Broddat eller ej?

T

Tasja

Min häst ska tävla debutant i slutet av maj. Banan är sandjord/gräs. Kan man rida utan brodd? (kanske omjöligt att svara på men hur hade ni gjort?) Hon är nämligen skodd med flappskor fram som jag inte har brodd i. Ska vi ha i brodd måste jag sko om henne med vintersulor med brodd och sen sko om igen till sommarflappisar. Bara brodda i tån fram tycker jag inte verkar bra?

Bak är hon skodd med vanliga skor med broddhål i trakterna.

Hur skulle ni broddat om ni fick välja fritt?

Sv: Broddat eller ej?

Beror lite hur banan ser ut. ÄR det gräs skulle jag nog brodda.
Sand / jord skulle jag inte tycka det var nödvändigt,

om det är torrt i gräset brukar man egentligen inte behöva brodd.....så jag skulle nog brodda bak och inte fram. rider man inte helt sjukt fort så går nog det bra, man får ju rida lite noggrannare i svängarna bara så inte hästen halkar

UVFKs bana behöver man inte brodda på, det är så lite gräs där så har det inte ösregnat fram till start så är det helt OK.

Det är bara att tänka på att rida hästen i balans på fältet mot vagnen så går det fint. ;)

Tack för info!!

Vi ska rida någon av träningarna som är före men det är ju bra att veta även inför den.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 883
Senast: Mia_R
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 196
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 021
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka