Broddar trots tö?

Praefatio

Trådstartare
Sämsta rubriken, men jaja. Hur har ni gjort med broddarna nu?

Min häst fick nya skor för ett par veckor sedan bara och är broddad med fyra brodd i varje sko. Hovslagaren skruvade i broddarna och hästen går på lösdrift så han är broddad dygnet runt. Igår var jag ute och red och insåg att det knappast behövs brodd längre, det har töat massor och asfalten är bar från is, skogsvägarna har bara blötsnö kvar. I hagen som är mycket kuperad är det mellanhalt, de oskodda hästarna har inga större problem att ta sig fram men de har å andra sidan gått oskodda med gott resultat hela vintern så de är vana, min kille halkade runt som Bambi själv när han var obroddad.

Har ni börjat skruva ur era broddar? I ridningen behöver jag inga broddar såvida det inte blir svinkallt och fryser igen (hur stor är risken för det nu?) men jag vet inte om jag borde ha kvar dem ändå för att han ska kunna gå ordentligt i hagen. Det är ju trots allt där han tillbringar 21-23 timmar om dygnet. Tar han någon skada av att bli riden i skritt på t.ex. asfalt trots att han är broddad? Tänker på senor osv.

Sv: Broddar trots tö?

Bor någon mil medanför göteborg och 2av hagarna består av 80% av is och en hage lite mindre.

Innan har det bara varit den hästen jag rider som har gått med skor med broddar och dom andra barfota nu mera går alla med skor och brodd bara för att komma ut från stallet.
Sedan jag skaffa de egen häst har dom inte hafft behov av brodd i hagen fören i år :crazy:.

Så ja här är behovet större än någonsin.

Kram

Jag har mina hästar cirkus en mil utanför Göteborg och här börjar hagarna helt klart smälta upp. Stallbacken osv är ingenting att oroa sig för längre... Men det har gått fort, för en vecka sedan var det snorhalt överallt.

Om jag varit du hade jag låtit broddarna suttit kvar ett tag till, tills det stadigvarande är plusgrader dygnet runt :) , men sen bor jag i södra dalarna också där snön ofta ligger kvar ett bra tag till.

Men det värsta är när det går från att vara snöslask till snorhalt över en natt :crazy:

Jag hade låtit broddarna sitta så länge de behövs, även om de "bara" behövs i hagen. Som du själv skriver är det ju just där han tillbringar sin mesta tid. :)

Jag har två broddar på min och de får vara kvar ett tag till. Hovis kommer den 25e och då kommer jag be honom brodda. Jag bor norr om sthlm men hagarna och grusvägarna är mycket isiga. Har hellre broddar lite för länge.
Ergo om jag var du skulle jag ha kvar i alla fall en bit in i mars. :)

Vi kommer att få mer snö och is i Göteborg och då är det skönt att ha broddhålen öppna och rena. Låt broddarna sitta i, hästen lider ingen skada av att ha dem på sig.

Jag skulle inte våga brodda ur nu när det töar för då är det mest risk för halka eftersom det när som helst kan slå om och bil kallt och då är det ju bara ren is kvar att gå på...

Jag bor i borås så det är ju inte så långt ifrån dig och här ska det bli -16 på fredag så jag antar att det kommer bli ganska kallt i gbg också..
Fast iofs har vi massvis med snö och is kvar med. Finns inte en fläck på stallplanen som inte är is.. =(

Vi kommer att få mer snö och is i Göteborg och då är det skönt att ha broddhålen öppna och rena. Låt broddarna sitta i, hästen lider ingen skada av att ha dem på sig.
Nej! Shh! Tyst! Det kommer inte att bli mer snö och is i Göteborg nu :cry::crazy::mad:

*halvt kl*

Tack allihopa, då oroar jag mig inte över att låta dem sitta kvar :)

Hade jag varit som du så hade jag låtit broddarna sitta på. Vintern är tyvärr inte slut än. Vi är ju bara i mitten på februari. Det kan komma mer snö.....usch!

Vi broddar inte av våra pållar för 80% består av is i hagarna=halt!

Jag låter broddarna sitta i (dygnet runt, 2 traktbrodd lägsta isbrodden) tills ALL is är borta. Om jag ska ha rena pass på asfalt (vi är ute och skrittar en del tex) så skruvar jag ur under turen och skruvar i igen sedan. Bar asfalt försöker jag undvika, åtm i början av säsongen. Nu har jag till och mer travat bitvis på asfalten (inte som träning dock det sker utan brodd) men då är min häst riden i alla gångarter hela snöperioden och sedan på hård barmark och går året runt på variarande underlag och mycket hårda, i alla gångarter.

skulle inte ta bort dom.här får dom ha dom nästan ända till april.tösnö kan oxo vara halt.och det lär nog inte bli vår riktit än;)

Brodda av?? Här skodde jag en av barfotahästarna för inte så länge sen med vinterpjux för att det är så mycke is o snö än.:crazy: Därtill fick vi i natt ytterligare ca 2 dm så låt broddarna sitta ett tag till du, ÄN är det inte riktigt vår. Inte ens neråt landet, det är tidigt än o det lär bli ett par vintriga bakslag till innan det ÄR vår på riktigt.;)

Liknande trådar

Hästvård Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då)...
Svar
12
· Visningar
1 332
Senast: Fiorano
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 012
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama