Broddar ni av inför natten? =/

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Paxido
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 367
P

Paxido

Här om dan hörde jag nått jag inte hört tidigare.. Att man alltid ska brodda av hästarna efter att man ridit eller att dom har varit ute, innan dom ställs in i stallet. Gör ni så? Detta för att annars kan hästarna få problem med hovarna. Jag har inte själv häst och är inte insatt i det här så mkt, men jag har ändå inte hört det påståendet tidigare.. Vore intressant att få svar.
Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel!
Mvh badanka

Sv: Broddar ni av inför natten? =/

Nix, mina är broddade 24 h om dygnet 7 dagar i veckan under broddsäsong.

Inte haft några problem med att ha broddat inne (vissa hästar kan när de ligger få sår av sina egna broddar), har dock 4 brodd/sko. Har permanentbädd med, så brodden slår inte igenom ner till cementgolvet.

nä man ska ju ha strö i boxen, minst 15 cm! så det är absolut ingen fara med brodd inne..

däremot har jag lindor runtom då han skär sig med brodden när han ligger...

Mina har broddarna dygnet runt hela vinterhalvåret. De har inte några problem med sina hovar.

Asså jag brukar aldrig göra det men tävlingsryttarna på högre nivå brukar göra det.. Har praoat hos en dressyrryttare och där broddade dom när hästen skulle ut i hagen ca 1-2 timmar sen in och av med broddarna för att stå i box en stund sen på med broddarna igen när det är dags för ridning. Å så där är det varje dag där men dom är ju extremt nograna hästarna i små hagar så att dom inte kan skada sig etc...
Så det beror helt och hållet på hur försiktig man är med hästen..

Ja jag menar det, borde inte ströt göra att det inte blir så? Jag fattar om dom står på hårt underlag men hm...

Vi kör mer så att vi broddar endast när vi ska ut och rida... vi har alltid varit mest oroliga för att hästarna ska råka skada varandra i hagen om de skulle få nåt ryck och börja busa runt (yngsta är 22 år)

Jag broddar alltid av efter ridningen, vi har inga broddar på i hagen eftersom vi är rädda att hästarna ska göra varandra illa. Min häst ligger gärna och sover och då vill jag inte att han ska skada sig på broddarna.
Så det blir en massa på och av med broddarna på vintern :D

Jag broddar aldrig av under vinterhalvåret. Rikligt med strö i boxen + boots för säkerhets skull - inga problem med skador eller annat.

Men är det då inte lite hugget som stucket? Att brodda av eller linda var dag?Brodda på/linda av på morgonen?

Nu vet jag inte hur det är för Centaur, men jag lindar fyra ben betydligt snabbare än jag broddar ur 16 brodd.

Dessutom är det mindre slitigt för både min rygg och för hästen med lindningen.

Så om jag hade som Centaur, att utan brodd så får den sår på benen, men lindor hjälper, skulle jag också lindat.

Sen, står man i ett inackstall, så kan man kanske få folk att linda på/av, men knappast brodda i/ur? (Vet inte hur Centaur har sin häst dock)

Om jag hade broddat av hästarna hade jag inte haft annat att göra hela dagarna, så nej.

Jag skruvar i brodd på min när det behövs, sedan sitter de tills underlaget är halkfritt igen. Är bara en av våra som broddas vid ridning och hon får INTE gå broddad med annat än blindbrodd i hagen eftersom hon är lätt i röven...

Min sköthäst går broddad med 4 brodd per sko 24/7 när det är sånt väder.
Ska försöka att hon ska få ha boots på sig också

Under vinterna har mina hästar broddar 24 timmar om dygnet.

Nej, här får de gå med broddarna dygnet runt. Jag har aldrig haft en enda broddskada på min - han håller reda på fötterna. Dessutom har jag fyra brodd på varje hov så det blir en plan vinkel att stå på och även om jag bara hade haft traktbrodd så är ju spånlagret så tjockt att det hade jämnat ut sig.

Min häst har broddarna i dygnet runt under vintern. förut tog jag ur bakbroddarna när jag ridit, men det var enbart för att det var mycket sparkar i hagen i den flock som var då. Nu sitter broddarna i som sagt. Inga hovproblem.

Hovarna tror jag knappast att de får problem med, däremot kanske leder och senor om ströet inte är tillräckligt tjockt. Hästen får ju aldrig stå på betonggolvet, men det gäller ju även utan broddar.

Har man eget stall kan man ju göra som man vill, men jag skulle vilja se den hyresvärd/stallansvarig/personal som skruvar i broddar på alla hästar varje morgon innan utsläpp...;)

I vårt stall, om det är fullt, 8 hästar á 16 broddar = 128 st brodd att skruva i varje morgon. Näe, det känns inte så genomförbart.:cool:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 647
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 603
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka