Broddhål i sko? SVARA SNABBT

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mirabella

Trådstartare
Hur vet man om ens skor har broddhål?
Min hästs skor ser ut ungefär såhär:

skor9.jpg

Är hålen längst ner broddhål? Hur vet man vilka broddar som passar?

Jag är nybliven hästägare och vet inte vad min häst har för skostorlek.

Sv: Broddhål i sko? SVARA SNABBT

Ja de hålen längs ner är broddhål, men på vintern brukar man välja skor med fyra broddhål. Broddens storlek är vanligen 3/8" men det kan även vara 5/16". Om hålen är gängade är det bara att rensa med en söm och skruva i brodd!

Min häst ska skos om om 5 dagar, och det är ganska isigt ute nu. Tror du jag kan skruva i 2 broddar på varje hov så länge?

De flesta hovslagare jag har haft här i Västsverige slår på skor med 2 broddhål. Vill man ha 4 så får man säga till före, så gängar min hovis upp speciellt. Min förra hovslagare hade skor med 4 hål.
Åsikterna går isär ifall 2 eller 4 broddhål är bäst, så använd du 2 brodd hål per sko tycker jag.
Vad jag kommer på just nu: Nackdelen med 2 broddhål är att hovens vinkel ändras ifall underlaget är hårt, däremot sjunker de ner om underlaget är mjukt. Nackdelen med 4 broddhål är att det blir mindre glid i många underlag vilket påverkar hästens leder negativt.
Dvs utan brodd är bäst, men inte om det är halt!

Det är nog 3/8. På tunnare/smalare travskor har vi 5/16 och oftast 6 broddar på varje sko.

Hur vet man om ens skor har broddhål?
Min hästs skor ser ut ungefär såhär:

skor9.jpg

Är hålen längst ner broddhål? Hur vet man vilka broddar som passar?

Jag är nybliven hästägare och vet inte vad min häst har för skostorlek.

Ingen mer än jag som regarerar på att detta är något som kan vara bra att veta INNAN man skaffar egen häst :crazy:

Ingen mer än jag som regarerar på att detta är något som kan vara bra att veta INNAN man skaffar egen häst :crazy:

Äh såna grejer stöter man inte på som ridskoleryttare eller så utan bara när man har egen häst. Det är ju nåt man lär sig så fort man ser det.

Äh såna grejer stöter man inte på som ridskoleryttare eller så utan bara när man har egen häst. Det är ju nåt man lär sig så fort man ser det.
ridskolehästarna i båda stallen där jag rider har broddar på vintern..

min ponny, som kom från skövde, hade två brodd. jag har alltid haft fyra, och varit väldigt anti att ha två och nu är jag än mer motståndare av det!!

han stod ju bokstavligen på tårna, det blir en ordentligt höjdskillnad. dessutom slet han väldigt mkt i tån. nä, hästar ska inte ha högklackat!!

men är det kris och du bara har två hål så är det bättre att hästen går snett några dagar än att den halkar och bryter benen...

Jo, inte för att det är livsviktigt för hästens välbefinnande att veta hur broddhål ser ut, men man undrar om det inte finns andra luckor i kunnandet som borde fyllas innan man skaffar häst när man inte har kännedom om så basala saker. Kanske är det bra att hjälpa någon som har häst innan man går från ridskola till att själv ha ansvaret?

Tanken är ju att broddarna ska sjunka ned i underlaget, så det inte blir högklackat.

Det är ju precis samma på sommaren med gräsbrodd...

och brodden ska sjunka ned i isen och ge fäste. Är det barmark behövs den ju inte.

Äh såna grejer stöter man inte på som ridskoleryttare eller så utan bara när man har egen häst.

Jasså,,, här i sthlm så vet i alla fall varrenda ridskole elev på min tidigare ridskola där jag jobbade både vad broddhål,skor och fysiologisk skoning innebar eftersom vi har haft teori/praktiska lektioner med alla eleverna om detta. Mkt uppskattat va det bland eleverna men föga uppskattat från vissa andra hovisar som va där och skodde privathästar när lilla Anna 6 år kom fram och ställde frågan varför hovis inte renskar sula och strålen vid skoning.:rofl:

Är det bart broddar jag ur.
Hoven ska ju ha en liten glidning mot underlaget för att minska slitaget på de strukturerna i benen och den försvinner ju helt vare sig man har 2 eller 4 brodd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 445
Senast: Zetly
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 928
Senast: Askur2017
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
757
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18