dig fuktigt gips? Det blir ett väldigt stadigt bandage, dessutom kyler det lite, och håller rent. Används ofta vid senskador osv. Viktigt är att inte dra åt det när man lägger på dock.

Ang 'allvarliga skador' så har ingen av de veterinärer jag mött varit spec bekymrade över kronrandsbroddtramp som inte träffat vitala strukturer. Däremot brukar hovslagaren sucka något halvår senare när han ska försöka spika på sko och hålet har vuxit ner.

Sen ska det ju inte negligeras, och träffar brodden oturligt kan det bli ganska besvärligt. Men oftast är det mest att det är bökigt och tar tid, man kan behöva skruva och fixera sen när det växer ner, och mer ordentlig otur får man problem med nya hornet som växer ner. Jag har dock *peppar, peppar* som sagt klarat mig helt från sådana problem.

hoppas jag klarar mig ifrån det också. Men hade det varit jättejätte allvarligt borde väl han väl vara ännu mer halt?
detta är en häst som när han trampat lite snett inte vill gå ngnstans...
o han går gärna nu.. travar också när han ska gå in..
hovslagaren blir ett senare problem. går det inte att få på han skor får han väl ha såna där hästskor. kosta va dom kosta vill bara han blir frisk.

vet som va och kollade har jag och familjen alltid haft förtroende för..tills han va och tittade på honom förra sommaren då han va lite halt på ett bakben och han ena dagen va jättevarm. andra kall o så växlade det.men tills vet kom var han bra o då rådfrågade ja även om knölar som sitter på frambenen typ vid senan..
då sa han bara att han hade förslitningsskador o skulle hålla så länge han höll typ o att det uppkommit ngn gång när han varit halt osv..
men hästen hade inte varit halt då.. inte på över 1,5 år.. o aldrig varit halt av knölarna..
o aldrig haft ont..

men då åkte ja till atg dom tittade o böjde för säkerhetsskull. men dom sa att det e många hästar som har såna knölar och det är inget farligt alls (minns dock inte va det va :crazy: dåligt minne va bara så glad att d inte va farligt) har inget me förslitningsskador el senan att göra.
o inte har han haft ngt problem med det efter heller.trots två år efter besöket..

så där sjönk han lite i mina ögon.men vet heller ingen bättre vet här omkring heller..

så ja kontaktar vet först.. blir d inte bättre inom två veckor ringer ja atg. (som ja heller inte litar blint på). hehe.. men sen har han blivit bra iaf =)

nu blev det visst långt

Nu ikväll haltade pållen inte riktigt lika mycket.. o såret ser inte jätteotäckt ut men det e ju mest i hoven... nu har det ju stelnat el va man ska säga men det såg djupt ut när d va gjort precis..

till saken hästen är väldigt varm i hoven o nedanför kotan..
är detta vanligt vid sån här skada? va snart tio dagar sen skadan skedde o ja tycker värmen borde gått ner..

Vi la gips första dygnet (hade ej zincaband) därefter enbart tvättat med sprit och nu inget bandage. '
Hon är inte halt egentligen, det var bara några dagar, men lite försiktig inomhus i sanden som väl irriterar när den kommer upp. Det märks på att hon snubblar till lite tex. Ute i snön märks inget alls.

Nog känns det fortfarande, det tror jag. Hon har ett hål i hoven samt stort sår i kronranden där huden slets av. En bit av hoven en trekant på knappt ett par cm hög o kanske tre cm lång som längst slets ut hovväggen och där är det hål.:crazy: Inte vackert.

Om din häst är mkt varm ring vet och fråga så det inte är infektion. Då kanske pencillin behövs. Det blir varmt runt sår, men nu borde det väl nästan ha gått ner i värme.

Spruta på alsolprit tex och låt torka i gången innan hästen går in i boxen.

Vi la gips första dygnet (hade ej zincaband) därefter enbart tvättat med sprit och nu inget bandage. '
Hon är inte halt egentligen, det var bara några dagar, men lite försiktig inomhus i sanden som väl irriterar när den kommer upp. Det märks på att hon snubblar till lite tex. Ute i snön märks inget alls.

Nog känns det fortfarande, det tror jag. Hon har ett hål i hoven samt stort sår i kronranden där huden slets av. En bit av hoven en trekant på knappt ett par cm hög o kanske tre cm lång som längst slets ut hovväggen och där är det hål.:crazy: Inte vackert.

Om din häst är mkt varm ring vet och fråga så det inte är infektion. Då kanske pencillin behövs. Det blir varmt runt sår, men nu borde det väl nästan ha gått ner i värme.

Spruta på alsolprit tex och låt torka i gången innan hästen går in i boxen.

oki. jag skulle ringt atg idag men sen dök det upp en massa annat. tyvärr. men imorgon ska ja ringa..
jag trodde vet skulle skriva ut pencillin åt honom men han skrev bara ut smärtstillande finadyne.

hans sår är ungefär lika stort. kanske lite mindre.. dock är det mest på hoven.. :crazy: usch. är otäckt.
funkar det med vanligt gips eller? lossnar det inte när han går ute? det låter ju bra men nu smörjer jag in med gröngröt och då är det svårt att ha ngt sånt som sitter fast också..

men ska ringa o höra me atg imorgon. tror dom att han fått en infektion kan jag nog bara ringa vet o be han skriva ut pencillin.

Vet får inte skriva ut per telefon utan att ha sett hästen längre. Bara en parantes.

Ang gips så får man skydda det när de går ute, annars löses det upp. Eller hålla dem så de står torrt (lite trixigt ute nu kanske). Jag fick en viss erfarenhet av att hålla gips torrt när valacken hade hovgips för sitt spiktramp, men stor hage vetefasiken om det gått vintertid iaf? (han stod i sjukruta, hade absolut boxvila i flera månader)

Vet får inte skriva ut per telefon utan att ha sett hästen längre. Bara en parantes.

Ang gips så får man skydda det när de går ute, annars löses det upp. Eller hålla dem så de står torrt (lite trixigt ute nu kanske). Jag fick en viss erfarenhet av att hålla gips torrt när valacken hade hovgips för sitt spiktramp, men stor hage vetefasiken om det gått vintertid iaf? (han stod i sjukruta, hade absolut boxvila i flera månader)

min ska få stå i sjukhage från och med imorgon.. har dock inte sett han springa i hagen ngt alls nu sen detta men..han är bättre efter att ha stått inne på natten så kanske e bra om han rör sig ganska minimalt.ja vet inte..
dumma hästen biter ju upp allt ja sätter om.så vet i fasen om det skulle funka..hmm. fortfaranade lite snö i hagen med..

vet va och kollade på hästen o skrev ut smärtstillande.. tror säkert han kan skriva ut lite pencillin också. ja har fått lugnande av han innan :angel:
och han har ju sett skadan osv.....
ska han krångla så får han väl komma förbi men har hanaldrig gjort förr.heeh

Idag visade hästen ingen hälta, men fortfarande varm.ska åka o köpa en ny termometer imorgon då den inte fungerade idag..

atg sa inte så mkt:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 990
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Hästvård Gör en egen tråd att spåna i istället för att totalkapa "Torra hovar"-tråden. I söndags upptäckte jag att Kastors hovar börjat gå...
Svar
8
· Visningar
7 831
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka