Brodd eller ej i hagen?

Sv: Brodd eller ej i hagen?

Ah, my bad i det fallet. Faktum kvarstår ändå, om många hästar tas bort pga broddskador är det synnerligen intressant att jag aldrig hört om någon som ens skadats av broddspark, t.ex.

Mina båda hästar är skodda och har 4 brodd i varje hov. Bor i södra dalarna där det oftast brukar vara snö och is under vintrarna.
De är vana vid varandra och sparkar inte åt varandra. De bor "ensamma", dvs inga hästar i hagar runtom.

Eftersom mina hästar är så goda vänner och inte sparkar varandra (peppar peppar), så vill jag hellre ha dem broddade och undviker fläkskador, än har dem obroddade och undviker broddskador. Om stoet skulle gå obroddat skulle hon inte kunna ta sig fram, verkligen bambo på hal is. Valacken skulle säkert fungera utan, men har är mer stabil.

Senast ändrad:

Verkar vara stor skillnad i hur man gör beträffande om man bor i norr eller söder och kanske av naturliga skäl.

Sist jag var på treårstest här i söder hamnade jag bredvid en mycket känd hingstägare med stor station som berättade om hur han citat "en gång köpt en bra häst från en dåre som till och med hade kört hästen i transport med broddar!! Den skaderisken utsätter väl ingen normal hästmänniska sina djur för var hans kommentar". Så det här med hur man gör kan nog se lite olika ut;)

Sitter precis med en häst jag köpte idag, som redan har fått en broddspark. Tänker aldrig släppa ihop med brodd bak igen. Det känns väldigt tråkigt, då jag hämtade honom idag och han redan är skadad. :(

Han kan inte stödja på benet och imorgon kommer vet ut för att kolla upp det.

Jag har sett flera broddskador men aldrig varit med om att ngn häst fått avlivas pga det. Madick här på forumet är den enda jag känner till vars uppfödning fick sluta sina dagar pga en broddspark som tog olyckligt på ett knä om jag minns rätt, men en spark på ett knä kan betyda slutet oavsett om skon är broddad eller inte. En skodd hov som träffar ett ben kan slå av det på både häst och människa. Tyvärr känner jag de som fått avliva pga fläkning däremot.

Inte för att strö salt i såren, men att släppa in en ny häst ihop med andra för första gången och då med broddar är ju kanske inte så smart och nog inget någon som svarat här skulle säga är ok, oavsett var man står i frågan brodd eller inte brodd.

Ihopsläpp av helt nya hästar är alltid en risk oavsett brodd eller inte och det känns rätt självklart att inte förvärra det genom att ha brodd. Man får helt enkelt avvakta bättre underlag för ihopsläpp så att det kan ske obroddat eller då ta risken, men då tar man den med öppna ögon får man hoppas och även ta eventuella konsekvenser.

Alla hästar är obroddade i mitt stall, men så har vi också haft tur med vädret, har stora gräshagar som stått orörda tills snön föll vari hästarna går två och två, och har dessutom två ridhus så ingen behöver rida utomhus. Jag vågar inte tänka på hur det skulle se ut om den argsinta PRE-damen som sparkar sönder en box i veckan skulle vara tvungen att gå broddad tillsammans med andra hästar... :cry:

oavsett vad du har för transportskydd så hjälper det föga vid illa broddtramp på transport så jag förstår resonomanget...

jag har upplevt dålig utgång av både broddspark och fläkskada...

vad ska man välja ? pest eller kolera ???

Under de åren som jag hade häst inackoderad var mina hästar tyvärr oftast obrodade. Stallägaren satt reglerna och det var bara att lyda om jag ville ha stallplatsen kvar. Sista vintern hade mina hästar egen hage och då gick de broddade när det behövdes.

Nu har jag eget stall och mina hästar går broddade vid behov. Mina hästar är jättesnälla mot varandra, sparkar aldrig, och har gått ihop länge. Jag är trots det lite rädd för broddskador (inte bara att de sparkar utan även att de ska trampa sig själva) och broddar i och ur allt efter vad vädret och underlaget kräver. Jag skulle aldrig släppa ut en obroddad häst utanför stallet nu med tanke på den blankisen som är överallt:crazy:

Nya hästar släpps inte in i samma hage som övriga hästar om broddar behövs. Det ihopsläppet får vänta tills underlaget är bättre och det kan ske utan broddar.

Verkar vara stor skillnad i hur man gör beträffande om man bor i norr eller söder och kanske av naturliga skäl.

Sist jag var på treårstest här i söder hamnade jag bredvid en mycket känd hingstägare med stor station som berättade om hur han citat "en gång köpt en bra häst från en dåre som till och med hade kört hästen i transport med broddar!! Den skaderisken utsätter väl ingen normal hästmänniska sina djur för var hans kommentar". Så det här med hur man gör kan nog se lite olika ut;)

Där håller jag helt och hållet med honom faktiskt... Oavsett hur snällt hästen står i transport så skulle jag aldrig våga köra en broddad häst i transport. Om det är halt när man ska lasta i/ur så är det bara att ta fram sandhinken, och sen brodda UTANFÖR transporten. Det räcker med en oväntad inbromsning för att hästen ska skutta till bak i släpet och kunna göra sig RIKTIGT illa.

Mina går barfota i hagen på vinterhalvåret. Då vi saknar ridhus rids de inte heller särskilt mycket, och har snarast vintervila. Vi har väldigt bra vinterhagar här hemma, men man försöker ju alltid undvika de allra halaste. ;)

Min häst går med brodd fram + boots som skydd. Bak har han bara blindbrodd, men det hjälper faktiskt endel! Vågar inte ha brodd bak just eftersom han går ihop med tre andra och man vet aldrig om de skulle sparka mot varandra.

Utifrån det jag citerat så drar jag slutsatsen att du även har hästarna broddade sommartid?

Morgondagg gör gräset minst lika halt som rimfrosten

nej du, det gör det inte alls! på sommaren så är ju marken mjuk, dvs hästen får fäste. är marken däremot frusen så blir det en helt annan sak. det går inte ens att jämföra.

och det skulle han säkert vara om den som sparkade inte hade brodd också... en sparkskada är alltid allvarlig! en häst i mitt förre stall blev sparkad så benet gick tvärt av.

därför har man inte hästar som inte kommer överens i samma hagar. och man släpper inte hästar tillsammans innan dom fått vänja sig vid varann i stall och separata hagar några dagar. att bara slänga in nykomlingen låter inte vidare smart. :crazy:

nej du, det gör det inte alls! på sommaren så är ju marken mjuk, dvs hästen får fäste. är marken däremot frusen så blir det en helt annan sak. det går inte ens att jämföra.

Har själv sett betydligt fler hästar halka i daggvått gräs än på rimfrost. Beror säkerligen till viss del på gräskvalité, gräslängd, underlag under gräset osv..
Visst, supertät gräsmatta (a´la fotbollsplan) blir säkert hal med rimfrost på, men hur många hagar är så täta? Hästarnas skor får fäste på marken under gräset i de allra flesta fall (och frusen jord/sand/lera är inte hal)

just nu broddad runt om på vetrinärens inrådan.
Tar nog av bakbroddarna i morgon men låter fram sitta kvar ett tag till.
vi hade inte kunnat ha hästana ute om dom inte var broddade runt om.
att ha hästarna inne är inget alternativ, vi öppnade till paddocken istället då skogen har mycket isiga hällar som dom vägrar gå på just nu.
10 hästar i hagen varav 6 skodda.
Att dom skulle skada varandra med broddar fram har jag svårt att tro då ingen av dom busar genom att stegra sig.
Men nu börjar gyttjan titta fram så snart är det som vanligt igen.

Gällande brodd så har min häst fått en broddskada, som nu är på tillbakagång - att hon har den betyder inte att hon och hagkamraten inte kommer överens, det var ett olyckligt sammanträffande. Att hon skulle behöva gå själv eller pådumpad med skydd för detta skulle jag anse vara förfärligt.

Att välja bort brodd/skor, bra dränerade hagar och kuperad terräng är något jag hellre skulle vilja få fram. Vi får inte glömma bort att hästar är just hästar. Och flockdjur.

Där håller jag helt och hållet med honom faktiskt... Oavsett hur snällt hästen står i transport så skulle jag aldrig våga köra en broddad häst i transport. Om det är halt när man ska lasta i/ur så är det bara att ta fram sandhinken, och sen brodda UTANFÖR transporten. Det räcker med en oväntad inbromsning för att hästen ska skutta till bak i släpet och kunna göra sig RIKTIGT illa.

I så fall är jag en riktig djurplågare! Att brodda en häst i -28 grader gör jag INTE! Även om jag sandat utanför transporten måste jag och hästen gå från transporten och in i stallet och den sträckan är tillräckligt lång och hal för att jag inte ska gå där med en obroddad häst.

Förutsättningar och väder är olika i norr och söder. Att tex spara hagar för att bara ha på vintern går inte. Det är snö i alla hagar. Att sanda hagarna faller av samma anledning. Om jag sandar en hage och det snöar under dagen försvinner sanden. Jag har mitt sto broddad med 4 brodd från mitten/slutet av oktober till april. Alla hästägare här omkring gör så. Marken börjar frysa till i oktober och strax efter det kommer snön. Sen är det snö och is till april och underlaget är alltid halt, oavsett om det är is eller pudersnö. Så hästarna här är broddade dygnet runt, i all hantering inkl transportering. Boots + ordentliga, höga skydd och de brukar klara sig bra.

Min häst är alltså broddad i hagen och har även delat hage med andra hästar som också varit broddade. Just nu går hon själv pga att jag nyss bytt stall och då vill vi inte släppa ihop okända hästar som är broddade. Men när de väl gjort upp rangordningen och lärt känna varandra brukar det inte vara några problem med att ha dem broddade. Ihopsläpp gör vi alltså när det är barmark och inget behov av broddar.

Min andra häst (unghäst) går på lösdrift med en annan unghäst. Min häst är oskodd och den andra hästen är skodd och broddad. Inga problem alls, de känner varann så pass bra att de inte är något gruff dem emellan. De har gått tillsammans i 3 år och den andra hästen har varit skodd och vintertid broddad i 2 år.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Shaggy
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 313
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 377
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur