Zevzan

Trådstartare
Hej. Min häst har dragit på sig ett broddhål igår. Har inte så stor erfarenhet inom detta så undrar vad ni har för tips.
Ska jag koka eget saltvatten? Köra med jodblandning? Blåspray?

Är även en liten flisa ( sitter högst upp på framhoven). Ska den sitta kvar så kanske det kommer in mindre skräp?

Menar du ett broddtramp?

Broddhål kallar man hålen som man skruvar broddarna i.

Mitt gamla sto får ett broddtramp varje vinter uppe vid kronranden. Jag håller koll på det men petar inte så länge det inte är varmt och svullet. Oftast är det snö ute och då håller det sig rent av sig själv.

Broddtramp ;)

Beror ju på hur mycket den trampat sönder sig men i regel brukar kronrandstramp vara ganska tåligt och ha bra läkförmåga förutsatt att hästen inte i hagen måste vistas i massa lera och samlingar med lera/vatten/förorenat av kiss/avföring osv.

Jag hade om det inte är ngt som blött massor/verkar vara djupt eller problematiskt av andra anledningar, bara varit noga med att skölja ur ordentligt med vatten inget annat och sen haft noga koll nu dagarna framöver hur det ser ut och utvecklar sig.
Ingen försämring- allt ser fint ut - fortsätta noga att spola ur med vatten om lera/grus finns med i bilden .

Vet ej hur man lägger in bild:( men är bara ett hål sen är det en flisa längst ut ser inte så farligt ut.
Spolar med vatten sen har jag hällt i hemkokat saltvatten. Hoppas det inte är farligt för hovarna:) ( för människan är det den bästa sårrengöringen typ)
Sen är det fortfarande hårt i hagen någon liten pöl men nu ska det bli minusgrader igen:)

Vet ej hur man lägger in bild:( men är bara ett hål sen är det en flisa längst ut ser inte så farligt ut.
Spolar med vatten sen har jag hällt i hemkokat saltvatten. Hoppas det inte är farligt för hovarna:) ( för människan är det den bästa sårrengöringen typ)
Sen är det fortfarande hårt i hagen någon liten pöl men nu ska det bli minusgrader igen:)

Svårt att svara på utan att ha sett det, men spontant låter det vettigt. Du kan nog skippa saltet dock - räcker säkert att spola med vanligt vatten. Håll koll så att det inte blir infekterat bara.

Misstänker att det är denna bild.
20161219-135440.jpg

Svårt att svara på utan att ha sett det, men spontant låter det vettigt. Du kan nog skippa saltet dock - räcker säkert att spola med vanligt vatten. Håll koll så att det inte blir infekterat bara.

Är lite nojig bara hehe. Tror jag tvättar noga sålänge det inte gör nått och avtar senare så det är RENT nu i början:)

Precis så där ser det ut på min gamla häst också!

Jag har som sagt bara sett till att et inte blir varmt och inflammerat, det har läkt av sig själv och hästen har aldrig fåt några men av det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 897
Senast: Frida.G
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 570
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka