M
M-Meduza
Sv: broddskada-kronrand
*puttar upp*
*puttar upp*
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har brukar ha en - två sådana där per år. Jag gör exakt ingenting mer än håller koll (och spolar av då omd et är lerigt). Ingen av mina har varit halta av det mer än möjligtvis en - två dagar dock, men de är inte pipiga alls någon av dem. Varma i hoven och runt såret brukar de dock bli, kan fylla i lite nattetid med.
Just nu är det ena ungstoet som har exakt en sådan skada du beskriver, fast mer på framsidan av en bakhov. Snyggt 'hål' rakt in av brodden, och så slamsa. Var beröringsöm där första veckorna men inte halt. Jag var på klinik i annat ärende när det var färskt och vet tyckte lägg zincaband. Det glömde jag dock bort ta med mig hem så fick vara ändå. Men det är ju ett tips, och så låt det sitta en vecka i stöten.
I övrigt är det tyvärr bara vänta och vänta mer och hålla koll efter ev infektion/inflammation.
Håller tummarna för din herre, är ju lite jobbigt att han haltar än, men är han en lite 'pipig' en så kan man ju väl tänak sig att det gör ont ett bra tag. Men kolal med vet du så det inte är något värre på gång.
zincaband är typ som om du tänker dig fuktigt gips? Det blir ett väldigt stadigt bandage, dessutom kyler det lite, och håller rent. Används ofta vid senskador osv. Viktigt är att inte dra åt det när man lägger på dock.
Ang 'allvarliga skador' så har ingen av de veterinärer jag mött varit spec bekymrade över kronrandsbroddtramp som inte träffat vitala strukturer. Däremot brukar hovslagaren sucka något halvår senare när han ska försöka spika på sko och hålet har vuxit ner.
Sen ska det ju inte negligeras, och träffar brodden oturligt kan det bli ganska besvärligt. Men oftast är det mest att det är bökigt och tar tid, man kan behöva skruva och fixera sen när det växer ner, och mer ordentlig otur får man problem med nya hornet som växer ner. Jag har dock *peppar, peppar* som sagt klarat mig helt från sådana problem.
Vi la gips första dygnet (hade ej zincaband) därefter enbart tvättat med sprit och nu inget bandage. '
Hon är inte halt egentligen, det var bara några dagar, men lite försiktig inomhus i sanden som väl irriterar när den kommer upp. Det märks på att hon snubblar till lite tex. Ute i snön märks inget alls.
Nog känns det fortfarande, det tror jag. Hon har ett hål i hoven samt stort sår i kronranden där huden slets av. En bit av hoven en trekant på knappt ett par cm hög o kanske tre cm lång som längst slets ut hovväggen och där är det hål. Inte vackert.
Om din häst är mkt varm ring vet och fråga så det inte är infektion. Då kanske pencillin behövs. Det blir varmt runt sår, men nu borde det väl nästan ha gått ner i värme.
Spruta på alsolprit tex och låt torka i gången innan hästen går in i boxen.
Vet får inte skriva ut per telefon utan att ha sett hästen längre. Bara en parantes.
Ang gips så får man skydda det när de går ute, annars löses det upp. Eller hålla dem så de står torrt (lite trixigt ute nu kanske). Jag fick en viss erfarenhet av att hålla gips torrt när valacken hade hovgips för sitt spiktramp, men stor hage vetefasiken om det gått vintertid iaf? (han stod i sjukruta, hade absolut boxvila i flera månader)
Du får väl preparera bandaget så han inte biter på det?